• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta taklucka och eventuella lister runt skarvarna taket

F

F.d. 50044

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C 25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 57 kW
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Pilot 580 R
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hejsan
Jag behöver byta taklucka på min bil.
Taktjockleken är 7 cm.
Har haft en Fiamma med inbyggnadsmått 35*35
Men hålet går väl alltid o göra större.
Vilka luckor kan man använda?
Andra frågan gäller lister.
Det går list runt hela bilen. Den ligger över skarvar. Ä
Är som en liten list instoppad i den större listen.
Under den lilla listen finns skruvar.
Nu funderar jag på o byta allt men vet inte var man får tag på sådan list och vad den heter.
Jag hoppas jag kan få svar av er
Tack på förhand
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag skall se om jag kan vägleda dig lite med kanske de vanligaste varianterna.

Takluckan först. Jag tycker, och även rätt många andra att om man skall byta "liten" taklucka så funkar en lucka som sitter i många nya bilar, och även i de dyrare lyxbilarna bra, och det är en lucka som heter mini-HEKI den har olika öppningslägen och även ett läge med låsning som går att använda om man bara flyter runt lite sakta och vill ha ventilation.
Innerramen innehåller både mörkläggning och insektsgardin.
Den är ju 40x40 så man får ta upp hålet lite och ev. montera en träram mellan inner och yttertak för att få en stadig ram för luckan, men man kan även klara sig utan förstärkning.

Här har du en länk till en lucka. Du får hålla koll för den finns för taktjocklekar upp till 42 m.m. tror jag, och sedan en variant för tjockare tak... Så kolla innan köp.
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/taklucka-mini-heki-plus-40-x-40-cm.html

Den finns även hos nästan alla firmor som säljer husbilar och husvagnar till varierande pris, men runt 1.100:- är nog ett normalpris över disk.

Täcklisten du undrar över finns i lite olika varianter. Men den allra vanligaste och kanske den du funderar över är en plastlist ca. 13 m.m. bred, som finns att köpa på många ställen och finns i flera olika färger även om svart är vanligast.

Även den finns ofta att köpa hos husvagns/husbilsfirmor på metervara.
Här har du en firma som säljer lister av olika varianter, och de har en variant, men den finns som sagt ofta att köpa över disk hos handlare.
http://agenturaffaren.nya-ebutik.se/gummilister-2/vriga/husvagnslist

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Kolla om du har tvångsluftning i takluckan så att det inte blir fel. Angående lister, om det finns en gummilist under aluminiumlisten. Så är det enklast "tror jag" att vända dig till en Pilote husbilsförsäljare för att få tag på rätt list. Tidigare hade Kamafritid aluminiumlister och gummilister men jag "tror"att dom har slutat sälja dessa. Om du lossar dessa lister måste man rengöra ordentligt och sätta dit ny butyl innan man monterar gummilisten, aluminiumlisten samt ny täcklist
Lycka till
 
Toppen