• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla batterier, eller?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har inte plats för ett extra batteri (har ett 100Ah AGM).
Har 150W solpanel till detta via ctec Dc/Dc.
Startbatteriet är också ett 100Ah AGM och laddas via en 60W solpanel.
Men har ibland behov av mer ström eller längre tid på ström...
Funderar på om man skulle kunna nyttja startbatteriet till vissa förbrukare.
Koppla t.ex. dieselvärmaren och viss belysning mot startbatteriet.
Borde då även ha en batterivakt, så motorn går att starta.
Finns det justerbara batterivakter? De jag hittat slår ifrån vid 11,3V (typ) vilket känns aningen lågt.
Är det tillrådligt att göra så?
Är det någon som gjort så?
Har läst om vissa husbilar som bara har ett kombinerat start och bobatteri, kanske inte jättevanligt.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, kan tyvärr inte svara på din fråga, men en fråga till dig angående dieselvärmare har tänkt att sätta in en sådan i ducaton, i stället för trumavärmen, förlåt om jag hoppa in.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Koppla in 60W panelen på bodelsbatteriet får du några extra A där,jag anser det helt onödigt att ha solpanel kopplad till bilbatteriet.
Jag anser det olämpligt att dela elsystemet i bodelen med olika strömkällor till delar av förbrukarna,du måste isåfall kunna kolla om dessa till bodelsbatteriet när bilbatteriet når begränsningen,det är möjligt att koppla som du tänkt men ytters få har gjort det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Koppla in 60W panelen på bodelsbatteriet får du några extra A där,jag anser det helt onödigt att ha solpanel kopplad till bilbatteriet.
Jag anser det olämpligt att dela elsystemet i bodelen med olika strömkällor till delar av förbrukarna,du måste isåfall kunna kolla om dessa till bodelsbatteriet när bilbatteriet når begränsningen,det är möjligt att koppla som du tänkt men ytters få har gjort det.
Har man blivit stående en gång med urladdat startbatteri är man glad över laddningen av det numera.

Har testat lite olika inkoppling av solpanelen men som det är kopplat nu funkar bäst.
150W panelen laddar bobatteriet via Dc/Dc laddarens solingång.
60W panelen laddar startbatteriet via egen regulator.
När spänningen i startbatteriet överstiger bobatteriet (tror jag) slår generator ingången på Dc/Dc laddaren på och 60W panelen laddar både start och bobatteri.
Har provat under några veckor nu och det verkar funka som tänkt.

Det jag tänkte köra på startbatteriet är främst dieselvärmaren (reserv om inte gasen räcker, alternativt toppa lite på morgonen), frysboxen (klarar sig flera timmar utan ström) och 150W invertern (för laddning av diverse elektronik som jag inte har 12v laddare till). Dvs saker man till nöds klarar sig utan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om startbatteriet har laddat ur måste du ha något annat problem,något som drar ström.
Är det en dieselmotorvärmare du avser så är dom normalt kopplade till startbatteriet, så där har du möjlighet att koppla om.
Att använd två olika regulatorer till samma batteri för solcell är inte optimalt,koppla båda panelerna till samma regulator till att ladda bodelsbatteriet, när detta är fullt kopplar den in startbatteriet för laddning.
Frysen kan du ansluta med omkopplare till startbatteriet,att använda i nödfall men du måste ha ett batteriskydd kopplat så du får igång bilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om startbatteriet har laddat ur måste du ha något annat problem,något som drar ström.
Är det en dieselmotorvärmare du avser så är dom normalt kopplade till startbatteriet, så där har du möjlighet att koppla om.
Att använd två olika regulatorer till samma batteri för solcell är inte optimalt,koppla båda panelerna till samma regulator till att ladda bodelsbatteriet, när detta är fullt kopplar den in startbatteriet för laddning.
Frysen kan du ansluta med omkopplare till startbatteriet,att använda i nödfall men du måste ha ett batteriskydd kopplat så du får igång bilen.
Tyvärr så är ju inte funktionen så på ctec:s dc/dc laddare, att den laddar upp start batteriet menar jag.
Enligt Ctec pulsar den 2sekunder varannan minut vilket räcker till att hålla självurladdningen i schack.
Någon bra laddare, om man har viss förbrukning på startbatteriet, är det tyvärr inte.
Det är en dieselvärmare för luft som avses. Den ligger på startbatteriet idag och går den konstant någon kväll/natt är det nätt att bilen startar sedan.
Funderar på att ta en rejäl översyn av elsystemet till sommaren. Det är något lurt någonstans.
Jag har 6st kablar ut från startbatteriet utöver den till startmotorn. Alla utom 2:an drar något lite med tången pålagd.
1. Matning/laddning bobatteri
2. Kylskåp (bortkopplad av mig vid byte till kompressorskåp)
3. Laddkabel startbatteri från EBL (trasigt vid köp av bil och ombyggt av mig) går nu till lilla solpanelen.
4. Bilens elcentral
5. ?
6. ?
Jag provar att koppla som jag tänkt och testkör någon vecka. Sedan provar jag Olofs förslag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag inte kunde koppla av inatt satt jag och spånade på detta.
Kör man så här blir det en kombo av Olof och min lösning.
Funkar det eller en tankevurpa?
 

Bilagor

  • 6DDC6FC2-FB9D-418F-A921-916C430F6D7B.jpeg
    6DDC6FC2-FB9D-418F-A921-916C430F6D7B.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 171

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Innan man börjar att bygga om osv så ska man reda ut om man ev har ett fel, tänker på bilbatteriet som verkar ladda ur eller?

Har du mätt hur mycket ström som dras från bilbatteriet, om inte gör det först, steg två är att se vem som isåfall tar denna ström.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Innan man börjar att bygga om osv så ska man reda ut om man ev har ett fel, tänker på bilbatteriet som verkar ladda ur eller?

Har du mätt hur mycket ström som dras från bilbatteriet, om inte gör det först, steg två är att se vem som isåfall tar denna ström.
Jo jag har mätt på alla utgående kablar från batteriet, med tångamperemetern.
Det drar bara lite ström på de kablarna som jag inte hittat andra änden på.
Så jag tog bort dess hängsäkringar och hittills har jag inte hittat något som inte funkar :) så jag kör så tillsvidare.
Vad tror ni om att bygga om elsystemet enligt bifogad ritning för att utnyttja en viss kapacitet av startbatteriet till boendet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jo jag har mätt på alla utgående kablar från batteriet, med tångamperemetern.
Det drar bara lite ström på de kablarna som jag inte hittat andra änden på.
Så jag tog bort dess hängsäkringar och hittills har jag inte hittat något som inte funkar :) så jag kör så tillsvidare.
Vad tror ni om att bygga om elsystemet enligt bifogad ritning för att utnyttja en viss kapacitet av startbatteriet till boendet?
Vad menas med lite ström? En tång amperemeter är inte sällan oexakt så när du hittar mindre strömmar dvs under 3-4A så koppla in en multimeter iställer och mät noggrant.

Om du nu lossar minuspolen kopplar in en multimeter och mäter ström(med allt avstängt) där, vad visar den då?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad menas med lite ström? En tång amperemeter är inte sällan oexakt så när du hittar mindre strömmar dvs under 3-4A så koppla in en multimeter iställer och mät noggrant.

Om du nu lossar minuspolen kopplar in en multimeter och mäter ström(med allt avstängt) där, vad visar den då?

Har mätt med multimetern på minuskabeln, med allt avstängt. Då hade jag 0,5A ut. Tångmetern visade ungefär detsamma.
Ska kolla kablarna på plussidan...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har mätt med multimetern på minuskabeln, med allt avstängt. Då hade jag 0,5A ut. Tångmetern visade ungefär detsamma.
Ska kolla kablarna på plussidan...
Oj, 0,5A det är tokmycke!!

Kör med multimetern hela tiden, du hade 6 ledningar förutom startmotorn, om du kopplar ur dessa 6 går den ned på noll då?

Jag säger att du måste hitta vad som drar så mycket ström innan du funderar på att bygga om något.

Prova också att koppla ut samtliga säkringar i bildelen.

Om du fortfarande efter att alla säkringar är borta har 0,5A så försök att koppla bort den sladd som går från bilbatteriet till EBL i bodelen.

Inga egna larm bilstereo navigator USB laddare od?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Kontrollera förbrukare!
Börja med att plocka ur säkring till stereon, därefter fritt val...

Själv parallellkopplar jag alltid bodel/startbatteri samt ser till att dessa är av samma tillverkare.
Hellre större batterimassa med lågt volttal än ett helt urladdat startbatteri.
I värst fall kostar starthjälp via usb laddare/block knappt 500sek.

Koll på förbrukning samt återladdning ex. via solceller är 100% trygghet.
Vänl. Magnus
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Oj, 0,5A det är tokmycke!!

Kör med multimetern hela tiden, du hade 6 ledningar förutom startmotorn, om du kopplar ur dessa 6 går den ned på noll då?

Jag säger att du måste hitta vad som drar så mycket ström innan du funderar på att bygga om något.

Prova också att koppla ut samtliga säkringar i bildelen.

Om du fortfarande efter att alla säkringar är borta har 0,5A så försök att koppla bort den sladd som går från bilbatteriet till EBL i bodelen.

Inga egna larm bilstereo navigator USB laddare od?
Kopplar jag ur alla 6 ledningar blir det 0A.
Sedan lägger jag in 1 i taget.
1. Till gen. ingång Dc/Dc-fortfarande 0.
2. Tidigare till kylskåp, urkopplad i andra änden-fortfarande 0.
3. Till lilla solpanelen via regulator-fortfarande 0.
4. Till EBL- fortfarande 0.
5. Till ? Vet inte vart den går -0,2A
6. Till? Vet inte vart den går -0,2-0,3A
Har upptäckt att två lampor går att tända fast EBL:ens brytare är avslagna.
Tror någon har kopplat lite fel...
Får försöka, när det blir varmare ute, att hitta var kabel 5 och 6 går.
Har tillfälligt ryckt dessa säkringar men inte sett något som inte fungerar.

Har mätt batterierna idag med Biltemas batteritestare.
Trots rätt spänning på startbatteriet säger den att det bara är 28% kapacitet kvar och att det bör bytas.
Har kontaktat Biltemas kundservice för reklamation (det är mindre än 1,5 år gammalt och har 4 års garanti).
Förbrukningsbatteriet är nästan 4 år och har 89% kapacitet kvar.
Biltemas rekommendation är att inte använda deras Agm som bobatteri och ändå verkar det vara det som funkar bäst....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kopplar jag ur alla 6 ledningar blir det 0A.
Sedan lägger jag in 1 i taget.
1. Till gen. ingång Dc/Dc-fortfarande 0.
2. Tidigare till kylskåp, urkopplad i andra änden-fortfarande 0.
3. Till lilla solpanelen via regulator-fortfarande 0.
4. Till EBL- fortfarande 0.
5. Till ? Vet inte vart den går -0,2A
6. Till? Vet inte vart den går -0,2-0,3A
Har upptäckt att två lampor går att tända fast EBL:ens brytare är avslagna.
Tror någon har kopplat lite fel...
Får försöka, när det blir varmare ute, att hitta var kabel 5 och 6 går.
Har tillfälligt ryckt dessa säkringar men inte sett något som inte fungerar.

Har mätt batterierna idag med Biltemas batteritestare.
Trots rätt spänning på startbatteriet säger den att det bara är 28% kapacitet kvar och att det bör bytas.
Har kontaktat Biltemas kundservice för reklamation (det är mindre än 1,5 år gammalt och har 4 års garanti).
Förbrukningsbatteriet är nästan 4 år och har 89% kapacitet kvar.
Biltemas rekommendation är att inte använda deras Agm som bobatteri och ändå verkar det vara det som funkar bäst....
Bra jobbat, du börjar få koll på saker och ting, som du skrev leta reda på vart 5 och 6 går då det är på tok för mycket ström och det är troligtvis därför ditt batteri är nere på 28%.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kopplar jag ur alla 6 ledningar blir det 0A.
Sedan lägger jag in 1 i taget.
1. Till gen. ingång Dc/Dc-fortfarande 0.
2. Tidigare till kylskåp, urkopplad i andra änden-fortfarande 0.
3. Till lilla solpanelen via regulator-fortfarande 0.
4. Till EBL- fortfarande 0.
5. Till ? Vet inte vart den går -0,2A
6. Till? Vet inte vart den går -0,2-0,3A
Har upptäckt att två lampor går att tända fast EBL:ens brytare är avslagna.
Tror någon har kopplat lite fel...
Får försöka, när det blir varmare ute, att hitta var kabel 5 och 6 går.
Har tillfälligt ryckt dessa säkringar men inte sett något som inte fungerar.

Har mätt batterierna idag med Biltemas batteritestare.
Trots rätt spänning på startbatteriet säger den att det bara är 28% kapacitet kvar och att det bör bytas.
Har kontaktat Biltemas kundservice för reklamation (det är mindre än 1,5 år gammalt och har 4 års garanti).
Förbrukningsbatteriet är nästan 4 år och har 89% kapacitet kvar.
Biltemas rekommendation är att inte använda deras Agm som bobatteri och ändå verkar det vara det som funkar bäst....

Har du laddat startbatteriet och sedan låtit det vila minst en timma före testet?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har du laddat startbatteriet och sedan låtit det vila minst en timma före testet?
Jag hade laddad batteriet för en månad sedan och kopplat ifrån en pol.
Jag satte igång c-tec laddaren i måndags kväll och tänkte ta mig förbi imorgon kväll och göra ett nytt test.
Är det lika dåligt så ska jag plocka ur batteriet och ta med till Biltema för byte, om jag får...
Jag testade den nyinköpta batteritestern på flera batterier i mina övriga bilar samt två gamla i garaget.
Mest förbryllande var det att prova ett silver/calcium bytt i min förra Ford. Det gick inte att köra dieselvärmaren på så jag bytte det. Det har stått oladdat i närmare ett år och är tillverkat 2008. Det hade fortfarande 73% kapacitet kvar och betyget bra batteri....
 
Toppen