• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet med ett BSR-chip på en Euro 6 motor

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: DUCATO 2017
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 177hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: kabe 780 lgb
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Motor
Jag funderar på att sätta in ett BSR-CHIP chip i min Kabe 780 LGB 2017 som har en Euro 6 motor.
Har någon gjort detta och dess erfarenhet?
Mvh
Ola Einarsson
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tror inte de har någon programvara framme för den motorn än. 150hk versionen har de precis släppt. Har själv haft BSR's programvara i personbil och var nöjd. Har haft 2 boxar på husbilar och inte varit nöjd då jag fått felmeddelanden. Programvara känns mer tillförlitligt. Har själv 2016 års 3 liter 177hk motor i vår Burstner Elegance 728 och ser inte behovet av optimering, men er bil är säkert tyngre än vår 4,5T + att den nya motorn bara är 2,3l.
 
F

F.d. 55989

Guest
smålänningen skrev:
Tror inte de har någon programvara framme för den motorn än. 150hk versionen har de precis släppt. Har själv haft BSR's programvara i personbil och var nöjd. Har haft 2 boxar på husbilar och inte varit nöjd då jag fått felmeddelanden. Programvara känns mer tillförlitligt. Har själv 2016 års 3 liter 177hk motor i vår Burstner Elegance 728 och ser inte behovet av optimering, men er bil är säkert tyngre än vår 4,5T + att den nya motorn bara är 2,3l.

BSR hade jag i en Passat.
Enligt papper skulle det bli 240HK men bilen hackade rejält vid accelaration.
Detta åtgärdade de genom att strypa trimmet ned till 200HK.
Blev annan trimleverantör efter detta och de kunde leverera.

Box (Promotech) har jag haft i både Euro5 och Euro6 med gott resultat.
Promotech har till skillnad mot alla andra tillverkare, flera anslutningspunkter för sina boxar. Detta gör att även Turbotrycket ändras och inte bara bränslet.

BSR har förlegad teknik och hänger inte med längre
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Matrix Platinum skrev:
BSR hade jag i en Passat.
Enligt papper skulle det bli 240HK men bilen hackade rejält vid accelaration.
Detta åtgärdade de genom att strypa trimmet ned till 200HK.
Blev annan trimleverantör efter detta och de kunde leverera.

Box (Promotech) har jag haft i både Euro5 och Euro6 med gott resultat.
Promotech har till skillnad mot alla andra tillverkare, flera anslutningspunkter för sina boxar. Detta gör att även Turbotrycket ändras och inte bara bränslet.

BSR har förlegad teknik och hänger inte med längre

Promotech fungerade varken på min eller kompisens 2,3l 130hk -08:eek:r. Hans gick i limpmode efter 10 mil. Jag klarade 20mil. Monterade bort de. satte sen dit den igen vilket resulterade i nytt limpmode efter några mil som inte gick bort förrän efter verkstadsbesök där en sensor som sotat igen blev utbytt. Bilen var 18 månader gammal så fick betala bytet själv då jag var ärlig och berättade hur problemet dykt upp. Var på väg till Kroatien så ville ha snabb hjälp. Tyska verkstaden sa att det var ett vanligt problem när boxar monterats. Testade KCR året efter, men gick också ner i limpmode.
 
Toppen