Generell fråga Dålig bromsverkan Citroen C25

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Baikal22, 20 Oktober 2018.

  1. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hej

    Inför semestern bytte jag skivor och belägg på bilen.
    De var inte helt slut på något sätt men jag passade på när jag ändå skulle beställa andra delar.
    Efter bytet blev bromsarna sämre!!!
    Tänkte att de fick slita till sig lite. Det blev bättre men det är fortfarande svårt att tvärnita.

    På alla andra bilar jag har haft har det alltid gått att bromsa så hårt att hjulen låser (ej ABS då). Här är det inte möjligt.
    Kan det vara så att de nya beläggen är skräp och inte funkar?
    Är det något annat som kan toka till sig? Jag rotade och bytte en hel del i samma veva som bromsarna. Vattenpump, alla remmar bland annat.

    -Vakuum kretsen verkar funka.
    -Kolvarna i bromsoken rör sig lätt och fint.
    -Inget stopp i bromsledningarna (till frambromsarna iallafall)

    Jag vet att det finns en bromsregulator som fördelar kraften mellan fram och bak men även om den skulle krångla så ska det väl ändå gå att få hjulen till låsning.

    Tacksam för återkoppling.

    Mvh Baikal
     
  2. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,635
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Piratbelägg, dvs ej original?
     
    Montreal och Baikal22 gillar detta.
  3. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Har du inte luft i bromsarna så är det nog så att du köpt för billiga bromsdelar, det är stor skillnad både på skivor o klotsar när det gäller bromsförmåga. No name delar är oftast sämre när gäller dessa saker.
     
    Montreal, Baikal22 och Michael S gillar detta.
  4. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Hmmm
    Med tanke på Topaz och Michael S svar så drar jag mig lite för att erkänna följande.

    Det är absolut inga originaldelar. Osäkert vad som räknas som original på en gammal C25:a från 94. Historiskt har jag aldrig haft problem med "funky-name" delar. Tvärtom så har jag glatt mig över besparingen.
    I det här fallet har jag kanske gått över gränsen.

    Skivorna är av märke A.B.S och kostade 160 sek styck.
    Beläggen av märke STARK kostade 130 sek för en sats.
    Allt köptes från Autodoc.

    OM kostnaden är direkt relaterad till bromsverkan kanske jag ska vara glad att jag har bromsverkan alls :)

    Jag ska prova att satsa på deras High-end sortiment så jag kan utesluta materialfel.

    Mvh Baikal
     
    Esbjörn gillar detta.
  5. sandstroem

    sandstroem HBK Medlem

    Inlägg:
    67
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12388
    En alltför finsvarvad yta på ny bromsskivor påverkar bromsförmågan, på samma sätt som om man överhettat skivorna vid exempelvis alpkörning.
    Innan du köper nya delar finns det ett par saker som du kan testa:
    Rugga upp ytan på skivorna, själv använder jag grovt slippappersrondell korn 40 i vinkelslipen. Byt sedan till en smal kapskiva 1.25mm och kör ett grovt kryssmönster i beläggen, bara några snitt och inte för djupt. Rugga även upp ytan på beläggen men utan att använda någon maskin.
    Ger inte detta önskvärt resultat så är det väl bara att handla nytt.....
     
    pekke och Baikal22 gillar detta.
  6. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Kan vara att du glömde o tvätta av dom nya skivorna, dom är ju ofta behandlade med nån form av rostskydd som nya. Då kan det räcka med att byta till nya klotsar
     
    smålänningen, Montreal och Baikal22 gillar detta.
  7. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Tackar för tipset!! Måste omgående testa detta.
    Jag återkommer
     
  8. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Nope, Jag var noga med att tvätta av konserveringsoljan.
     
  9. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Tyvärr! tricket med att slitsa och rugga upp ytorna hjälpte inte.
    Har precis beställt nya prylar.
    Klotsarna är från ATE så det ska väl duga. Skivorna är det bästa som Mekonomen kan uppbringa.
    Ska bli spännande.
     
    sandstroem och Esbjörn gillar detta.
  10. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    474
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Kolla även bromsslangarna, kan svälla o bli täppta när dom blir gamla. Går att se om nån bromsar med motorn igång så du får full servoverkan. Kolla så dom inte sväller upp när du bromsar, då har du ett fel där.
     
  11. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Tror inte att det är slangarna som bråkar. Jag bytte bromsolja och "sköljde" systemet dvs sög ut ganska mycket bromsolja genom avluftningsnipplarna. Använde en sug-mojäng från Biltema. Oljan drogs ut ganska raskt.
     
  12. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,453
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan jag hade samma problem för rätt länge sedan med min husbil av samma generation.
    Jag böt ut och renoverade allt på vårkanten. Redan när jag körde ut från infarten kände jag att det inte var ok. Skitsvaga bromsar helt enkelt.
    Efter flertal olika försök och dummerjönstester bl. a. genom att kolla vakuum och plugga utgångarna från huvudcylindern till bakbromsarna kunde jag konstatera, utan att begripa varför, att skivbromsarna fram var fullständigt värdelösa.
    Efter flera misslyckanden, ytterligare ett desperat tveksamt försök. Jag slipade av de gamla rätt utnötta beläggen på ytan och stoppade dit dem utan annan åtgärd. Ett par pump på pedalen för att få ut kolvarna och test.... Full bromseffekt igen ????
    Det var helt enkelt de nya beläggen som inte bromsade rejält mot skivorna.
    Billiga piratbelägg, nej tvärtom, beläggen var av fabrikatet FERODO som gör belägg till "häftiga" bilar och mycket inom tävling m.m.
    Jag vet inte om det hade blivit fel vid tillverkningen så själva beläggets material var för hårt för en vanlig bil och hörde hemma på en tävlingsbana eller något sådant, men beläggen var felet utan tvekan.
    Nu har du väl inte fått tävlingsbelägg kanske, men att fel belägg totalt kan sabba bromsverkan är jag säker på efter det här.
    Jag knallade iväg och köpte nya ATE belägg till bilen i stället som jag monterade, och bromsarna var helt ok. även med dem. Nästan en dags extra arbete och huvudbry för dessa felaktiga? belägg.
    Det kan ju vara något annat som bråkar för dig visserligen men.....

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 22 Oktober 2018
    Wessly och pekke gillar detta.
  13. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,322
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Var ikke dette et ganske vanlig problem på de første belegg uten asbest? Har for meg at for enkelte biler så slipte en av den harde overflaten før montering, uten dette så skulle det mange harde oppbremsinger til før det ble noe særlig effekt. Dette var etter jeg sluttet på verkstedet, men hørte reparatørene forbanne disse nymotens dårlige belegg når jeg besøkte familiens verkstad.
     
    JANKRO gillar detta.
  14. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,453
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan Knut, ja i begynnelsen med arbetsfria belägg så var det nog en hel del bekymmer och svordomar har jag för mig. Men även fast jag skrev "för rätt länge sedan" så menade jag bara kanske nio år eller så, och då hade de nog kommit över de värsta problemen.
    Jag hade faktiskt köpt beläggen i en lokal affär. Det var när Bilmicro fortfarande fanns och hade butiker. Jag lämnade tillbaka beläggen och begärde en förklaring från tillverkaren om vad det var för fel på beläggen, samt fick ett tillgodokvitto på kostnaden.
    Någon månad senare så gick jag åter in i butiken för att kolla om någon förklaring från tillverkaren hade kommit......
    I stället så fanns det då skyltar med att konkursförvaltaren hade total utförsäljning av kvarvarande lager, så ingen hade längre intresse av min fråga som blev obesvarad, och tillgodokvittot var inte ens värt pappret det var skrivet på.

    M.v.h. JANKRO.
     
  15. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Jag håller tummarna på att det är beläggen som är kass. Vi får se till helgen när de nya förhoppningsvis dyker upp. Lite kul att du nämner FERODO. Det var just det märket som jag funderade på när jag letade efter high-end prylar. Nu blev det ett par ATE och vad jag har förstått så håller de överlag god kvalitet.
    Mvh Baikal
     
    Göte J och JANKRO gillar detta.
  16. Baikal22

    Baikal22 HBK Medlem

    Inlägg:
    104
    Kommun:
    Staffanstorp
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23031
    Japp!! Där satt den.

    Det tog lite tid att komma till avslut beroende på felbeställning och sedan dåligt med tid.

    De nya skivorna och beläggen kom inte till sin rätt direkt. Vid första provrundan märkte jag endast en marginell förbättring. Jag fortsatte rundan och bromsade väldigt frekvent. Det till den gräns så att bromsarna blev överhettade. Det luktade bränt och det kom rök från hjulhuset när bilen stod still.
    Efter det att att bromsarna fått svalna så infann sig det efterlängtade. En fullgod bromsverkan!! :)

    Stort tack för alla tips och råd!!

    Mvh Peter/Baikal
     
    JANKRO, ClasB och Göte J gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.