• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elmätning vid kylskåpsproblem

U

Ulla-Britt49

Guest
Hej! Är nere i Tyskland och har fått problem med att köra Thetford kylskåpet på nätelen. Via telefon/SMS-kontakt med säljstället hemma har problemet ringats in som en trasig omvandlare till 12V för kylen. Nu själva frågan: Lånade en multimeter på campingen och anslöt den enligt anvisning på olika ställen. Där vi kollade att det fanns nätel fram till ingången till kylens kopplingsdosor så visade mätaren 300-305V. Mätaren var relativt avancerad med bl.a. fem inställningar förmätning av växelström. Hur kan ett sådant värde förklaras när campingens el låg på 230-240V?
Undrar Leif o Ulla
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Om det är fel på nollan på en campingplats kan man få in 400 V i husbilen. Det har hänt två medlemmar tidigare under åren.

Jag provar alla uttag med denna innan jag kopplar in min kära husbil. Provaren kostar ca 100 kr.

Väggprovare.JPG
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Et problem med bruken av en flytende null er at en feil forbruker koblet på ene fasen kan trekke null mot denne fasen. En annen feil er om det er veldig skjev fordeling av belastning mellom de tre fasene så trekkes null mot største belastning med høyere spenning på fasen med minst belastning. En null leder fra nettet jamner ut dette, en null som er koblet til lokal jord og ikke til nett null kan lett bli skjev om jordforbindelsen er dårlig.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Får man högre spänning än 240 volt mellan fas och nolla så är det stor risk att det är fel någonstans på campingens nolla/jordanslutning som tidigare kommentarer antytt så att nollan är delvis spänningssatt.

Edit: Ändrat svar eftersom ev. fel med överspänning bör lika i campingens elanläggning.
 
Senast ändrad:
U

Ulla-Britt49

Guest
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Tack för ditt svar. Förstår inte mycket av såna saker men skulle en snedbelastning inte bara störa mätningen utan även kunna "slå ut" elförsörjningen via omkopplaren till 12V?
 
U

Ulla-Britt49

Guest
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Tack för svar och tips om mätare! Förstår inte mycket av såna saker men skulle en snedbelastning inte bara störa mätningen utan även kunna "slå ut" elförsörjningen via omkopplaren till 12V?
 
U

Ulla-Britt49

Guest
Sv: Elmätning vid kylskåpsproblem

Tack för förslag till uträkning/mätning! Förstår inte mycket av såna saker men skulle en snedbelastning inte bara störa mätningen utan även kunna "slå ut" elförsörjningen via omkopplaren till 12V?
 
Toppen