• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felaktig fordonsskatt

F

F.d. 8765

Guest
Har hittat en "ny" husbil med fel skatt.

Låter konstigt, men så här är det.
Det är en fabriksny -06:a som är typgodkänd 2006-08-21 men har kommit bort i hanteringen. Nu är den återfunnen och enl transportstyrelsen förvärvad 2011-01-28. Senaste EU-regbevis utfärdat 2011-01-31. Vilket innebär att skatten skulle vara på 5018:-, men p.g.a. att den är intagen efter 1.1.11 så är skatten 7900:-. Min fråga är: Kan detta ändras och i så fall hur gör man rent praktiskt och till vilka instanser vänder man sej. (Transportstyrelsen kunde inte ge något relevant svar, kanske en semestervikarie). Eller är det kört?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Felaktig fordonsskatt

Den nya (högre) skatten gäller alla fordon som blev "skattepliktiga" efter den 1/1 2011.

Alltså är den påförda skatten helt korrekt.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Felaktig fordonsskatt

Oj, jag vet. Men jag undrar om det går att ändra med hjälp av ny regbesiktning el dyl. Motorn spyr inte ut mer "skit" nu än om den hade kommit in före 2011.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Felaktig fordonsskatt

hej tim,,de finns ingen återvändo,,en bekant importerade en 1994 från tyskland,,som reggades efter 110101,,runt 8000 i skatt,,så ser de ut,,
teddi,,
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Felaktig fordonsskatt

Det beror på..
Är den inregisterad 2006 (med dokument och i sverige) så borde en myndighets tabbe inte drabba dig. Man kan alltid överklaga beslut, ofta i flera led. Men innan du gör det bör du vara klar över varför de gjort som de beslutat, sedan skall du ha en hög dokument som bevisar att du har rätt. (bla. att det är samma utsläpp mm)
Jag tror att den höjda skatten är för att pungslå husbilsåkare (en prisokänslig grupp) och ingenting annat.. Debatten blir lite förvirrad när man använder miljöskäl i alla situationer för att driva in mer skatt och när fordonen blir renare saknar myndigheten argument...
 
Toppen