• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elnagh

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

Enligt annonsen kan du ha 5+1 passagerae och lastvikten är 385kg på papper så är det för lite om ni är så många som ska åka i den.
 
F

F.d. 29522

Guest
Sv: Elnagh

Nu är vi bara 2 så det går nog bra men går det inte att klassa om dom så man får lasta mer ? Om det skulle behövas ?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

Nu är vi bara 2 så det går nog bra men går det inte att klassa om dom så man får lasta mer ? Om det skulle behövas ?

Det går säkert att höja minst till 3650kg .. begär att dom väger bilen innan du köper den för att lastvikten stämmer nästan aldrig i verkligheten ..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Elnagh

Det är 15" hjul så det är tveksamt om det går att höja totalvikten över 3500kg.
Kolla med generalagenten för Elnagh om de utfärdar de intyg som krävs för höjning eller be säljaren att kolla detta.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

att den är regad för så många passagerare beror nog på att det är dubbeldinett tror inte att man behöver bälte om man åker baklänges
 
F

F.d. 29522

Guest
Sv: Elnagh

Tack för svaren ska ringa säljaren å höra mig gör lite
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Elnagh

Hej,
vi har en Elnagh Joxy 2002 med låga långbäddar, trivs mycket bra med den. Det är vår sjätte (och förmodligen sista) bil sedan 1984.
Ursprungliga totalvikten var 3500 kg men vi vägde upp den till 3850 kg utan problem.
Karin:wink:
 
F

F.d. 29522

Guest
Sv: Elnagh

Hej,
vi har en Elnagh Joxy 2002 med låga långbäddar, trivs mycket bra med den. Det är vår sjätte (och förmodligen sista) bil sedan 1984.
Ursprungliga totalvikten var 3500 kg men vi vägde upp den till 3850 kg utan problem.
Karin:wink:

Vad behövde ni göra för att få lasta mer ?
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Elnagh

Hej igen,
eftersom det var drygt 10 år sedan är minnet lite dimmigt, men enligt vad jag/vi kommer ihåg så åkte vi först och vägde den tom (men med markis m.m.) för att få en tjänstevikt som den var då. Den tjänstevikten fick vi papper på. Med det i handen åkte vi till besiktningen för att göra en ny registreringsbesiktning för att få den som tung personbil (Pb II). Det var allt.

Tänk på att om bilen blir tung måste man antingen ha B-kort taget före 1996 eller ha C-kort. I vårt fall var det inget problem eftersom vi båda har C-kort sedan tidigare. Dessutom förändras ju besiktningstiden så man har bara en månad på sig, den månad som den nya registreringsbesiktningen görs, i vårt fall september.
Lycka till med en eventuell uppvägning
Karin;)
 
F

F.d. 29522

Guest
Sv: Elnagh

Hej igen,
eftersom det var drygt 10 år sedan är minnet lite dimmigt, men enligt vad jag/vi kommer ihåg så åkte vi först och vägde den tom (men med markis m.m.) för att få en tjänstevikt som den var då. Den tjänstevikten fick vi papper på. Med det i handen åkte vi till besiktningen för att göra en ny registreringsbesiktning för att få den som tung personbil (Pb II). Det var allt.

Tänk på att om bilen blir tung måste man antingen ha B-kort taget före 1996 eller ha C-kort. I vårt fall var det inget problem eftersom vi båda har C-kort sedan tidigare. Dessutom förändras ju besiktningstiden så man har bara en månad på sig, den månad som den nya registreringsbesiktningen görs, i vårt fall september.
Lycka till med en eventuell uppvägning
Karin;)

Kanon tack har allt på kortet så det löser sig
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

Kolla med generalagenten för Elnagh om de utfärdar de intyg som krävs för höjning
detta råd som Håkan skrev) skall du följa inte lika lätt nu som för tio års.plus att det kostar för intyget.
Kent
 
F

F.d. 29522

Guest
Sv: Elnagh

Jo jag antar att det var enklare förr ska kontakta gen agenten i morn var kontakt med en återförsäljare som skulle grotta ner sig i detta å återkomma så får se vad han kommer fram till
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Elnagh

ja gör det jag håller på med en uppvägning nu.
en kostnad på runt 18000:- för mig. men allt beror på vad intyget kostar och
vad som kanske behövs göras på denna husbil.
det bästa var om husbils försäljaren kunde väga upp den?
 
Toppen