Detta hände mig idag! (fläktproblem)

Tråd startad i 'Detta hände mig!' av Marianne & Ranko, 12 Juni 2019.

  1. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,548
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Vi kom nästan hem, stannade bara för att tanka, stängde motorn och drog ut nyckeln. Blev nästan chockerad när cupé-fläkten (ACC) rusade iväg på max hastighet. Hallo, ingen nyckel i tändningslåset, något sådan kan bara inte inträffa! Tänk om man låser bilen och lämnar den på parkeringen till dagen efter? Hur mycket kräm skulle finnas kvar i startbatteriet dagen efter?

    Ringde en kompis som förklarade att det troligen är fel på fläktens "motstånd" som gått sönder och släpper igenom 12V till fläkten. Det här borde aldrig kunna inträffa, tycker jag, åtminstone aldrig om ingen nyckel sitter i. OK, nu har jag beställt ett "motstånd" från DE (ingen stor kostnad) och ska testa hypotesen, men frågan kvarstår: hur skydda sig mot något liknande i framtiden för sånt här borde väl aldrig inträffa? Någon som råkat ut för något liknande?

    upload_2019-6-12_0-17-17.png
     
  2. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    256
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1474
    Min 2002 Volvo med klimatautomatik gjorde något liknande. Efter körning i varm väderlek kunde den dra igång kupéfläkten på max hastighet en tid efteråt, inte omedelbart efter stopp utan efter kanske 5-10 minuter. Den körde sedan fläkten en bra stund innan den stängdes av. Jag trodde det var ett fel men det var det inte. Det var en avsiktlig funktion för att torka upp kondensvattnet på kylbatteriet i AC:n, om jag minns rätt.

    Jag vet inga detaljer om FIATs fläktmotstånd men är inte det till för att möjliggöra att fläkten kan köras med olika varvtal? Jag vet andra bilmärken där ett trasigt (överhettningsskydd i) fläktmotstånd resulterar i att fläkten bara kan köras på max varvtal och inte på något av de lägre. Att den skulle gå igång oavsiktligt för att motståndet är trasigt låter tveksamt men jag har som sagt inte koll på FIATs lösning.

    Finns felet fortfarande kvar på er bil eller visade det sig bara tillfälligt?
     
    Marianne & Ranko och pekke gillar detta.
  3. Lasseboy

    Lasseboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,020
    Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11736
    Varma sommar dagar kan min fläkt i en KIA gå 3-4 min efter jag lämnat bilen
     
  4. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    459
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Tror felet ligger i kablarna till motståndet, har blivit varma o smält ihop. Kolla på det oxå.
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  5. Ewa & Jocke

    Ewa & Jocke HBK Medlem

    Inlägg:
    613
    Kommun:
    Haninge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    20273
    Hej!
    Även min Volvo låter ibland fläkten gå några minuter efter att jag har stängt av bilen. Jag tror att det är helt normalt.

    Håller tummarna ;)

    //Jocke
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  6. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,584
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    hur länge gick fläkten på max?
    jag tänker ifall den av någon orsak fick order att starta själv.
    Att tömma startbatteriet tar väl någon timme med fläkten på max, men går den så länge är det något som är fel.

    inte själv råkat ut för detta.
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  7. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,548
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Fläkten var på hela tiden, kanske 45 minuter tills vi landade hos Hedin i Mölndal och kopplade bort strömförsörjning till fläkten. Plockade sedan bort handskfacket under airbagen för att komma åt kablar, värmerör och ventilationskanaler och det fanns inga "plast"-lukter eller upphettade grejer samt vädret igår var helt OK, svalt och regnigt.

    Väntar nu på "motståndsgrejen" och återkommer när allt är återställt. Läste lite på nätet om liknande fall och då nämndes även temperatur sensor som var trasig. Ska bli verkligen intressant om det går att lösa gåtan utan Hedins inblandning...
     
    Åsa o Hasse, Jokin och JANKRO gillar detta.
  8. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,584
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    defekt temp.sensor kan troligen ge fläkten startsignal, hoppas det löser sig enkelt/billigt :)
     
  9. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,983
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    När man kört A/C´n har man fått kondens på förångaren. Detta i samband med vissa bakterier som finns i luften bildar en beläggning på förångaren som efter ett tag börjar lukta illa (luktar jordkällare).
    För att undvika detta kör man fläkten under en tid efter avstängning för att torka förångaren.
    Det är förmodligen inget fel på anläggningen.
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  10. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,548
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Nu är gåtan löst och ACC med fläkten fungerar som det skall. Det var "motstånd", eller som det också heter kupéfläkt-reglerare, som det var fel på. Se bild i 1:a inlägget. Bytte den idag och allt går normalt, alla inställningar fungerar och ingen maxfart (utan stop) när nyckeln är utdragen. Det jag lärde mig var att liknande manick sitter i många bilar av olika märken och är bra att känna till "om" någons fläkt skulle börja krångla. Case closed, dags att besöka Norge!

    Ha en god Midsommar själva för det ska vi också ha i och med "ett problem mindre" i tillvaron : )
     
    Belar, lasseobettan, Åsa o Hasse och 8 andra gillar detta.
  11. ericssonc52

    ericssonc52 HBK Medlem

    Inlägg:
    47
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27952
    lägg gärna en bild var det sitter kan vabra att ha
     
  12. KarinoBengt

    KarinoBengt HBK Medlem

    Inlägg:
    455
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2025
    Bilar o elektronik kan ge mycket konstiga saker. Vår Volvo acc satte igång o köra fläkt med värme för fullt. Vi fick då se att utetemperaturen var minus 18 grader! (Var nog ca 25 grader då) Det var en kabel i dörren till spegeln där givaren sitter. Detta fel skapade då så att bilens funktioner satte igång det som temperaturen uppgett, och då behövs kup'evärme fullt ut.
     
    Marianne & Ranko gillar detta.
  13. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,548
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Svårt att ta bild under passagerar-airbagen men prylen sitter inne i luftkanalen strax innan själva fläkthuset på höger sidan. Kabeln som går till fläkten kommer från klumpen med "motståndet", går inte att missa. Som det verkar, av det jag har sett, dom flesta bilmärken, t.ex. Volvo, Cittra, Renault, osv. har någon form av "fläktmotstånd". Jag trodde först att det handlade om en liten pryl som man löddar på själva fläkten, men ack nej, lite större grej som sticks in i luftkanalen...

    Min ser ut så här:
    upload_2019-6-19_18-59-48.png

    Finns en hel uppsjö av olika "fläktmotstånd" till olika märken:
    upload_2019-6-19_19-2-14.png

    PeterK: "...hoppas det löser sig enkelt/billigt :)" Tack Peter, det blev inte dyrt!
     
    Senast ändrad: 19 Juni 2019 kl 19:47
    Roy o Anna, ericssonc52 och Åsa o Hasse gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.