• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En till mera fjädring

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: En till mera fjädring

Morning go vänner.
Lovade ju att berätta hur det gick med fjädringen.
Har kört en liten tur på några mil och det är stoooor skillnad mot förut, bilen känns mycket stadigare och "niger" inte i kurvorna längre, köregenskaperna är mycket bättre, dock märker jag då jag kör i ett gupp eller liknade att det smäller till, som om det är glapp någonstans, tror detta beror på dom styvare fjädrarna, kan vara en gummipackning eller något, skall kolla detta på tisdag då även olja skall bytas.
MVH KEJO
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: En till mera fjädring

God morgon vänner.
Jaha då var LABAN hemma igen efter en längre tids sjukfånvaro, hade ju ett klonk någonstans i framvagnen när man kör i något gupp eller liknande, detta uppenbarade sig efter bytet till kraftigare fjädrar och stötdämpare, då jag lämnade in LABAN för byte av olja bad jag dom leta efter klonket, han hittade ett glappt hjulager och eftersom det var ett koniskt lager gick det att spänna för att få bort glappet, men det visade sig att detta inte var problemet, han har kollat alla bussningar mm. i framvagnen men hittar inget fel, men klonket finns där, jag får väl köra med det tills något går sönder.
MVH KEJO20
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då har jag läst även denna tråden och fått numret på fjädrarna.
Skall även byta stötdämparna bak men då jag har alko chassi får jag nog titta en extra gång.
Sksll även höja bilen i bak genom att flytta splinesen 2 hack
 
Toppen