• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro 6 generatorer.

Roffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
21884
Medlemskap
2024
Vem skall ordna laddningen till husbilsdelen på Euro 6 bilarna med de tänkande generatorerna. Är det leverantören eller vi kunder? Nu tycker jag att vi sätter press på husbilstillverkarna så att de får tänka till lite.

Rolf
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Euro 6 generatorer.

Visst kan man bråka men man måste först veta om det är ett problem eller hur.

Vad är problemet, finns det ett problem eller är det något som är trasigt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Euro 6 generatorer.

Hejsan mlaajanen, ja absolut, påläst och helt säker på hur det ligger till. Det ju många som har sina toppkunskaper på helt andra ämnen än bilar, elektricitet och teknik, och tyvärr är ju inte säljare och firmor sena att utnyttja folk genom att på ren svenska snacka skit och svamla tills den som klagar ligger i underläge och lummar därifrån i brist på ytterligare argument.
Jag har hört så mycket svammel och ljug från försäljare under åren och också haft kul många gånger när de svettiga börjar förstå att man kan mycket mer än deras ofta ringa kunskaper. Det är nästan underbart när man kan be dem vidareutveckla vad de menar när de dragit till med någon otrolig osanning, och svettpärlor börjar synas i pannan och ögonen börjar flacka.
Nåja, det gäller ju inte alla som tur är, men en del är ju faktisk förskräckliga när köpet är färdigt och klagomål kommer in.

I Delfi's fall verkar det ju vara något helt klart fel i alla fall, och Thetford skyller på bilens generator och dålig spänning o.s.v.
På en ny bil borde det ju inte vara ägaren som skall leta reda på den firman i tillverkningsledet som har felat utan då borde det vara dags att lägga nycklarna till bilen på säljarens skrivbord och bara säga "fixa" och ring när bilen är klar.
Även om 12V drift av absorptionskylskåp inte är/har varit det optimala kanske, så har det ju funnits i kanske bortåt 40 år ungefär och borde inte gå bakåt i utvecklingen.
Det skulle ju i det här fallet vara intressant att veta om laddningen funkar lika dåligt som kylskåpet.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Euro 6 generatorer.

Hejsan mlaajanen, ja absolut, påläst och helt säker på hur det ligger till. Det ju många som har sina toppkunskaper på helt andra ämnen än bilar, elektricitet och teknik, och tyvärr är ju inte säljare och firmor sena att utnyttja folk genom att på ren svenska snacka skit och svamla tills den som klagar ligger i underläge och lummar därifrån i brist på ytterligare argument.
Jag har hört så mycket svammel och ljug från försäljare under åren och också haft kul många gånger när de svettiga börjar förstå att man kan mycket mer än deras ofta ringa kunskaper. Det är nästan underbart när man kan be dem vidareutveckla vad de menar när de dragit till med någon otrolig osanning, och svettpärlor börjar synas i pannan och ögonen börjar flacka.
Nåja, det gäller ju inte alla som tur är, men en del är ju faktisk förskräckliga när köpet är färdigt och klagomål kommer in.

I Delfi's fall verkar det ju vara något helt klart fel i alla fall, och Thetford skyller på bilens generator och dålig spänning o.s.v.
På en ny bil borde det ju inte vara ägaren som skall leta reda på den firman i tillverkningsledet som har felat utan då borde det vara dags att lägga nycklarna till bilen på säljarens skrivbord och bara säga "fixa" och ring när bilen är klar.
Även om 12V drift av absorptionskylskåp inte är/har varit det optimala kanske, så har det ju funnits i kanske bortåt 40 år ungefär och borde inte gå bakåt i utvecklingen.
Det skulle ju i det här fallet vara intressant att veta om laddningen funkar lika dåligt som kylskåpet.

M.v.h. JANKRO.
Håller med dig på allt, och speciellt att inte ägaren skall felsöka om det är ett problem på en bil med garanti tex.

Däremot går det sällan att bli lycklig om man lämnar in en bil med komplicerat elfel på en bilverkstad, det slutar nog oftast med en otrevligt hög räkning.

För att möta idiotiska kommentarer och svammel så måste man vara lite påläst själv både teoretiskt och rent praktiskt då det är så mycket "tyckande" att man ibland inte vet vad man ska säga.

Rörande el är en bra multimeter A och O samt att vara metodisk och mäta sig fram lugnt och stilla, har man sedan allt noterat då kan man gå i klinch och vinna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Har äntligen hittat presentationen från introduktionen av Fiats Euro 6-motorer:

[FONT=&quot]Euro 6 engine – new alternators[/FONT]
[FONT=&quot]With the new Euro6 engine range, the optional bigger alternator 4WP will grow from 180 to 200 A (except the 2.0 115 Hp engine that will keep the current 150 A).[/FONT]
[FONT=&quot]Also note that all the alternators of Ducato Euro6 versions for camping-cars will keep traditional technologies – i.e. the so-called "smart alternators" will not be used on Ducato camper.[/FONT]
[FONT=&quot]This is to avoid potential issues coming from the discontinue power management, interfering with the secondary battery charge and other camper devices.[/FONT]

Hur det förhåller sig med andra fabrikat än Fiat, vågar jag inte uttala mig om.

Pålle
 

Delfi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
20931
Medlemskap
2024
Sv: Euro 6 generatorer.

Har idag fått svar från Fiat ang mitt lilla bekymmer. Det finns inga smartgeneratorer i deras husbilar och problemet med kylskåpet beror på mjukvarufel. Behövs omkodning i kommunikationen från generatorn. Ett fel som enligt uppgift från Fiat drabbat ett antal bilar.
Det ledsamma är att man ska behöva ligga i så in i bänken själv när man ändå köpt en helt ny bil. För övrigt min tredje. Från samma leverantör.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Euro 6 generatorer.

Har idag fått svar från Fiat ang mitt lilla bekymmer. Det finns inga smartgeneratorer i deras husbilar och problemet med kylskåpet beror på mjukvarufel. Behövs omkodning i kommunikationen från generatorn. Ett fel som enligt uppgift från Fiat drabbat ett antal bilar.
Det ledsamma är att man ska behöva ligga i så in i bänken själv när man ändå köpt en helt ny bil. För övrigt min tredje. Från samma leverantör.

Är ju husbilsfabrikörens fel i så fall, dom borde ju ha koll på att deras fordon fungerar kan man tycka.
 
Toppen