• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbättringar Sunlight T67 2014

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Hej
Här kommer lite förändringar jag fixat
på en sunlight T67 2014

Grillnät fram ,fastnar skräpet först i och inte så mycket kommer in o skadar kylaren ,biltema

Grillnät.jpg

Halkmatta i köket

Vridit kran lite åt vänster ,så att inte vredet tar emot
när man lyfter på locket till tvätthon och vatten sprutar ut på bänk o golv

ikea lådor för disk m,m

Extrahylla som alltid sitter där ,hylla av klickgolv starkt o tåligt ,hållare på baksidan
som skjuts ner i gardin hållare ,går att ta bort om man vill .

230 v uttag vanligt och 230 v uttag inverter uttag för kaffebryggare m,m
köket.jpg

Extrahylla
extra hylla.jpg

Knivställ med magnet ikea ,sitter bakom skyddet så man inte skär sig
Tillfällig kryddhylla ,ska fixa bättre i vinter
knivställ , kryddställ.jpg

12 v uttag bak vid sängar fötter ,ladda telefon m,m
12 v uttag vid sängar.jpg

12 v USB uttag vid bordet med strömbrytare för laddning m.m
usb uttag vid bordet.jpg

12 v uttag ovanför förarstol
12 v uttag föraresida.jpg

12 v uttag ovanför passagerarstol
12 v uttag passagerarsida.jpg

12 v uttag under bordet
230 v uttag inverter under bordet
12 v uttag,230 v inverter uttag.jpg

Inverter huvudströmbrytare bak på passagerarstol o fjärrstart strömställare till höger
huvudbrytare inverter.jpg

Micro under Kylskåpet
micro.jpg

Utdragbara lådor med låsning i köket,nu når man längst in
udragbara lådor.jpg


Extrahylla för skor
skohylla.jpg

krokar på duschvägg
krokar dusch.jpg

Hyllor i garaget
hyllor garaget.jpg

230 v uttag vanligt och 230 v inverteruttag garaget
230 v vanligt,230 v inverter.jpg


flyttat in domkraft i hyllan,slipper ha den på golvet
domkraft.jpg


Ledbelysning i garaget med trappomkopplare,nu ser man allt när det är mörkt
ledbelysning , trappomkopplare garaget.jpg


Ledbelysning under markisen ,olika färger med fjärrstyrning
ledbelysning markis.jpg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Snyggt jobbat, tjusigt. Usb uttag får man inte för många av. snyggt med kabelkanel i stället för lösa kablar. Roligt när det delas ut tips så här. Nu får man ta och byta ut original belysningen i garaget till en sån som du har. Det blir till att åka till Biltema efter jobbet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Snyggt jobbat. Har själv en bil från 2014 och i den gjort en del förbättringar (vad vi tycker). Betr garagebelysning kan jag bara hålla med dig. Originalbelysningen var under all kritik. Installerade nya LED-lister med trappkoppling (ett måste när man har luckor på båda sidorna). Har även kompletterat med LED-belysning inne i bilen. Ett verkligt lyft för den inre (under den mörka perioden) miljön.
Keep on your improvement. Det är alltid kul att hitta nya sakertt göra i bilen, bara man har koll på vikten.
 

Bilagor

  • IMG_0157.JPG
    IMG_0157.JPG
    250,3 KB · Visningar: 71
  • IMG_1829.JPG
    IMG_1829.JPG
    1,8 MB · Visningar: 67
  • IMG_0156.JPG
    IMG_0156.JPG
    82,6 KB · Visningar: 63

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Husbilar man köper idag är väldigt dåligt med uttag
så man måste hitta på egna saker och få tips från andra husbilsägare

Funderar på nästa projekt fläkt i toa/dusch
då det verkar inte finnas någon husbil som installerar det från början
ska försöka använda original luckan med en fläkt och koppla en timer till den.
har lite idéer om detta i huvudet få se hur jag löser det

Hemma är det ju så noga med ventilation, men i husbil verkar det inte
så noga med fuktskador,man vill ju kunna använda duschen
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En datorfläkt modell lite kraftigare kanske man kan sätta i ventilationsgallret som finn i duschtaket. Lätt att ta bort kåpan och testa om fläkten går in.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Så här ser det ut hos oss efter led installationen i bodelen, 6 slingor sammanlagt, 4st tänds med infällda strömbrytare och 2st med fjärrar. Ja, det blir det blev dåliga bilder, svårt att fotografera i det ljuset. Kanske lite för porrigt men väldigt mysigt, färgbyte med fjärr. Räknade att vi har 18st usb uttag, 8st cigg uttag, 5st 12V uttag, 4st 230 från markström, 2st dubbla 230V från en liten 350w ren sinus inverter, 4st dubbla 230V från en större 1500 w ren sinus inverter. Usb och 12V uttagen kan sättas på i olika grupper med separata infällda brytare. Jobbigt var det och mycket svordomar.
 

Bilagor

  • 04_01_2012_honda_650_trillion_03.jpg
    04_01_2012_honda_650_trillion_03.jpg
    40,8 KB · Visningar: 33
  • 20170318_180558.jpg
    20170318_180558.jpg
    43,7 KB · Visningar: 27

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Hej
Boanke
Många uttag blir det det ,går säkert åt då mer går på usb och 12 v
Surfplattor ,telefoner,tv,fläktar, datorer m,m,m

var köpte du usb uttagen / strömbrytare
Vad har du för husbil
Har du bilder på detta i ljuset tack
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej Håkan66, husbilen är en Burstner 821G 2004.
Ja, man har fler och fler saker som skall laddas, och man vill ha möjlighet att kunna göra det på fler platser i husbilen. Jag tycker att det är irriterande att behöva koppla bort någon apparat för att kunna ladda någon annan. Sen är ju lite äldre husbilar som våran inte precis kända för att ha någon snygg belysning. Strömbrytare, 12V uttag, kablar, kontaktdon, är köpt på Swedol, deras sortiment är lite mer anpassat till åkeri branschen och har bättre kvalitet än en del andras sortiment (jag har ingen koppling till Swedol). Ledslingorna är dock köpta på Biltema och Rusta.
Ledslingorna kan tändas oberoende av varandra med strömbrytare som är monterade i originalpanelen över entredörren. Det finns en över entredörren, en över vart sidofönster förutom vid sängen bak där det finns en lång slinga runt hela sängen och en lång i knähöjd i hytten. Jag monterade strömbrytare till usb uttagen också då dom faktiskt är på även när inget laddas. Dom brytarna sitter sätts till vänster i instrumentbrädan (som Burstner har monterat för att fylla ut originalet med) . Jag tog helt enkelt och klippte ut ett stort hål i fram sidan av instrumentbrädan som jag sen monterade en silver lackerad aluminiumplåt där brytarna sitter. Där sitter också brytare till extra backlampa, sidostrålkastare, extra ljus, Backkameror, kamera så att man ser gråvatten tömmningen under bilen, mm.
Den stora invertern som används till kaffebryggare, 230 voltslampor, framtida handdukstork och andra lite större förbrukare är fjärrmanövrerad från skåpsidan vid entredörren, den lilla som används främst till tv:n just nu en 24" men skall byta till en 32" och en framtida blurayspelare har en egen brytare. Extra säkringshållare med 12 säkringar, en i soffan och en under en hylla vid förarplatsen.
Man kan piffa upp en gammal bil men det är alltid en gammal bil, det är ju svårt att få 180 hk, delat badrum, långbäddar, modern formgivning och färg.

Här är lite bilder inte bästa kvalitet men hoppas att du kan se något i alla fall. Kan ta några nya om du är intresserad.
 

Bilagor

  • 20170818_210154.jpg
    20170818_210154.jpg
    1,2 MB · Visningar: 30
  • 20170812_205101.jpg
    20170812_205101.jpg
    1,3 MB · Visningar: 29
  • 20170326_194437.jpg
    20170326_194437.jpg
    690,4 KB · Visningar: 32
  • 20170407_203106.jpg
    20170407_203106.jpg
    1 MB · Visningar: 25
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Håll ett öga på vattentempen när du har ett biltemanät framför kylaren, har ju provat och plockat på och av det ett par gånger men kom fram till att det blockerade kylaren för mycket vid varmt väder uppåt 30gr.
Hur har ni fått fast ledlisten, jag har misslyckats totalt med det!
Drog av skyddpappret och hängde upp den, när jag efter någon dag kom ut till bilen låg det mesta på golvet tejpen hade släppt på listen, provade med kontaktlim men limmet släppte ganska omgående på listen, har förstått att den är av silikongummi och silikon är det ju inte mycket som fäster på, t.o.m. superlim gick bet!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har satt mina med extra 3M tejp, en tunn variant. Alltså först dra av skyddspappret på ledlisten , sätt på 3M tejpen på ledlistens tejp, sätt fast ledlisten där den skall vara, klart, sitter som berget.
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Där ledlisten ska sitta rengör ordentligt
Använde tejpen som satt på ledlisten
Lagt över lim sida till sida ovanpå ledlisten med limpistol
Ca 20 cm mellanrum för att vara säker på att det inte lossnar
Tänk på att inte limma där det lyser
Vid elinkoppling/slut använde silicontätning
Sitter än så länge,man får ha lite koll på detta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbättringar Sunlight T67 2014

Erfaring med ledlister etter montering av omlag 40 meter er at sikrer en endene med ekstra lim eller klar tape så sitter de selv om det for meg noen ganger blir veldig varmt på de jeg har i taket på uthus i stålplater. Her har jeg gjort det enkelt og benyttet klar pakketape, får se hvor mange år tapen tåler :D
 
Toppen