• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Vid enstaka tillfällen kan man få blankdiesel på en vanlig mack även i södra Sveige, särskilt på de mindre mackarna på landsbygden. Detta är när de inte kunnat leverera svenskdiesel och då får de den vanliga europadieseln.

Det är en avgörande skillnad, vid ett tillfälle tidigare i våras märkte jag att jag tankade blankdiesel inför en resa till småländska höglandet, tanken var nästan tom så jag tankade helt fullt ända upp till rörkanten.
Efter körningen på 50 mil tankade jag helt fullt igen och då blev jag verkligen överraskad över förbrukningen. Bilen, en Toyota Avensis på drygt 1,6 ton hade dragit 0,36 l per mil.
Det finns ingen motor som är konstruerad för ett bränsle som bara finns i ett enda litet land och när man då får tag på rätta bränslet fungerar allt så mycket bättre.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Tankade förra våren i Luxemburg varpå förbrukningen sjönk nästan 1,5 dl/mil.
Tankade även glada drycker där vilket var en överraskning då priset var betydligt lägre än gränshandelspriserna.
Förutom ölen då som blir billigare på bl.a. Calles.
 
Toppen