• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dusch avloppet

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Duschavloppet

Hej !
Vi har en Dethleffs Esprit som dusch avloppet krånglar, det blir stopp eller nästan stopp hela tiden, har försökt med tryckluft o det blir något bättre, försökt skruva loss silen men den sitter som bara den (troligtvis limmad) ska man ta till våld eller har någon en annan lösning, vi har modellen med dusch längst bak.

Bosse
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dusch avloppet

Troligen ligger gråvattentanken någonstans framför bakhjulen och duschen är belägen längst bak, om då bilen inte står helt i våg i alla riktningar så kan det bli avrinningsproblem.

Jag har en ESPRIT med köket till höger innanför bodels-dörren och gråvattentankens inlopp strax framför bakhjulsaxel på bilens vänstra sida. Då blir rördragningen sådan att bilen "MÅSTE" vara helt i våg för att köksavloppet skall fungera, då vattnet måste rinna från diskhon framåt till strax bakom förasätet, tvärs över till förarsidan och därefter bakåt till gråvattentanken.

Försök att finna ut hur avloppsröret från duschen är draget och placera bilen i förhållande till det, med det troligaste är att rödragningen och avloppet fungerar om bilen står exakt i våg, vilket troligen var fallet då rördragningen gjordes i fabrik.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Dusch avloppet

Hej !
Vi har en Dethleffs Esprit som dusch avloppet krånglar, det blir stopp eller nästan stopp hela tiden, har försökt med tryckluft o det blir något bättre, försökt skruva loss silen men den sitter som bara den (troligtvis limmad) ska man ta till våld eller har någon en annan lösning, vi har modellen med dusch längst bak.

Bosse

Hej på dig! Vi har en Dethleffs Esprit 7010 med toan längst bak och har samma problem, det handlar om fallet på slangarna, det bildas (typ) luftfickor vid användandet av duschen. När vattnet börjar stiga så prova och daska till över avloppet med foten växelvis över de två utloppen och se om det bildas en virvel på vattnet efter det,så märker du hur det hela ligger till. Måste bero på att det är dåligt fall!!:wideeyed:Nåja vad gör det om hundra år, det rinner ju undan till sist:twitcy:
 

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Sv: Dusch avloppet

Jag kanske borde tillägga att det fungerade bättre när bilen var ny och har succesivt blivit sämre, därför misstänker jag att det samlas skit någonstans som borde rensas men det finns inga renssilar eller dyligt jag var under o glodde vid besiktningen och hittade inget.

Bosse
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Dusch avloppet

Hade samma problem öppnade serviceluckan i gråvattentanken och stack en slang
med varmvatten i inkommande rör och spolade varmvatten lite hjälp med händer
och trasor över avlopp som fungerar.Serviceluckan sittar på underkant på våran
bil
 
F

F.d. 20951

Guest
Avloppsröret

Hej
Har en dethleffs A5891 03. När jag använde första gången efter vintern så verkar det blivit en frysskada. Om jag häller vatten i diskhon eller handfatet så droppar det ut vatten vid insteget . Suck. Är det ngn som vet hur man kommer åt avlossröret i mellangolvet. ?? Sitter det ett vattenlås vid gråvattentanken ?
 
Toppen