• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltjuvar

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Jokin
Jag måste tillstå att jag blir lite föndersam över ditt "tänk".
Det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att ta det som inte är mitt oavsett om jag är "pundare" eller storgangster.
Men det är banne mig en mänsklig rättighet att få ha sina saker ifred, att kunna gå på en gata utan att bli överfallen och rånad.

Nej Polisen kan inte hindra en som bryter upp en fönsterlås som endas klarar att hålla det stängt för att inte blåsa upp. Men det är Polisen sak att se till att ingen bryter sig in genom mitt fönster.

Ta "lagen i egna händer" ja det kan vara vanskligt, men nog skulle väl de flesta reagera om någon försökte våldta frugan eller flickvännen, eller kommer in i bostaden för att råna eller begå ett "Bryt".
Men det kanske passar bättre att se på och ev. invänta Polisen om de nu anser att de kan ha prio. för att åka på larmet.

Ja var och en upp till sig men det finns faktiskt något som kallas Civilkurage det har vissa och andra saknar det helt.

Jag blir ledsen att höra när någon råkat ut för ett brott, men jag blir inte det minsta ledsen om en buse åker dit eller råkar illa ut vid ett ingripande.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dieseltjuvar

........
Nej Polisen kan inte hindra en som bryter upp en fönsterlås som endas klarar att hålla det stängt för att inte blåsa upp. Men det är Polisen sak att se till att ingen bryter sig in genom mitt fönster.
...........

Nja, som jag ser det är det polisens sak att ingripa och lagföra de som begår brott. Att förebygga brott är lite svårare, och handlar inte bara om polisnärvaro.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Vi kanske har lite olika syn på vad "Civilkurage" är. För mig betyder detta inte att bruka våld mot en misstänkt tjuv, oavsett om det gäller diesel eller annat tjuvgods eller att utsätta denne för uppenbar fara. Att bogsera en gärningsmans bil, dessutom med gärningsmannen i och baklänges, är det samma som att sänka sig till samma eller lägre nivå än tjuven. Detta kan knappast kallas civilkurage. Steget till att sedan bogsera samme gärningsman utan att denne sitter i en bil är inte långt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Vingen3! Det är inget särskilt "tänk", det är verkligheten. Jag håller naturligtvis med dig om mycket det du skriver men det är stor skillnad att ha rätt mot att få rätt. Tror du verkligen att polisen skall kunna se till att ingen bryter sig in genom ditt fönster. Hur skall det gå till; en polisman i varje buske? Eller talar vi bara om principer?

Civilkurage är ett underbart begrepp, som man kanske inte ser så mycket av. Det förefaller som om allt fler väljer att inte bli "inblandande", att inte "tjalla" verkar ha blivit ett hedersbegrepp, att inte ställa upp och vittna. Man har ju hört om personer som inte vill anmäla, vittna, och säger att detta är polisens sak.

Jag blir också ledsen att höra att någon blivit utsatt för brott och har inget till övers för brottslingarna, tro mig. Dock tror jag inte heller på att som någon i en annan tråd hetsade med att "sätta HA" på bedragare. Naturligtvis så åker polisen med prio 1 på de fall du räknade upp; våldtäkt, rån eller pågående inbrott.

Du verkar ha ett patos för rättvisa, vilket du skall ha all heder av, men mina "tankar" handlar om en beskrivning av verkligheten ur min synvinkel.

Johan K.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

En av Polisens huvuduppgift i vart fall på pappret är just att förebygga brott. Tror något något annat så rekommenderar jag den att läsa Polisinstruktionen. Därutöver skall Polisen ingripa utreda men lagföra det hör Åklagarmyndigheten till.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Helt riktigt, jag var vårdslös med ordvalet. Lagför gör domstolsväsendet med åklagarämbetet i spetsen.

Icke desto mindre kan man inte enbart förlita sig på att det bara är polisens ansvar att förebygga brott, oavsett vad polisinstruktionen må säga. Ett visst ansvar måste tillskrivas både individen och samhället som helhet.

Om jag, till exempel, ställer ifrån mig min bil olåst, med plånbok och andra värdesaker synliga i vindrutan, så är det inte ok att stjäla dem. Men jag har ett visst ansvar för situationen (åtminstone ur försäkringsteknisk synpunkt).
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Vi kanske har lite olika syn på vad "Civilkurage" är. För mig betyder detta inte att bruka våld mot en misstänkt tjuv, oavsett om det gäller diesel eller annat tjuvgods eller att utsätta denne för uppenbar fara. Att bogsera en gärningsmans bil, dessutom med gärningsmannen i och baklänges, är det samma som att sänka sig till samma eller lägre nivå än tjuven. Detta kan knappast kallas civilkurage. Steget till att sedan bogsera samme gärningsman utan att denne sitter i en bil är inte långt.

Det är din tanke om civilkurage att inte bruka våld mot en som begår ett brott. Våld är inte alltid lösningen på att förhindra brott det kan ske på annat sätt. Sedan kan vi kanske ha olika åsikter om när det är lämpligt att sänka sig till en "buses nivå".
Jag har inga som helst problem med att sänka mig till den nivå som busen utövar mot mig, inte ett dugg faktiskt.
Jag har under ett antal år i mitt yrkesliv arbetat inom den sektor som har att hanskas med just "buset", Ett ord som jag egentligen inte tycker om och är en benämning som inom Polisväsendet användas lite hit och dit.

Nja nog är steget långt till att bogsera en bil baklänges med en kriminell person i och att slopa bilen och endast bogsera personen. Det vore naturligtvis fruktansvärt om så skedde.
Det hör väl till de fanatiker som vi kunde se bogsera en stupad USA soldat genom stan i Somalia. Så uppträder inte civiliserade människor.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

detta var en rejäl bonde han håller SKITEN från gården han skall inte straffas han
ha medalj för sitt åtagande.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Helt riktigt, jag var vårdslös med ordvalet. Lagför gör domstolsväsendet med åklagarämbetet i spetsen.

Icke desto mindre kan man inte enbart förlita sig på att det bara är polisens ansvar att förebygga brott, oavsett vad polisinstruktionen må säga. Ett visst ansvar måste tillskrivas både individen och samhället som helhet.

Om jag, till exempel, ställer ifrån mig min bil olåst, med plånbok och andra värdesaker synliga i vindrutan, så är det inte ok att stjäla dem. Men jag har ett visst ansvar för situationen (åtminstone ur försäkringsteknisk synpunkt).

Vi är i detta helt överens:)
Men detta med "Samhällets ansvar" det hör nog -70 talet flum till.
Var och en har eller borde ha ansvar för sina handlingar att "skylla på "Samhället" håller inte.
Antingen väljer man att bli kriminell eller laglydig, väljer man det förtsta så får man ta konsekvensen av att "Samhället" reagerar och ser till att vi andra få leva i fred.
Svårare än så kan det väl inte vara:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Med "samhällets ansvar" menade jag inte att man som kriminell ska kunna skylla ifrån sig på samhället - inte alls. Bara att samhället också har ett ansvar för att utforma regelverk, och att fysiskt bygga samhället så att man i görligaste mån minskar riskerna för brott, till exempel genom att ta hand om barn, som annars skulle växa upp i kriminella missbruksmiljöer och själva utvecklas till missbrukare och kriminella.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseltjuvar

Jag är född på rätt sida av gatan! Mittemot, på Linnégatan i Göteborg, bodde arbetarfamiljerna. De flesta av dem levde på månadslönen "ur hand i mun". De ägde inte så mycket. På vår sida av gata stod stadens största bil en "Chrysler New Yorker" (tror jag den hette). Den var dessutom förlängd och hade extra utfällbara säten m.m. Själva ägde vi bara fastigheten (några dussin lägenheter) men vi hade garage i huset!

Jag tycker verkligen att Roland & Viola har en poäng här. Man bör inte se ner på människor som av olika anledningar inte har fått en bra start i livet!

Jappe
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Dieseltjuvar

Jag är född på rätt sida av gatan! Mittemot, på Linnégatan i Göteborg, bodde arbetarfamiljerna. De flesta av dem levde på månadslönen "ur hand i mun". De ägde inte så mycket. På vår sida av gata stod stadens största bil en "Chrysler New Yorker" (tror jag den hette). Den var dessutom förlängd och hade extra utfällbara säten m.m. Själva ägde vi bara fastigheten (några dussin lägenheter) men vi hade garage i huset!

Jag tycker verkligen att Roland & Viola har en poäng här. Man bör inte se ner på människor som av olika anledningar inte har fått en bra start i livet!

Jappe


Helt ok men alla måste dra sitt strå till stacken. Polisen kan inte göra allt den är ålagd att göra - det är forskarna, politiker och faktiskt även Leif GW överens om. Det finns ingen polis i världen som kan göra det själv. F.ö. finns det en definitation om vad polis är, som bl.a. FN varit med att ta fram och där det finns mycket polis stämmer definitationen inte. Alla måste hjälpa till, oavsett vad det kallas, civilkurage mm. Känns som en politisk diskussion.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseltjuvar

Jag tycker ändå att Roland & Viola har en poäng här! Ingen föds kriminell!

Polisen, juristerna och alla de människor som har sin utkomst av sociala orättvisor (!) "kräver" viss kriminalitet! Det handlar om väldigt många jobb. Rabulisten i mig föder tankar som: Samhällets toppar behöver kriminaliteten för sin utkomst, ofta rundligt tilltagen sådan!

Jappe
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Finns en anledning till att folk numera köper 20 fots containrar som förråd istället för att skaffa friggebodar...
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Betäffande lsgföra kriminella i Sverige, vad tror ni är den valigaste straffet för första gången tillgripnigsbrott, Villkorlig dom. ?

Jägarn :(
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dieseltjuvar

Kåldolmar???

Ibland är du fullständigt obegriplig, teddi! :D:D:D

Jappe
 
Toppen