• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

F

F.d. 53501

Guest
Är ute på premiärturen för iår och nu upptäckte vi att det börjar bli kallt i husbilen. Pannan går men fläkten "varvar" inte upp och blåser ut som den ska. Någon som känner till detta fel?
 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Termostaten står på max och pannan går men det blåser inte "ut" något nämnvärt:mad:.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Kör ni på el så är det tyvärr så att fläkten inte varvar upp som den borde för att transportera ut värmen från rören .

Kör du på gas och vrider upp termostaten för att testa funktionen så skall fläkten varva upp när den känselkroppen som styr fläkten blir varm .

Jag skall se om jag kan hitta på en separat reostat för varvtalsjusteringen alt. flytta känselkroppen .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Hej, lite beroende på årsmodell m.m. men.... Är du säker på att stora lågan flammar upp i brännaren när du tänt den, så det inte bara är pilotlågan som brinner, för då skapas för lite värme för att fläkten skall varva upp på högre varv. Den väntar på värme med en tempavkännare innan den sätter fart.
(Om pannan tänder själv utan pilotlåga så gäller inte detta, men det finns ändå en tempavkännare som håller igen fläkthastigheten.)
Vilken Trumapanna har du ?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Min varmer först up efter den har opvarmet vandet, när vandet er varmt, starter bläser til bodelen.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Jag har fått följande svar på min fråga om varför fläkten går på "sparlåga" när elpatron/elpatroner används:
-Alde som handhar Truma i Sverige undersöker detta .
Förmodligen rör det sig om något i mjukvaran som bråkar men i dagsläget har Alde tyvärr inga svar.
//Kjell
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Jag pratade med Mats Rosén på ALDE i Fredags och dom hade fått höra från Truma att det skulle varit en förbättring på den pannan som kom vid ca: 2007/2008 men dom tyckte snarare att blåset hade blivit sämre .

Men jag skulle få sprängskissen och kopplingsschemat imorgon så skall jag se om man kan göra någon förändring .
 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Vi är nu hemma igen och natten blev kylig. Pannan har gått på och av hela natten och fläkten startar men varvar inte upp och blåser ut värmen. Varmvattensberedaren fungerar. Vi har en Truma C 6002 EH, den har varit på hela vintern och fungerat perfekt.

Mvh Martin o Susanne
 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Skönt att höra att vi inte är ensamma om detta problem, fast det är tråkigt. :mad: Våran givare sitter ovanför ytterdörren. Martin söker efter verkstad som kan titta på detta snarast, vi ska åka till Nederländerna v15, men vi har tänkt åka ändå. Kanske någon som vet en verkstad nära Gbg som har tid innan v 15. Mvh Susanne
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Försäljning och installation av bilradio och billarm. Även service av bilel.

Beslutsfattare

Befattning Namn Telefon E-post VD/Högst Ansvarig Kjell Nilsson







Kontaktuppgifter

Adress: Bergsjövägen 10
42835 KÅLLERED Telefon: 031-795 45 88 Mobil: 0706-95 45 75








Kjell Nilsson
ring denne man,kan de mesta kan rekomendera









a
m

0
close

close
 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Var i kontakt med Mats på Truma i Kristianstad och på så sätt fick vi tips om Varbergs Husvagnsservice som utför reparationer och service på Trumapannor.:) Har nu varit på verkstaden och till 99 % är det kretskortet som gått sönder. En kostnad på ca 6500 om vi har otur. Tyvärr täcker inte försäkringen värmepaketet till bodelen. :mad:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Med andra ord så är det 1% möjlighet att det är något annat fel .

Känner du om pannan blir varm eller tänder dej sig inte alls ?

På min panna finns det ett överhettningsskydd som man kan trycka in en knapp på samt innanför kåpan finns det en säkring som på min var visserligen hel men benen på säkringshållaren var så klena så att dom hade fått agera säkring och smällt av 4 resp 6,3 amp beroende på modell .

Kolla här vad dom tar för den : http://www.bilfynd.se/trumac.htm 34000-77100

Här kostar den iallafall 247 euro :
http://www.freizeitdiscount.biz/shop/product_info.php/info/p17237_Electronic-C-6002--34000-77100-.html

Enligt min lista står det :

34000-98300 Elektronik C 6002, D (se info) för enheter fr o m fabr.-nr. 12200001, version D
34000-77100 Elektronik C 6002, C (se info) för enheter t o m fabr.-nr. 12200000, version C
34000-76800 Säkring 6,3 AT För produkter fr o m fabr.-nr. 12200001, version D
34000-33100 Säkring 4 AT För produkter t o m fabr.-nr. 12200000, version C

Alternativt testa maila och fråga om dom utför reparationer på befintliga kretskort , jag lödde ju om min säkringshållare :


Den som jag mailat på Truma har :

Cecile Durner
Service International


c.durner@truma.com

Truma Gerätetetechnik GmbH & Co.KG
Wernher-von-Braun Strasse 12
85640 Putzbrunn, Germany

Tel. +49 89 4617 2717
Fax +49 89 4617 2159

 
F

F.d. 53501

Guest
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Pannan går perfekt men inte fläkten, den går bara på lägsta effekt. "speedar" inte upp och blåser ut. Så därför tror de att det är kretskortet, men givetvis kommer de att prova med ett annat kretskort så det blir bekräftat att det är detta som är fel. Vi har lite bråttom också för vi åker till Holland lörd v 14.
Så vi är tacksamma att vi får hjälp så fort.

Mvh Susanne
 
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Hej tråkigt att det inte funkar, men om du byter kretskort så be att få det gamla tillbaks,? kan vara ett enkelt lödfel, någon på klubben har säkert instrument o kunskap för felsökning, om du har garanti kvar så bör den gälla även för pannan,, Lycka till och hälsa tulpanerna,,PS du hörde väl om han som ville döpa sin son till Tulpankalle, prästen nekade och sa hur kan du tänka så dumt, det är ju blommor , ja men ,,systern heter ju Rosmarie:):):)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Det som händer er hände oss förra året! Pannan bara dog och vi visste inte var det var.
Vi lämnade in den och det visade sig var kretskortet som gått sönder. Med nytt kretskort så fungerade fint igen.
Varmt och gott blev det för 4800kr men då ingick felsök. Om jag inte minns fel fick man plocka ut hela panna för att byta kretskortet och enbart kretskortet kostar 2500kr.

Det var husvagnscenter i Halmstad (ligger norr om Halmstad avfarten Kvibille) som gjorde vårt jobb. Klart på dagen om alla komponenter är hemma

Hoppas det löser sig för er.
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Hej, min panna en eh6001 la av precis som er, det visade sig vara lagret till fläktmotorn!
Byttes på garantin!
 
Toppen