Byta tryckvattenpump

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Fenix14, 3 December 2019.

1. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Hej! Ska byta pumpen en Aqua8 med 7l i minuten sitter där nu. Är det bättre att byta till en som har 10l i minuten, eller kan det vara negativt?? Mvh Mats P

2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Rent tekniskt kan jag inte se att det blir problem. Resultatet blir nog att du gör av med vattnet litet snabbare.

För disk och kaffekokning m.m. gör det ingen skillnad för där är det volym som bestämmer. Det går litet fortare att tappa upp vattnet med andra ord.

För andra saker som att skölja av händerna, spola i toaletten och duscha så är det tid som bestämmer. Man har vattenflödet på en viss tid snarare än till en viss volym. Man spolar i toan 20 sekunder snarare än 2 liter. När tiden bestämmer så kommer det att användas litet mer vatten än du gjorde med den äldre pumpen.

Se också till att pumptrycket inte ökar för mycket. Borde inte vara ett problem men kolla vad slangar och varmvattenberedare tål.

MVH
    Hans

3. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Ok, tack för det, då sätter jag dit en likadan 7 liters.
    Mats P

4. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Skillnaden är nog inte så stor med vattenåtgången men det är väl den skillnaden som man skulle kunna se.

Hade själv funderingar på att skruva upp trycket på pumpen i min bil eftersom jag tyckte det var litet dålig sprutt på duschen. Gjorde det aldrig just p.g.a. förmodad större vattenförbrukning i så fall.

MVH
    Hans

5. Night hawk

Night hawk HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27533
    Vis av erfarenhet så skulle jag välja en pump med samma eller lägre flöde (l/min).
    Bytte från 7 l/min till 10 l/min och det blev en ljudlig upplevelse. Större flöde i samma slangdimension innebär högre tryck. Systemet tål absolut trycket men pumpens till- och från-slag samt pumpljud vid gång blev verkligen mycket högre. Bytte tillbaka...

Tommy o Merit gillar detta.
  6. Fenix14

Fenix14 HBK Medlem

Kommun:
    Arboga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28966
    Ok, tack för det, då vet jag ytterligare bättre att jag ska behålla 7 liters pumpen. Mats P

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.