1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Dimensionering kabel solcell-regulator

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Svedde83, 8 Juli 2019.

1. Svedde83

Svedde83 HBK Medlem

Kommun:
    Bollnäs
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28675
    Hej.

Jag har köpt en portabel solcell på 160w.
    Ska göra en förlängningskabel mellan solcell och regulator som sitter pp snabbfästen. Vilken spänning ska jag räkna på för att dimensionera kabel rätt? Tänker mig att det borde bli 160w/18V. 8,88 A som går igenom kabeln max. Eller tänker jag fel och ska räkna med 13,5-14V.
    Har tänkt 5meter kabel och 6mm2.

Står på solcellen Maximum power point voltage(Vmpp):18V

2. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Låg spänning kan det bli vid dåligt ljus, men då är strömmen obefintlig.
    Dimensionera efter 18V

Svedde83 gillar detta.
  3. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Jag vet inte om det är bättre att dimesionera efter max 8 A..... och då tror jag du klarar dig bra med en 4mm2 kabel, men tänk på att det finns många kablar med dålig kvalite. Själv har jag en vikbar på 100W och med 4 meter kabel på 2.5mm2. Även om din panel ger max 8.8 så tror jag att du aldrig kommer upp i mer än max 6 kanske 7.A

4. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Man skall ha ett öga på spänningsfallet i kabeln också och inte bara titta på strömmen. Räkna på hur mycket effekt som förvinner i kabeln (strömmen * spänningsfallet) och gör en bedömning om det spelar någon roll. En riktlinje (från båtvärlden) kan vara att försöka hålla spänningsfallet under 0.2 volt.

MVH
    Hans

muskatten gillar detta.
  5. Rulleriet

Rulleriet HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25505
    Använder ofta nån av dessa kablar från Biltema för husbilsinstallationer, borde passa med 4,5 mm2 i ditt fall. Normalt får du nog ut max 5A. /G

Kabel, twin

6. Svedde83

Svedde83 HBK Medlem

Kommun:
    Bollnäs
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28675
    Hej. Tack för respons.

Jag köpte 6mm2 kabel från biltema 5 meter lång. Ska enligt dimensioneringssnurrorna räcka.

/ Anders

7. tor-ake

tor-ake HBK Intresserad

Kommun:
    Österåker
    Just den där biltema-kabeln provade jag i förra husbilen, den klarar inte alls UV-ljus, så varning för den! Efter bara en säsong var den röda kabeln gul där den löpte synligt på taket. Till min nuvarande installation beställde jag solarkabel, den är UV- och nötningsbeständig.

8. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Swedde53: Du behöver inte grova kablar. Förlusten är ofta större pga solvinkeln. Följ Muskattens råd.

9. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    92
    Det finns EK, FK, MK, RK som är minst lika viktigt att välja som area. Finare tråd bättre ledningförmåga

10. Ann & Uffe

Ann & Uffe HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14694
    Vore intressant att veta hur det förhåller sig med spänningsfalet med en belastning med tex 10 Ampere
    Vilken ger högst spänningsfalet av EK FK MK RK och varför

Esbjörn gillar detta.
  11. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    EK, FK etc. har ingen betydelse. Det är ström, area och längd som spelar roll för spänningsfallet.

Spänningsfallet = 0.0164 * strömmen * längden / arean
    Effektförlusten i kabeln = spänningsfallet * strömmen, som sedan kan jämföras med effekten man räknar med att få ut av solpanelerna.

Observera att längden måste mätas som summan av plus- och minusledarna. Dvs. normalt 2 gånger kabelns längd.

EK, FK etc. har betydelse för hur böjlig kabeln är. Koppar har den egenheten att det blir hårdare och sprödare vid upprepade böjningar och kan gå av efter ett tag. Man brukar därför undvika EK och FK vid t.ex. vibrerande omgivningar och bara använda det för fast förläggning (kabeln är ordentligt fixerad). I husbilar skulle jag själv bara använda MK eller RK.

MVH
    Hans

kenjon, Tommy o Merit och ingbe gillar detta.
  12. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    92
    Så ledningsförmågan är alltså lika....får stå för dig då.

13. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    För en kabel med viss given diameter så leder EK bättre än MK men det beror på att arean för en enkelledare blir större än den totala arean för alla kardelerna i en MK med samma diameter.

Omvänt så har en EK-kabel med viss area mindre diameter än en MK med samma area.

MVH
    Hans

14. Göte J

Göte J HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1230
    Häkan, vad du far efter är nog yteffekten som uppstår vid höga frekvenser. Elektronerna går då mera åt ytan i ledaren. Det är därför man använder litztråd i spolar för högfrekvens, dvs kardelerna är isolerade från varandra och bara sammankopplade i ändarna. Eller kopparrör i t.ex. sändare med höga effekter.
    Källa: "mitt minne" (pålitligt?)
    Litztråd – Wikipedia

kenjon gillar detta.
  15. Tommy o Merit

Tommy o Merit HBK Medlem

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25990
    Med tanke på att det inte är en fast installation så utesluter man Ek samt fk-kabel som mycket riktigt Skalman52 skriver. Anledningen är kabelns hanterbarhet och att den böjs eller viks ofta.
    Tommy. (gammal industrieletriker med 49 års erfarenhet)

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.