• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Har blivit med CPAP från "resmed S9" till min frus stora glädje, och min med för den delen. Men vi fri campar en del. så jag ser en del problem med elförsörjningen. Jag tror den drar 95W i drift.
Vi har solcell på 100Watt som kopplats upp mot två 70AH batterier.
Funderar på hur det räcker till, och hur ni som har provat har löst det?
Mycket tacksam för tips.

Nöjd Kabekörare.
Lariva2
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Jag har haft CPAP i sju år de första sex åren en S8 senaste året en S9.Jag bor till 90% av året i husbilen och har alltid haft en konverter till min CPAP.Vilket har fungerat tillfredställande. Jag har i min nuvarande Hb ett AGMbatteri på 110 amp. och solcell på 110W. och har aldrig haft problem med elförsörjning
till CPAP.en. Önskar dej lycka till Du kommer att sova gott med Din CPAP de gör jag alltid. CPAP= Continouos:) Positiv Air Pressure.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Kan bara instämma, både S8 och S9 (utan fuktare!) funkar bra. Jag satte in ett extra 90-batteri hos JR larm och fick på köpet kopplat en fast anslutning bak i ett skåp till 12/24 omvandlaren från Resmed. Så slangen hänger ner från skåpet som bara är öppet på natten. Innan jag fick riggat det var det lite bökigt med sladd och slang på en begränsad yta. Kan lugnt säga att jag sover som bäst i husbilen (med cpap). En gång glömde jag masken hemma och det var ett h-e och inte så kul att köra hem dagen efter, tur vi inte hade åkt långt. Lycka till!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 55665

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Ingen erfarenhet mer än att den är dyr. Hade nog hellre lagt pengarna på ett extra bodelsbatteri (kan ju kopplas bara till CPAP om man vill vara på säkra sidan). Det som drar mest är befuktningen, om man klarar sig utan den är det mycket vunnet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Hej, man kan förstå att man vill ha bra saker till strömförsörjningen men det verkar lite luddigt om man läser vidare. Man skall köpa till AC-kabel står det först. Sedan står det också att batterier behövs.
-------------------------------------
*Batteri skall användas till en AirSense 10:
1. Beställ vårt AirSense 10 kit som innehåller: RPSII externt batteri; Kabel AirSense 10; adapter för koppling till AirSense 10. Klicka här för att komma till vårt RPSII Kit för AirSense.
------------------------------------
Vilket innebär att utan extra batterier så är den väl bara en säkring vid ev. kortare strömavbrott. Om man skall använda den för drift så måste extra batterier till för att få någon vettig driftstid.
Vilket i sin tur borde innebära att med den dyra kostnaden så borde det vara bättre med rejäla bobatterier och en bra inverter eller liknande om du nu inte även behöver extern strömförsörjning även kortare stunder när du inte har tillgång till bobatterierna.
Kolla upp detta rejält och funktionen, extra batterier m.m. Tyvärr så förekommer det ju bondfångeri och luddiga halvsanningar även inom dessa allvarliga områden med specialbehov som kan gälla liv eller död.

Med full respekt för dina behov, och jag kan ha fel just p.g.av luddig info på deras hemsida bl. a. med utebliven beskrivning av batterikapacitet m.m. Men kolla upp noga om det verkligen är vad just du behöver och till det priset, för hur man än vänder på saken så går det inte att stoppa in hur mycket kraft som helst i en Powerbox även om det på reklamen skall verka som man går omkring med ett eget kraftverk i en liten låda.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Ingen erfarenhet mer än att den är dyr. Hade nog hellre lagt pengarna på ett extra bodelsbatteri (kan ju kopplas bara till CPAP om man vill vara på säkra sidan). Det som drar mest är befuktningen, om man klarar sig utan den är det mycket vunnet.

Jag har nu förstått att det är befuktaren som tar mycket kräm, säkert också värmen i slangen, har aldrig provat att stänga av dessa, mina gamla gel-batterier drog sista sucken första vårturen förra året när cpap var med för första gången, bytte därefter batteribank till 3x95Ah Biltema AGM.
klarar bara 2 nätter på fricamping, har ej nån bra plats för extra batteri, samt laddningen är inte heller gjord för större bank.


Hej, man kan förstå att man vill ha bra saker till strömförsörjningen men det verkar lite luddigt om man läser vidare. Man skall köpa till AC-kabel står det först. Sedan står det också att batterier behövs.
-------------------------------------
*Batteri skall användas till en AirSense 10:
1. Beställ vårt AirSense 10 kit som innehåller: RPSII externt batteri; Kabel AirSense 10; adapter för koppling till AirSense 10. Klicka här för att komma till vårt RPSII Kit för AirSense.
------------------------------------
Vilket innebär att utan extra batterier så är den väl bara en säkring vid ev. kortare strömavbrott. Om man skall använda den för drift så måste extra batterier till för att få någon vettig driftstid.
Vilket i sin tur borde innebära att med den dyra kostnaden så borde det vara bättre med rejäla bobatterier och en bra inverter eller liknande om du nu inte även behöver extern strömförsörjning även kortare stunder när du inte har tillgång till bobatterierna.
Kolla upp detta rejält och funktionen, extra batterier m.m. Tyvärr så förekommer det ju bondfångeri och luddiga halvsanningar även inom dessa allvarliga områden med specialbehov som kan gälla liv eller död.

Med full respekt för dina behov, och jag kan ha fel just p.g.av luddig info på deras hemsida bl. a. med utebliven beskrivning av batterikapacitet m.m. Men kolla upp noga om det verkligen är vad just du behöver och till det priset, för hur man än vänder på saken så går det inte att stoppa in hur mycket kraft som helst i en Powerbox även om det på reklamen skall verka som man går omkring med ett eget kraftverk i en liten låda.

M.v.h. JANKRO.

Power station är ett litiumbatterpack, skall klara att driva min cpap 7-8h.
Men jag kanske tänker fel.

kanske borde jag lägga pengarna på fler eller bättre solceller?
har idag endast 2x56W Solara-paneler på taket, det är ju laddningen som inte hinner med under dagen vid stillestånd.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Med 150 W solceller, 2*90 bodelsbatterier men ingen befuktare står jag nog över en vecka. Får ju vara lite lugnt med TV.

Håller nog med om att bättre solceller kan ge dig mycket, särskilt om du har plats på taket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Powerstation är ett litiumbatterpack, skall klara att driva min cpap 7-8h.
Men jag kanske tänker fel.

kanske borde jag lägga pengarna på fler eller bättre solceller?
har idag endast 2x56W Solara-paneler på taket, det är ju laddningen som inte hinner med under dagen vid stillestånd.[/QUOTE]
-------------------------------------------

Mmmm. Ja antingen nu boxen skulle räcka ensam för det står ju bara timtals, vilket verkar vara en luddig tidsangivelse, eller om du behöver det här för en hel natt....
-----------------
"Lång batteritid:litium-jonbatteriet varar i timtals. Fördubbla kapaciteten och drifttiden med hjälp av två batteriet, med automatisk växling från det primära batteriet till reservbatteriet."
-----------------
Alltså extra externa batterier som komplement till boxen.
Du kanske har fått bättre tidsinfo än så. Men i vilket fall som helst, om inte solcellerna räcker till för att ladda upp bobatterierna tillräckligt för energin du behöver, så räcker de ju inte heller till för att ladda upp Powerboxen. För så mycket energi du använder under natten måste ju åter laddas in på dagen antingen man stoppar in den energin i bobatterier eller in i en Powerbox.
Förbrukade och laddade A/tim. måste ju hela tiden vara lika var än mellanlagringen av energin sker.

M.v.h. JANKRO.
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Sv: CPAP I HUSBIL??? HUR LÖSA ELFÖRSÖRJNINGEN

Jag har en Philips CPAP lämnar vattenbehållaren hemma blir ca 3,5 amp och det räcker. Har köpt en 12 v sladd till funkar utmärt. 100W solpanel , 80 amp. bodelsbattariet. Det blir för mycket att värma vatten i apparaten
 
Toppen