• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem, ute på första resan

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Första resan med den gamla husbilen jag har köpt och nu har vi problem.

Fiat Adriatik 660 från 2001.

Trodde allt var okej inför avfärd. Haft hjälp innan av en duktig elektriker att installera ny stereo och ett till bodelsbatteri.

När vi startade visade allt rätt och fungerade.

När vi till slut stannade här ute efter en skogsväg (på väg mot Åre) så började problemen.

Första så blinkade taklampan till, lysrörsmodell. Tänkte att den gick sönder.
Sedan slocknade stereon, konstigt.. och sedan tändes en röd lampa på värmepanelen vilket betyder att driftspänningen är låg enligt manualen.

När jag kollar spänningen på batterierna i kontrollpanelen visar startbatteriet runt 7 volt och bodelsbatterierma kring 8 volt.

15642069361515228247135923527877.jpg

När jag startar motorn hoppar de upp en volt ungefär.
Ja bilen startar utan några tveksamheter direkt.

Jag har knappt sovit under natten, felsökt vad jag kunnat.

Hittar inga brända säkringar.

Någon som vet om det finns någon "huvdsäkring" någonstans eller har något annat tips?
 
F

F.d. 56805

Guest
Har du två bodelsbatteri nu?
I så fall skulle jag som snabbtest prova att koppla bort det äldsta av dem, kan vara så om du satt dit ett nytt att det gamla "suger ut" det nya. Bara att lyfta av poolen på det gamla. Vet att i min gamla husbil så funkar inte voltmätaren på panelen. Köp en billig på typ biltema och kolla batterispänningen med, helst en digital, inte en penna.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Har du två bodelsbatteri nu?
I så fall skulle jag som snabbtest prova att koppla bort det äldsta av dem, kan vara så om du satt dit ett nytt att det gamla "suger ut" det nya. Bara att lyfta av poolen på det gamla. Vet att i min gamla husbil så funkar inte voltmätaren på panelen. Köp en billig på typ biltema och kolla batterispänningen med, helst en digital, inte en penna.

Ja, två bodelsbatterier.

Kopplade ur det gamla, blev ingen skillnad.

Voltmätaren på panelen har visat trovärdiga siffror innan vi lämnade.

Nu ska vi försöka ta oss till en bensinmack för att låna/köpa voltmätare.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
När jag kollar spänningen på batterierna i kontrollpanelen visar startbatteriet runt 7 volt och bodelsbatterierma kring 8 volt.

Utan att veta vad du har för ebl, men det borde vara en -99:a.

Låg spänningsvisning i panelen är ett typexempel på att av reläerna inte funkar.
Hör du några relä slå när du slår av/på 12v på panelen?

Kika på min gamla träd här: EBL99 - Tips
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Nu har jag kunnat göra en inledande felsökning.
Bilens generator laddar på bra, över 14 volt och "startbatteriet" är fullt.

Dock sker ingen laddning alls av bodelsbatteriet från bilgeneratorn.

När jag mätte över polerna på bodelsbatteriet visade det 8 volt..

Ansluter jag 230v till bilen laddas bodelen och bilen vaknar till

Något relä kanske mellan generatorn och bodelen som har lagt av känns det som..?
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Utan att veta vad du har för ebl, men det borde vara en -99:a.

Låg spänningsvisning i panelen är ett typexempel på att av reläerna inte funkar.
Hör du några relä slå när du slår av/på 12v på panelen?

Kika på min gamla träd här: EBL99 - Tips


Min bil är en 2001.

Nu laddas även min mobiltelefon igen, så jag ska kika på din länk nu.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
D+ (12 v) från generatorn ska få ett relä i EBL eller ett yttre att dra och koppla ihop batterierna när generatorn snurrar.
Ibland har denna D+ en liten hängsäkring. Om du hittar D+ ion på EBL mät om där finns 12v vid motor igång.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Om du mäter från bobatteriets pluspol till bilens ram/chassie när motorn är igång tror jag du får full spänning. Då är det ett minusfel/jordfel i bodelen. Följ de svarta minuskablarna som förutom att gå till batteriet skall gå till en minus i chassie.

Jag provade den mätningen, ingen skillnad. Laddar inget.

Hittade vad som menas med EBL.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Mät mellan batteriets minuspol och chassiet, ska vara noll volt där. Är det mer så har du dålig jord.

Den visar 0 volt.

Mätte plus till chassi nu på bodelsbatteriet, laddning ligger på från den inbyggda laddaren. Den har återhämtat sig en del nu och visar 12.37 volt.
Visade 8 volt imorse.

Fortfarande lite strandad, men på plats i Åre.

Jag har inte elkunskaperna och min kompis som har koll på sånt har åkt hem till Piteå.

Kommer behöva få ta på någon som är förstår sig på bil-el och finns i Stockholm. Vilket lär vara tvärkört så här i semestertider.
Resan till Cykelvasan om ett par veckor kanske måste bli av på annat sätt.
 
Toppen