Fiat DUCATO 2.0l MJet 115 PS vs CITROEN JUMPER 2.0l BlueHDI 110 PS

Tråd startad i 'Husbilsköp o Import' av BredoMobil, 12 Februari 2018.

  1. BredoMobil

    BredoMobil HBK Medlem

    Inlägg:
    3,769
    Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7276
    Hej i Sverige.
    Måste byta min gamla Ford Transit (Rimor) från - 96, eftersom mer lämpliga husbilar Pössl/Globecar 5,4m, nu har kommit till en mycket lägre ägarskatt till staten.
    19 400 - 7 800 = 11 600 danska kronor, vilket sparar årligen förutom endast 65% i bränsle ~ 6 000 mindre.
    Jag kan välja mellan Fiat DUCATO 2.0L MJet 115 PS eller CITROEN JUMPER 2.0L BlueHDI 110 PS.
    Min nuvarande har bara 83 PS och samma vikt, så över 90 PS är ett bra framsteg, och sålunda har 5 PS ingen skillnad.

    Citronen är den billigaste och verkar lite bättre än Fiats Multijet som hävdas att använd 20 ampere för multijet-systemet, och vi kan använda kraft för mycket mer än motorn, till exempel. batterier.
    Är det sant och vad är det bästa av Citroen eller Fiat ??
     
    Senast ändrad: 12 Februari 2018
    Sjöberg gillar detta.
  2. Volker&Titti

    Volker&Titti HBK Medlem

    Inlägg:
    165
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5183
    Hej Jag har en La Strada 5,40 med. Citroën 120hk jag är nöjd l.Behövs inte bytta kamrem och inte dra mycket Diesel har bilden i ett år .8000mil. Volker
     
    BredoMobil gillar detta.
  3. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    403
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Det är inte sant att Fiats motor drar 20ah för multijet. Men i ditt fall skulle jag välja Citroën, den är starkare ( mer vridmoment 300/280 nm vid samma varv)o snålare.
    Är den dessutom billigare så inget o tveka på om övrig utrustning är densamma.
     
    BredoMobil gillar detta.
  4. Knut

    Knut HBK Medlem Admin medlem

    Inlägg:
    16,247
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Eneste som taler til Fiat sin fordel er at Citroen trenger AdBlue. Men med lavere pris og litt bedre vridmoment så tar Citroen over. Utover motor er det ingen forskjell, produsert på samme samlebånd i Italia begge 2. Vridmoment er viktigere enn PS for tyngre kjøretøy.
     
    Göte J, BredoMobil och Husbilgolf gillar detta.
  5. BredoMobil

    BredoMobil HBK Medlem

    Inlägg:
    3,769
    Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7276
    Tack för flera bra svar som jag kommer att följa.
    Det återstår nu att få min framtidiga husbil med Euro 6 motor
    användbar för att ladda runt 280 AGM-batterier i bodelen
    Ser inte andra alternativ än 2-stegs laddning utan (start) / med (slut) 8 A DC-DC booster om den ska vara laglig.
    Jag kommer att testa i annan tråd, när husbilen är min.
     
    Esbjörn, Maja, Göte J och 2 andra gillar detta.
  6. BredoMobil

    BredoMobil HBK Medlem

    Inlägg:
    3,769
    Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7276
    En återkoppling om mitt köp, vilket inte gav mig mycket att välja mellan, både i DK och D. Det finns stor efterfrågan på den populära plåtis. Det sägs att en tredjedel av alla nya AC är en plåtis / van.
    Jag var tvungen att ta mindre dieseldriven Fiat med 115 hk eller vänta minst ett halvt år och det var meningslöst för mig. Kan inte komma under 10 km / L. Säkert mer 15 km / L.
    Spänningsreglering verkar nästan OK (0,2v för låg), men en lite kraftfullare kabel från generatorn kommer senare. Jag har redan 235 Ah AGM för 230 v kaffemaskin, ugn och toaster. Ingen booster för spänningen av bodelbatterier, som en tysk återförsäljare redan hade förklarat på lämpligt sätt.
    Generellt är bara ett något tvivelaktigt återförsäljarnätverk i Danmark - något otillförlitligt - kunskap om produkten mycket lämpligt om du inte vill bli lurad.
     
    Senast ändrad: 26 Maj 2018
    Göte J, JonasS, Lundsholm och 1 annan gillar detta.
  7. KalleiViken

    KalleiViken HBK Medlem

    Inlägg:
    2,125
    Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    300
    En fråga i anslutning till tråden. Går en bil att köra om AD blue tar slut och man står utan reserv?
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.