• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingplats på Grand Canarias ?

F

F.d. 30007

Guest
Hej!
Jag undrar om det finns någon bra camping på Gran Canaria man kan stå på vinter halvåret. Jag vet att det inte har med frågeställaren att göra tackar för svar ändå.
Kramar från Knaus 23
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbil ifrån Gran Canaria

Citat;
Hej!
Jag undrar om det finns någon bra camping på Gran Canaria man kan stå på vinter halvåret. Jag vet att det inte har med frågeställaren att göra tackar för svar ändå.
Kramar från Knaus 23



Ja, lite OT är det, men........

Visst finns det ett antal campingar/ställplatser här på Gran Canaria och i dagens
lokaltidning Canarias7, så läste jag ett reportage om det.

Canarias7. Gran Canaria. Ya no hay sitio para acampar en Semana Santa

Det handlar om att det är helt fullt under påskhelgen, på de campingplatser som finns här.

Att det är helt fullt är nog mera ett problem som finns just i påsken och i augusti. Under vintern i övrigt är inte campingarna fullsatta.

P.g.a. vårt geografiska läge och att det är ganska dyrt att ta sig till och ifrån Kanarieöarna med husbilen, så campingarna/ställplatserna är framför allt besökta av Kanarierna själva.

De campingar som troligen är mest aktuella för en skandinav som besöker oss med husbilen är nog Arguineguín, där campingen ligger vid havet och med gångavstånd till centrum.

En annan är Aeroclub, strax utanför San Agustin. Tveksamt om det är gångavstånd till San Agustin, men Bahia Feliz ligger i närheten.

Ingen av de campingar som jag sett har gett något trevligare intryck på mig, tvärtom.

Vet faktiskt inte vad det kostar, men troligen ganska billigt eftersom de som bor i t.ex. Las Palmas ofta låter sin husbil stå på campingen hela vintern och kommer ner till helgerna och använder bilen som sommarstuga.

Fricamping är inte officiellt accepterat i vår kommun, men förekommer och jag tror inte att det har någon hög prioritet hos polisen att jaga husbilarna.

Enklare och troligen billigare är att lämna husbilen hemma, ta ett lågprisflyg hit och hyra en lägenhet för 2500 - 4000 kr/veckan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Campingplats på Grand Canarias ?

Hej!:)
Vet ni vad det kostar att ta över bilen,tur o retur?
Och hur är det på dom andra öarna

MVH//Jocko:music-icon:
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Campingplats på Grand Canarias ?

Hej!:)
Vet ni vad det kostar att ta över bilen,tur o retur?
Och hur är det på dom andra öarna

MVH//Jocko:music-icon:

Kollade 2010 och då kostade det över 30.000 skr/tor. Har för mig att Los Suecos skrev nåt förra året om en ny linje. Billigare. Den jag hittade gjorde turer både till GC och Teneriffa. Avgick från Cadiz. Flyger hellre och hyr lägenhet. Åker imorron.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Campingplats på Grand Canarias ?

Kollade 2010 och då kostade det över 30.000 skr/tor. Har för mig att Los Suecos skrev nåt förra året om en ny linje. Billigare. Den jag hittade gjorde turer både till GC och Teneriffa. Avgick från Cadiz. Flyger hellre och hyr lägenhet. Åker imorron.
Hej!
30,000kr :mad:
Det blir ingen hb på Grand Canaria

MVH//Jocko:music-icon:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campingplats på Grand Canarias ?

Tack och lov så finns det konkurrens numera och priset har gått ner till runt 10.000 kr t/r.

Kollade förra gången det var uppe här på forumet, http://www.husbilsklubben.se/forums/t66352/

Rederiet heter Naivera Armas, ett stort Kanariskt rederi och har bara hört positiva omdömen av de som åkt med färjan.

Välkomna, kan berätta att himlen är klarblå och termometern visar 27 grader plus!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kollade priset för en 8m. H-bil enkel väg till Tennerifa.... 860.-€.... överkommligt :yes:

upload_2018-5-12_17-53-32.png
 

Bilagor

  • upload_2018-5-12_17-52-23.png
    upload_2018-5-12_17-52-23.png
    77,2 KB · Visningar: 17

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag sökte efter färja fick jag bara fram höjd på max 2,9 m. Min bil inkl AC är 3 m. Hur fungerar det?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Shit..... Kollade precis min... 2,9 :rolleyes: när jag åkte till marocko då åkte jag med en typ superfast ferry... Där var även plats för långtradare, men det är ju ingen garanti här..:confused: Så ring och hör... Det är ju inte längre så dyrt att ringa inom Eu ;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När jag sökte efter färja fick jag bara fram höjd på max 2,9 m. Min bil inkl AC är 3 m. Hur fungerar det?

Livibil, hittar inte uppgifterna om maxhöjden på varken Trasmediterraneas eller Armas hemsidor så jag ringde just upp Trasmediterranea, som berättade att det inte finns någon maxhöjd för husbilar.

Förstod att det inte är någon gräns vid 2,90 eftersom jag sett ett stort antal husbilar under åren på Gran Canaria som varit bra mycket högre än 2,90.

Tror t.o.m. att vi har en HBK'are med en Concorde som besökt ön med sin husbil.

När det gäller Armas, så skrev jag in frågan på deras hemsida och fick det här svaret;

"AUTOCARAVANA MOTO BICICLETA ** ALTURA DE LOS VEHÍCULOS: incluyendo bultos, equipajes y cualquier otro tipo de mercancías.** Para todo tipo de vehículo, es obligatorio presentar la ficha técnica, lo cual nos facilitará la correcta facturación del vehículo."

Det säger ingenting om höjden, bara att man skall presentera registeringspapperen för att det skall bli en korrekt debitering.

Du kan tryggt beställa din biljett och trevlig resa,

TommyD
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jag har ju skeppat över några gånger nu till GranCanaria med Armas från Huelva. Husbilarna står där på nedre däck och där står också tradarna så höjden är inga problem.
Jag skeppade över första gången då jag inte åkt gm hela Europa för att frysa på vintern som jag gjorde på Algarve o Sydspanien. Kanske vi ses till vintern!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har ju skeppat över några gånger nu till GranCanaria med Armas från Huelva. Husbilarna står där på nedre däck och där står också tradarna så höjden är inga problem.
Jag skeppade över första gången då jag inte åkt gm hela Europa för att frysa på vintern som jag gjorde på Algarve o Sydspanien. Kanske vi ses till vintern!
Tack, bra att veta att det är möjligt. Har redan för mycket inbokat för den kommande vinter för att det ska hinna bli GC. Kanske nästa......
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Livibil, hittar inte uppgifterna om maxhöjden på varken Trasmediterraneas eller Armas hemsidor så jag ringde just upp Trasmediterranea, som berättade att det inte finns någon maxhöjd för husbilar.

Förstod att det inte är någon gräns vid 2,90 eftersom jag sett ett stort antal husbilar under åren på Gran Canaria som varit bra mycket högre än 2,90.

Tror t.o.m. att vi har en HBK'are med en Concorde som besökt ön med sin husbil.

När det gäller Armas, så skrev jag in frågan på deras hemsida och fick det här svaret;

"AUTOCARAVANA MOTO BICICLETA ** ALTURA DE LOS VEHÍCULOS: incluyendo bultos, equipajes y cualquier otro tipo de mercancías.** Para todo tipo de vehículo, es obligatorio presentar la ficha técnica, lo cual nos facilitará la correcta facturación del vehículo."

Det säger ingenting om höjden, bara att man skall presentera registeringspapperen för att det skall bli en korrekt debitering.

Du kan tryggt beställa din biljett och trevlig resa,

TommyD
Tusen tack för hjälpen!
 
Toppen