• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselskatten

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Enligt Dagens Nyheter kommer en del förändringar att ske med diselskatten.
Vet ngn om det gäller HB över 3500 kg?
Undraar Bosse bas.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Diselskatten

Själva skatten på bränslet kommer nog att vara låga höjningar på. Däremot på F-skatten kan det komma överraskningar på höjningar i framtiden, fordon som är registerade som LP oasett vikt är nog mindre höjningar på F-skatt för det är ju som har dessa i olika brancher som arbetsfordon. Däremot fordon som är registerade som PB 11 oasett vikt kan det bli en kraftig höjning på, enligt miljöpartiet ska dessa fordon straffbeskattas. Alla tokiga förslag brukar gå igenom så man får se vad som kommer att hända framöver! /Bernt
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Diselskatten

Själva skatten på bränslet kommer nog att vara låga höjningar på. Däremot på F-skatten kan det komma överraskningar på höjningar i framtiden, fordon som är registerade som LP oasett vikt är nog mindre höjningar på F-skatt för det är ju som har dessa i olika brancher som arbetsfordon. Däremot fordon som är registerade som PB 11 oasett vikt kan det bli en kraftig höjning på, enligt miljöpartiet ska dessa fordon straffbeskattas. Alla tokiga förslag brukar gå igenom så man får se vad som kommer att hända framöver! /Bernt

Ursäkta min okunskap men vad är LP respektive PB11 ?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Dieselskatten

behöver upplysa beslutsfattarna om vilka skatteskillnader det är på Husbil vs husvagn vs båt.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dieselskatten

behöver upplysa beslutsfattarna om vilka skatteskillnader det är på Husbil vs husvagn vs båt.

Fordonsskatt/vägskatt på en båt tycker jag hörs töntigt ut.
Jämförelsen mellan div fritidsfordon och båtar gjörs oftast av
Husbilsfolket och detta tycker jag det är dax att slut med för
det har inte med varannat att göra
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Dieselskatten

Fordonsskatt/vägskatt på en båt tycker jag hörs töntigt ut.
Jämförelsen mellan div fritidsfordon och båtar gjörs oftast av
Husbilsfolket och detta tycker jag det är dax att slut med för
det har inte med varannat att göra

Enligt MP så ska ju skatten höjas av miljöskäl, och vad jag kan förstå så är det ur miljösynpunkt ingen skillnad om dieseln förbrukas på land eller på havet. Dom kan väl kalla det för vågskatt...

Mvh

Stig
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dieselskatten

Att indirekt höja dieselpriset genom en skattehöjning för att få folk att köra mindre i syfte att minska utsläppen förbättrar nog statskassan mer än det ger en bättre miljö. När det gäller fritidsfordon så används ju dessa på ett speciellt sätt i ett speciellt syfte så där kommer man nog inte att få ner någon bränsleförbrukning. Konsekvensen av detta kan istället bli att fler väljer att semestra utomlands & mindre bilturism till Sverige.

Bennie
 
Toppen