• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTEC MXS25

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall ny koppla klart mitt laddsystem i bilen. Har en CTEC MXS 25 laddare
Där jag skall placera den behöver jag inte så onödigt långa laddkablar ?
Vill därför kapa av dom nån halvmeter. Frågade Ctec om detta och fick då till svar att det fick jag inte göra för att då kommer laddarens laddström att förändras? Kablarna är ju vanlig flertrådig 4mm2 kopparkabel, är inte detta ett konstigt svar ? Nån som har något åsikt om detta ?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag tror som bensan skiver att det går bra å kapa kablarna. Det enda som skulle kunna va nåt så är det om resistansen i kablarna är med i beräkningen av laddningen. I teorin kan det säkert bli fel men i praktiken är det nog lungt.
Jag har samma problem med att sladdarna var lite för långa men jag slog en loop istället. Av det blir det ju ett fint magnetfält som inte heller är så bra så det är nog hugget som stucket vilket man gör.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Affezell, kapa på du bara. Om resistansen skulle ha någon betydelse så lär du inte märka detta. Att CTEK inte förordar en förkortning beror på att detta ändrar originalutförandet & att dom då inte kan stå för eventuella följder vid en ev. reklamation,
 
Senast ändrad:
Toppen