• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försäkring

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: försäkring

Jag har alla försäkringar hos Länsförsäkringar och de blir klart billigast för husbilen. Problemet är att sjävrisken är 35% för glas. Det blir ca 14 000 kr om vindrutan ska bytas. På 2000 mil har jag redan lagat 5 stenskott Hos Ryds. Blir nog mitt bolag otroget vid nästa årsförfallodag. Kan betala ett par tusen extra.

Hans
En bilruta till Fiat Ducato kostar ca 6000 kr hos glasfirman, 35 % blir då bara 2000 kr.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Hej
Jag frågade Caravan clubs försäkringsbolag om dom har "lägsta pris" garanti eftersom dom är mycket dyrare än andra bolag. Så här svarade dom:
Det stämmer att vi har "lägsta prisgaranti" Det fungerar så att kan du bevisa att något annat bolag erbjuder en billigare försäkring med samma omfattning som vi räknat på så sänker vi våran premie till den samma. För att vi ska kunna sänka kostnaden så behöver du antingen skicka in eller faxa till oss ett försäkringsbrev eller offert från ett annat bolag som ligger billigare än oss. Är det billigare så sänker vi våran kostnad. När det gäller villkoren på husbilar så vågar vi påstå att vi har de bästa som finns på marknaden idag.
Frågan är vad som gäller om försäkringarna inte är identiska?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: försäkring

vi har precis bytt från CC till Folksam premien nu är 4356 kr för helår och man kan betala månadsvis med autogiro utan att det blir någon höjning på premien
 

kjell2

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
23117
Medlemskap
2027
Sv: försäkring

Har Carvans försäkring i dag vad jag upptäker att dom har en fälldig dyr avställnings försäkring 1500 kr år. Är det någon som har reagerat på att när man ställer av bilen så blir det ingen rabbat utan dom säger att det är års pris så det är bara skatten som man får tillbaka pengar på
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: försäkring

Har Carvans försäkring i dag vad jag upptäker att dom har en fälldig dyr avställnings försäkring 1500 kr år. Är det någon som har reagerat på att när man ställer av bilen så blir det ingen rabbat utan dom säger att det är års pris så det är bara skatten som man får tillbaka pengar på

Har idag kontaktat Caravan föräkring fick priset 3480 kr/år, av ställning 636 kr/år.
Folksam skulle ha för samma försäkring 3656 kr/år, av ställning 480 kr/år.

Priset är ju ingen större skillnad. Vi har bilen avställd oktober till april. Vi har villa och
hemförsäkring i Folksam.
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: försäkring

Jag har skickat ett mail till Per Helmersson däre jag ber LF Skåne svara på följande fråga:

Hej Per.
Jag läste ditt inlägg i husbilsklubben idag och undrar var i villkoret du har stöd för att INTE kunna säga att ett stenskott är en ”yttre olyckshändelse” (oavsett om stenen träffar plåt eller glas)
Det finns en punkt i villkoret som heter 322 som anger vad den INTE gäller för, och där finns inte skador på glas undantaget.
Per Helmersson på Länsförsäkringar Skåne har nu svarat att han hade FEL angående självrisken på glas.
Vagnskadeförsäkringen (med den sjävrisk du valt där) kan tas i anspråk vid glasskador.
Detta gäller ALLA Länsförsäkringsbolag.
Dom som fått betala höga självrisker tycker jag skall begära omprövning av sina skador.
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Har just ringt om försäkring på en 4000 kg 2008.då blev priset 6641:- med husbil+ på codan :( har nu 4633:- på en 3500 kg 07 Vad i hela friden är det som kostar.Enligt honom är det en tyngre bil och framför all nyare ,ska kolla med fler i morgon.sussi
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Per Helmersson på Länsförsäkringar Skåne har nu svarat att han hade FEL angående självrisken på glas.
Vagnskadeförsäkringen (med den sjävrisk du valt där) kan tas i anspråk vid glasskador.
Detta gäller ALLA Länsförsäkringsbolag.

Tack Ingo för ditt engagemang.

Tack vare dig så har jag nu också fått bekräftat av LF Skåne att det går att hänvisa till vagnskadesjälvrisken vid glasskada på en helintegrerad husbil. Alltså då 3.000:-

Så den försäkring jag tagit i ett annat bolag med 1.500:- självrisk, den annullerade jag och fotsätter nu med LF som är mitt huvudförsäkringsbolag.

Ytteligare en positiv nyhet från LF är att om man är s.k. helkund då får man fr.o.m. 1 maj 25% rabatt även på husbilsförsäkringen.

Så nu fick jag en helårspremie på c:a 3.950:- helförsäkring på en 4,0 t husbil i storstad.
 

Ystadbo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ystad
HBK-Nr
2316
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Hej
Eftersom jag själv jobbar på LF Skåne, så har jag också fått bekräftat att det är max vagnskadesjälvrisken som gäller vid glas skada pga yttre orsak ( Om det är självspricka, så gäller fortfarande 35%). Men detta är bara vad villkoret säger!
Det blev rätt till slut.
Ystadbo.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

När ni prutat färdigt på te.x. LF så begär ni en offert. Ring sen till WLI (Stefan Looström 08-52233663) och ni får förmodligen det billigaste försäkring man kan få.

Vi betalar nu 3837kr.

Ni som ställer av era bilar under korta perioder har då möjlighet att byta försäkringsbolag precis som om det vore en huvudförfallodag. Men tänk också på att det då blir en nytecknad försäkring och premien "kan" då bli mycket högre. Inte den ni tidigare prutat ner den till.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Håkan, jag talade med Caravan försäkring som i princip är WLI.
De har prisgaranti men kunde i mitt fall inte matcha LFs premie i storstad med husbil över 3,5 ton.
De skyllde då på olika villkor.

Samt en viktig sak för mig, då jag bara använder husbilen 6 månader, avställningsförsäkringen är för mig bara en tredjedel på LF jämfört med Caravan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Rolandn
Visst är det så med avställningsförsäkringen. Helt rätt.

Men du har också fått lagt till ca 350kr för assistansförsäkring på annant bolag om du vill ha den. Det svar jag fick av LF Uppsala var att dom inte kan ge någon assistansförsäkring.
 

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Vi är nu i fas att köpa ny husbil, och vill direkt kolla olika försäkringsbolag, men dessa telefonköer tar ju knäcken på en att fråga pris, tex har jag i 2 dagar suttit i telefon kö på HBK:s telnummer till Folksam och aldrig ens kommit fram.
En tel röst sa att eftersamtalet kommer man att bli uppringd för att säga vad man tycker men hur då.... kommer ju aldrig fram för att säga vad jag vill ens.... nya försök :mad:
 
T

Trilla

Guest
Sv: försäkring

Kan någon bekräfta detta med glasskadesjälvrisken på max vagnskadans självrisk. Mitt lokala lf bolag i Umeå vill inte kännas vid detta.
 
T

Trilla

Guest
Sv: försäkring

Jag kanske var aningen oklar. Det gäller lf, alltså länsförsäkringar. Tidigare i tråden finns flera inlägg om att så skall vara fallet på lf.
 
T

Trilla

Guest
Sv: försäkring

Haha.. sorry, total begreppsförvirring. Jag skrev litet L, alltså l ser nästan ut som stort i, som ser ut såhär: I
 
T

Trilla

Guest
Sv: försäkring

Jag har nu vigt dagen till att ta reda på detta. Jag fick till svar av Länsföräkringar Skåne att det är så att det är max vagnskadans självrisk som gäller. Efter långa diskussioner med Västerbottens konotr och en hel del dividerande så kom de också fram till att så var det även här. Det gör Länsförsäkringars försäkring till en riktigt förmånlig försäkring. Med 35% i självrisk på glas dock max 3000:-
 
Toppen