• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbilssemestern. HJÄLP!

F

F.d. 51046

Guest
Hej alla husbilsmänniskor
smiley001.gif


Jag, min fru och våran ettåring har hyrt en plåtis 5-12 juni i Munchen.

Vi har ingen erfarenhet av husbilar eller att färdas i Europa.
När jag försöker hitta information så verkar det som att det är mycket att tänka på angående:
rånrisk,
lagar,
tullar,
vilka vägar man skall undvika.
Jag har svårt att hitta info om sevärdheter/ upplevelser.


Våran tanke är att åka från Munchen ner till Gardasjön vidare till Lichtenstein och sedan tillbaka till Munchen. 60-90 mil. Vi tänkte ta dagsvandringar med bärryggsäck och stanna och "titta på saker" Vi kommer troligtvis bo på ställplatser.


Hjälp oss genom att skicka era bästa länkar som jag kan söka information på eller förklara vad jag bör tänka på.

Tar gärna emot tips på saker at göra längs vägen, typ sevärdheter eller upplevelser.

Tack på förhand!
 
F

F.d. 32985

Guest
Ta del av Motormännens information på sin hemsida gällande olika regler i olika länder.
Ta dig tid att använda sökfunktionen på denna hemsida och du kan botanisera gällande information.
Dina frågor är väldigt stora så detta kan underlätta för dina framtida frågor och svårt att svara så brett.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Jag har svårt att hitta info om sevärdheter/ upplevelser...
Jag valde att Googla på "Munchen sevärdheter" och vipps fick jag följande info. Det finns hur mycket som helst om München, bara att välja det du är intresserad av. Du kanske ska leta efter ställplatser, parkeringar och ev. övernattningsmöjligheter. Då vore det bra om du kan hitta och hantera ställplatsrelaterade Appar, t.ex. Camper Contact, eller Pro-mobil's Stellplatz Radar PLUS...

upload_2018-5-3_13-32-8.png
 
F

F.d. 55256

Guest
Om man inte övernattar på rastplatser utefter motorvägar utan håller sig till ställplatser (promobil som nämns ovan är bra) är rånrisken minimal. Vi har åkt i Europa i 15 år och övernattat på parkeringar utanför sportarenor, kyrkor, små skogsvägar, torg i småstäder men har aldrig haft något obehag. Vid övernattning i närheten av mindre byar har vi flera gånger fått erbjudande om att stå bredvid garage eller i närheten av huset för att få tillgång till el. Lycka till med er husbilspremiär.
Ove.G
 
Toppen