• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde Credo

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Hej
Jag har tänkt att byta till en ny credo och undrar om någon här som kör credo och kan upplysa mig om hur bränsle förbrukningen ser ut.
Ingmar
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
Har ingen ny Credo men en 2010 modell, 177hk ( inget partikelfilter) kört snart 10000 mil och den drar ca 1,3l/ mil i Sverige och 1,15-1,2 lmil i övriga EU.
Hejs
Claes 105
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Det låter ju bra att man kan komma ner till 1,3. Min nuvarande Frankia -17 drar 1,2-1,3 om jag kör 90
Vid vilken hastighet har ni som jämförelse.
När vi provade bilen igår så visade färddatorn mellan 2,2-1,7 liter milen vid 90 och min erfarenhet säger att man i regel för lägga till lite på vad den visar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Har haft en Credo på Ivecochasse och har idag en N+B Flair på samma chassi. Det går att köra på 1,3 men då får man ta det mycket lugnt och inte ha motvind. Räkna snarare med 1,4-1,5 så blir du inte besviken.
Kolla lastvikten noga vid köp av Credo för många har 5,3-5,6 ton chassi och är sedan biklen välutrustad som de brukar vara så kan det bli nätt. Är Credon byggd på Fiat-Alko chassi så se upp med lastvikten som då nästan alltid är för låg.
 
S

Sören-6830

Guest
Har haft en Credo på Ivecochasse och har idag en N+B Flair på samma chassi. Det går att köra på 1,3 men då får man ta det mycket lugnt och inte ha motvind. Räkna snarare med 1,4-1,5 så blir du inte besviken.
Kolla lastvikten noga vid köp av Credo för många har 5,3-5,6 ton chassi och är sedan biklen välutrustad som de brukar vara så kan det bli nätt. Är Credon byggd på Fiat-Alko chassi så se upp med lastvikten som då nästan alltid är för låg.
Träffade förra året en nybliven Credoägare (köpt ny hos Forsbergs) som hade precis de problemen. Hans bil hade mycket utrustning och klarade inte vikten med lite semesterpackning. Bestliners råd är bra, kolla vikten noga.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Credon är byggd på iveco och har total vikt på 5800 och enligt spec så skulle det vara 1200 kg i lastvikt men det är väl utan extrautrustning
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Concorde väger varje bil så om all utrustning är fabriksmonterad är den med. Tolvhundra kilo är bra lastvikt
 
Toppen