• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag och andra udda figurer

F

F.d. 13310

Guest
Har idag talat med ett antal försäkringsbolag om vad som gäller om bilen blir krockad och vagnskada skall aktiveras...min fråga gällde hur vida ett försäkringsbolag köper nya delar till en begagnad bil eller letar efter begagnade delar för att spara pengar....(som ibland kan vara ok)

Alla svarade mig att:
Om din bil är begagnad (typ äldre än c:a 4 år) så köper man i första hand begagnade delar.
Bara som en sista lösning införskaffas nya delar

På min fråga om det finns någon tidsbegränsning för försäkringsbolaget att hitta de begagnade delarna så svarade alla: NEJ

Med andra ord kan ett försäkringsbolag leta billiga delar till min bil i över två månader...

Får det gå till på detta sätt
Rimligen måste väl detta finnas reglerat i någon lagtext i Sverige eller EU

ps just detta har hänt mig med personbil och jag ville bara uppmärksamma andra ... eller kanske är det redan allmänt känt...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Försäkringsbolag och andra udda figurer

Jag jobbar på en firma som lagar bilar åt försäkringsbolag och jag har aldrig behövt att vänta med att laga en bil för att det just då inte finns några begagnade reservdelar. det som finns begagnat ska användas resten köps nytt. Däremot kan det ta lite längre tid att få begagnade delar levererade jämfört med nya, men då pratar jag dagar inte månader. Jag tror att det finns info om dina rättigheter i samband med skada i villkoren för din försäkring men dom får man ju inte förrän man tecknat en försäkring och jag har aldrig läst villkoren när jag fått dom, Kanske går det att läsa villkoren på bolagens hemsidor innan man tecknar sin försäkring. mvh jocke (udda figur)
PS Nyare bilar har andra regler som hänger ihop med bilens ålder som gör att man ibland inte får använda begagnade delar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och andra udda figurer

Om bilen har vagnskadegarantin kvar så används alltid enbart nya delar, i övrigt stämmer det som sägs ovan.
Egentligen ganska logiskt att använda i första hand beg delar då bilen ju är begagnad. Delen skall vara likvärdig eller bättre.
Skulle sannolikt ha en helt annan försäkringspremie om man skulle använda enbart nya delar och till detta alla miljöaspekter mm.
 
Toppen