Diesel på vintern

Tråd startad i 'Under Markisen' av viggoboy, 18 December 2019.

  1. viggoboy

    viggoboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,455
    Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
  2. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    299
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1474
    Även tyska tidningar ägnar sig uppenbarligen ibland åt reportage som mest är reklam för den ena eller andra leverantörens närmast "oumbärliga" produkt . För min del tar jag det med en stor nypa salt.

    Paraffinering i sommardiesel/eldningsolja vintertid är ett problem som funnits långt innan biodieseln. Förr tillsatte man fotogen i bränslet vintertid, hur oljebolagen gör idag vet jag inte.
     
    Göte J gillar detta.
  3. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Ingen åtgärd behövs i Sverige.
    Oljebolagen ser till att rätt diesel finns i pumparna för vinterbruk.
     
    sacce gillar detta.
  4. viggoboy

    viggoboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,455
    Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644
    Miljödiesel kan få bilen att stanna | SvD
    Miljödiesel kan få bilen att stanna
    Miljödiesel slammar igen bränslefiltret på sju bilmärken – och Bil Sweden slår fast att det är en säkerhetsrisk. Nu skyller bilbranschen och bränslebolagen på varandra. I mitten står kunderna som i de flesta fall får stå för kostnaderna.

    Bengt drabbades av "kolasmet" i tanken
    Bengt drabbades av svart sörja i traktortanken
    När du tankar diesel på macken får du med dig en andel förnyelsebara drivmedel i tanken. Det är inget som ska påverka den som kör regelbundet och som har en relativt stor omsättning på bränslet. Men för den som kör sällan kan det bli en mardröm.

    Problem med Dieselbränsle - NCH Europe
    Föroreningar
    Vax & Slam och vatten


    Vax & slam orsakar svåra starter & bränsle som blir som gelé, igentäppta injektorer & filter, söndriga pumpar och höga utsläppsvärden. Vattenföroreningar leder till rost & korrosion, vatten som fryser, bakterietillväxt, bildande av syra och igentäppta injektorer & filter. Det orsakar också dålig förbränning och förstör pumpar.
     
  5. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,999
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Om det beror på att jag använder dieselbiocid vet jag inte men jag har aldrig haft några problem. När man pratar om sörja & kolaliknande i tanken så undrar jag om man inte fått bottenskrapet från mackens tank när man tankat. Avlagringar & beläggningar består ju av sådant som sjunkit till botten. Att tanka på välbesökta tappar minimerar nog risken att tanka förorenad diesel.
     
    Arne Berger gillar detta.
  6. RobbeS

    RobbeS HBK Medlem

    Inlägg:
    423
    Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25202
    Är problemet egentligen så stort? Här uppe så kör i princip nästan alla med dieselbilar och det är sällan man hör att motorer " slammar" igen eller drabbas av andra problem trots perioder med många minusgrader. Visserligen så används bilarna mestadels dagligen så dieseln omsätts och blir inte liggande i tanken långa perioder. Själv tankar jag blankdiesel i husbilen då den står garagerad hela vintern och veckovis under barmarksperioden.
    Men som sagt om problemet hade varit omfattande borde man ju ha någon i bekantskapskretsen eller grannskapet som drabbats.
     
    Iréne och Kjelle gillar detta.
  7. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Det finns två (minst) sorters "slam" i dieselbränsle.

    A, Det ena är bioligisk tillväxt i skiktet mellan vatten i botten på tanken och bränslet.

    B, Det andra är parafinering av bränslet, parafin löst i bränslet fäller ut vid låga temperaturer. Hur låg temperatur som krävs och omfattningen beror på bränslet.

    Det är endast "B"ovan som endast inträffar på vintern. (naturligtvis)
     
    Montreal och Göte J gillar detta.
  8. håkansson2

    håkansson2 HBK Medlem

    Inlägg:
    492
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21121
    Det här var något som uppstod när man började blanda i biodisel. Problemet var störst på maskiner som stod stilla längre perioder och där bildades kondensvatten i tanken; tillväxt uppstod i zonen mellan diesel och vatten. Den sortens inblandning upphörde för flera år sedan.

    Ändå längre bakåt i tiden användes sommar- resp. vinterdiesel i pumparna. Lantbrukare som hade sommardiesel som inte var förbrukad när vintern kom blandade i lysfotogen för att parafinering inte skulle uppstå.

    Idag duger dieseln som säljs i Sverige året runt oavsett temperaturer. Antagligen väldigt gamla uppgifter någon journalist hittat för att få till bra rubriker. = Lurendrejerier!
     
    Stig, Bennsan, Kege och 4 andra gillar detta.
  9. nyhlen

    nyhlen HBK Medlem

    Inlägg:
    349
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9883
    Efter att ha läst ett antal inlägg, här på forumet och på sociala medier, om påväxt och vatten i bränslet bestämde jag mig idag för att fylla på lite additiv jag fått i samband med köpet av bilen.

    När jag öppnar tanklocket kommer en lång pys av övertryck från tanken som är halvfull
    Nu undrar jag hur fukt kommer in om det är tryck i tanken
    Bilen har inte varit startad på över 2 månader
     
    Emerson gillar detta.
  10. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    En intressantare fråga är hur du fått övertryck i tanken.
    Kolsyra från jäsningsprocessen djupt nere i tanken?:blabla:
     
  11. nyhlen

    nyhlen HBK Medlem

    Inlägg:
    349
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9883
    Får man verkligen skrämmas såhär :)
     
    Montreal gillar detta.
  12. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    :angel:
     
  13. Leifw

    Leifw HBK Medlem

    Inlägg:
    2,277
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    2215
    Hos oss här är vinter dieseln troligen utan tillsatsämnen för den ska klara - 30/40 grader.
     
  14. håkansson2

    håkansson2 HBK Medlem

    Inlägg:
    492
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21121
    Det är luftfuktighet i tanken som kondenserar mot plåtytorna. Allt drivs av temperaturväxlingar.
     
  15. RobbeS

    RobbeS HBK Medlem

    Inlägg:
    423
    Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25202
    Jag tror Sverige är ganska ensam om den så kallade miljödieseln. Har många bekanta som tankar i Finland dels då det är lite billigare men också för att finsk diesel ger mer mil för pengarna.
     
    Leifw gillar detta.
  16. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,284
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1230
    Är det inte vaccum i tanken som utjämnas när du öppnar tanktocket? Det tycks det bli i vår Ducato -06 när man kört lång sträcka och ska tanka (nästan tom tank).
     
    Leifw gillar detta.
  17. Västkustcamparen

    Västkustcamparen HBK Medlem

    Inlägg:
    198
    Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Jag gissar att utetemperature var högre när du öppnade locket än tidigare. Luften expanderade då och pyste ut.
     
  18. Västkustcamparen

    Västkustcamparen HBK Medlem

    Inlägg:
    198
    Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Jo det stämmer säkert, men när jag vinterkonserverar bilen och tankar upp den i oktober så är det troligen sommardiesel på mackarna..

    Är det någon som VET när mackarna i södra Sverige börjar med vinterdiesel?
     
  19. sacce

    sacce HBK Medlem

    Inlägg:
    2,080
    Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
  20. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,999
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.