• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förhållandet mellan bensin och dieselpris

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I mitt fall är det bara bilen & husbilen som är "miljöbovar" (diesel) & det får jag leva med eftersom jag inte har ekonomi att köpa något miljövänligare eftersom det blir betydligt dyrare. I övrigt har jag LED-belysning i hela fastigheten, bergvärme, komposterar allt från hushåll/trädgård & källsorterar minutiöst. Det får räcka med detta den tid man har kvar på jorden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Men din källsortering, hur minutiös den än må vara, kan knappast påverka miljön i nämnvärd omfattning. Speciellt satt i relation till den lilla globala miljöpåverkan som Sverige har som vi alldeles nyss fick lära oss i ditt inlägg #31. Så varför gör du det?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men din källsortering, hur minutiös den än må vara, kan knappast påverka miljön i nämnvärd omfattning. Speciellt satt i relation till den lilla globala miljöpåverkan som Sverige har som vi alldeles nyss fick lära oss i ditt inlägg #31. Så varför gör du det?

Det måste väl ha att göra med att förbränning av en liter diesel i Sverige är betydelselös medan samma förbränning i tex Kina inte är bra. Det är nog därför vi uppmanas att predika där.
Dessutom måste det väl vara på det viset att allt utsläpp från förbränning måste stanna i landet där förbränningen sker, om man ska förstå logiken.
Nej, lite mer seriöst tror jag nog att det handlar om att försöka negligera sin egen klimatpåverkan med allt vad det innebär.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Men din källsortering, hur minutiös den än må vara, kan knappast påverka miljön i nämnvärd omfattning. Speciellt satt i relation till den lilla globala miljöpåverkan som Sverige har som vi alldeles nyss fick lära oss i ditt inlägg #31. Så varför gör du det?
Det måste väl ha att göra med att förbränning av en liter diesel i Sverige är betydelselös medan samma förbränning i tex Kina inte är bra. Det är nog därför vi uppmanas att predika där.
Dessutom måste det väl vara på det viset att allt utsläpp från förbränning måste stanna i landet där förbränningen sker, om man ska förstå logiken.
Nej, lite mer seriöst tror jag nog att det handlar om att försöka negligera sin egen klimatpåverkan med allt vad det innebär.

Var gör då ni av era sopor? Kastar dom i skogen?:D Mej veterligen finns det inga andra alternativ i Sverige än soptippen & nergrävning. Källsorterar man för återvinning & förbränning så tar man ju tillvara på material & energi. Vad gäller mina bilar så är det en ekonomisk fråga för mej men kanske inte dom som är "fullsketna" med pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen