• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

elektriker till husbilprojekt

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej,
Tack för att vi fick bli medlem! Vi är mitt i vårt livsprojekt och bygger om en gammal MercedesB O321H, byggår 1962, 9,5 meter lång, från buss till husbil. Motorn är totalrenoverad, inredningen byggs nu. Sen är det lackering av hela bussen och klä om skinnstolar och instrumentpanel. Svetsa tackräck. Den ska vara klar till sommaren. Nu till min fråga: jag skulle ville få hjälp att planera hela elverket. Solpaneler, rätt batterier, övervakningssystem...rubbet. Vi kan ingenting än om det och jag läser men jag känner att jag vill ha hjälp av en proffs. Vi bor i Stockholm, skulle kunna göra en planering hemma. Bussen står i Motala. Vem kan hjälpa oss?
 

Bilagor

  • DE638842-5D2A-41E6-8065-57E96E21F6C3.jpeg
    DE638842-5D2A-41E6-8065-57E96E21F6C3.jpeg
    208,7 KB · Visningar: 276

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kan bara säga en sak: MYCKET FÖRNUFTIGT att anlita proffs för detta, då slipper ni ev. konstigheter och bekymmer längre fram. Det är INTE lätt att göra om vissa kabeldragningar om man har räknat fel på längd och dimensioner, plus mycket annat. Konsultera kunnigt folk som sysslat med det tidigare och som inte snålar på kabeldimensioner!
  • Vad händer om ni vill komplettera med ytterligare en solcellspanel? Måste ni köpa ny regulator?
  • Vad händer om ni tittar på TV och plötsligt startar kylen (kompressor) och pannan (diesel)? Blir det spänningsfall som stoppar TV tittandet?
  • En eller 2 kameror bak? Varför inte ytterligare en under bilen vid gråvattentömning?
  • m.m.
Lycka till!

images-1.jpeg
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
9015F559-E184-4B97-B245-99E3F9AF761A.jpeg
Nej, inte synd. När vi köpte den så va den helt tom, all inredning utsliten. Den röda på första bilden är inte våran men den är hur vi vill att våran ska se ut när vi är klar med den. Den här uppe är våran hur den ser it nu. Och vi försöker att hitta så mycket originaldelar som vi kan och försöker återskapa den i ’62 stil och färger mm. Det har producerats 30.000 totalt. Men bara få finns kvar. Vi har hittat delar över hela världen. På utsidan kommer den se som original ut, på insidan som sagt försöker vi hålla stilen fast med husbilsinredning för våran stora familj. inget fönster ska byggas före.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Det låter bra. Jag få förhoppningsvis tips om en proffs vi kan anlita. Jag vet inte om jag ska googla fram en bilelektriker , båtelektriker eller en vanlig huselektriker. ... Husbilselektriker hittar jag inte. Vem kan mest om husbilar, solpaneler, batterier, mm
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Enkelt tips: bilelektriker & båtelektriker går bra, men glöm huselektrikern.

Åk ut och prata med olika firmor. Dom kan vara överbelastade med jobb under vissa perioder. Lägg lite tid på det så får du utdelning i slutändan. Mycket av jobbet kan du göra själv (t.ex kabeldragning), men du måste ha en kunnig bil/båt (likström) som ansvarar för hela bygget!
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Jag kan bara säga en sak: MYCKET FÖRNUFTIGT att anlita proffs för detta, då slipper ni ev. konstigheter och bekymmer längre fram. Det är INTE lätt att göra om vissa kabeldragningar om man har räknat fel på längd och dimensioner, plus mycket annat. Konsultera kunnigt folk som sysslat med det tidigare och som inte snålar på kabeldimensioner!
  • Vad händer om ni vill komplettera med ytterligare en solcellspanel? Måste ni köpa ny regulator?
  • Vad händer om ni tittar på TV och plötsligt startar kylen (kompressor) och pannan (diesel)? Blir det spänningsfall som stoppar TV tittandet?
  • En eller 2 kameror bak? Varför inte ytterligare en under bilen vid gråvattentömning?
  • m.m.
Lycka till!

Visa bilaga 145862


Precis! Därför vill vi anlita någon elektriker med erfarenhet som kan guida oss genom el-djungeln. Jag är redo att beställa men känner att det är bättre att ha en riktig plan först. Känner du en bra elektriker till detta?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Jag är en FD bilelektriker men nu för gammal. Precis som Ranko säger så gäller det att planera eldragningen noggrant. Fördelen idag jämfört på min tid är ju att det mesta är ju idag LED baserat där det ofta räcker 1,5 mm2 kablar. Bättre avsäkras mer än mindre. Större förbrukare behöver mer en noggrann dimensionering T.ex kylskåp,värmare och andra apparater som inte ät LED baserat, mm. Det finns ett bra schema på www,24Volt där du kan se kabeldimensioner till olika förbrukares effekt och resp längder till dessa och Säkringsstorlek mm
Starkström (220V) bör du alltid vidtala en riktig elektriker,vägguttag,jordfelsbrytare mm
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Holder med de andre, huselektriker til sterkstrøm - men ikke til 12V opplegg. Planlegg og for endringer, lag kanaler og plastrør for trekking av ekstra kabler. Riktig gjort fjerner dette en masse spagetti og gjør det enkelt å trekke frem en ledning ekstra når du kommer på at du trenger en ekstra lader/lampe/kontakt. Fordeling og sikringer midt i bilen vil kunne redusere total lengde med ledninger. Bobatteri og ladere på samme sted, hvor i bilen mindre vesentlig da det kun er en kabel fra dette til senralen, men la batteri bo i oppvarmet del av bilen på et sted det er lett å føre ned kabel fra solpaneler på taket.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Du har fått en massa bra svar här. Det bästa kom nästan från Australien. Dra ett kraftfullt ”avloppsrör” längs hela bussen. Det tillkommer alltid önskningar på nya kablar, då skall det vara lätt att genomföra.

Utgå sedan från era förbrukare, vilka funktioner vill ni ha? Då är det lättare att komma med ett förslag till elschema.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej
Jag är en FD bilelektriker men nu för gammal. Precis som Ranko säger så gäller det att planera eldragningen noggrant. Fördelen idag jämfört på min tid är ju att det mesta är ju idag LED baserat där det ofta räcker 1,5 mm2 kablar. Bättre avsäkras mer än mindre. Större förbrukare behöver mer en noggrann dimensionering T.ex kylskåp,värmare och andra apparater som inte ät LED baserat, mm. Det finns ett bra schema på www,24Volt där du kan se kabeldimensioner till olika förbrukares effekt och resp längder till dessa och Säkringsstorlek mm
Starkström (220V) bör du alltid vidtala en riktig elektriker,vägguttag,jordfelsbrytare mm
Tack! Jag ska genast kolla in på www.24volt!
Ja, mycket led nu i planeringen. Men också massa annat. Vi kommer att lägga 1 rör längst ner vid golvet och det finns redan ett gammalt kanal i taket som vi kommer använda oss av.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Du har fått en massa bra svar här. Det bästa kom nästan från Australien. Dra ett kraftfullt ”avloppsrör” längs hela bussen. Det tillkommer alltid önskningar på nya kablar, då skall det vara lätt att genomföra.

Utgå sedan från era förbrukare, vilka funktioner vill ni ha? Då är det lättare att komma med ett förslag till elschema.
Australien? Vad kul! Hur kan jag ser vart någon är bosatt? Ja sån rör tänkte vi också på. En i taket och en längst ner med väggen. Tack!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
VP rör, flexslang, apparartdosor,säkringsutrustning och kablar i olika dimensioner köper du enklast på Biltema. CTEC,s Laddutrustning mm är mest använt använda. Till min elkoppling i min bil köpte jag också kabel i olika dimensioner från Ebay av en säljare från England(Snabba leveranser och inga extra kostnader) som hade allt i kablar. Ville helst ha runda två,tre eller fyrledare. Mycket enklare att hålla ordning på dessa i dosor mm och lättare att dra i rör o flexslang
Eftersom du skall bygga om hela bilen tror jag också du klarar eljobbet för svagström själv men tala med en elektriker angående 220 systemet. Lycka till och här i klubben finns alltid hjälp om du stöter på patrull
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Australien? Vad kul! Hur kan jag ser vart någon är bosatt? Ja sån rör tänkte vi också på. En i taket och en längst ner med väggen. Tack!
Ja jeg emigrerte for snart 3 år siden, bor nå på en farm omtrent midtveis mellom Sydney og Brisbane. Området her har vekselvis vært markedsført som Holiday Coast og Banana Coast, det var her de startet med banandyrking i Australia. Vår farm driver med oppdrett av hester, Norsk Fjordhest. Har for tiden 15 av de 150 som finnes i Australia. Hadde bobil/husbil i Norge og Sverige i 20 år før flyttingen. Har også hatt en husbil i Australia i noen år, har nå ikke tid til dette.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Tack alla för svar! Jag letar nu efter en bil- eller båtelektriker. Tittade bara snabbt på Kamafritid.se och såg olika elverk där. De kostar mellan 30.000 och 69.000kr ! Behöver vi ett elverk som är så dyr? Kan vi köpa begagnat i så fall eller ska vi investera i en ny? Behöver vi en generator OCH ett elverk? En bileleltriker får pyssla ihop ett plan för oss men jag är så nyfiken....
 
Toppen