Byta hela sidan på en 3-axlad

Tråd startad i 'Värt att veta om Husbilar' av Åke Jonsson, 11 Juni 2019 kl 18:03.

1. Åke Jonsson

Åke Jonsson HBK Medlem

Kommun:
    Strängnäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13596
    Hej.
    Är det någon som bytt hela sidan på en 3-axlad intrigerad husbil någon gång?
    Eller någon som känner till, eller har erfarenhet från, en sådan reparation?
    Har det fungerat, eller inte? Några efterföljande problem?

Vår bil, Dethleffs XLI, blev värmeskadad av en husvagn som brann på granntomten. Och nu vill försäkringsbolaget att hela höger sida skall bytas i Sverige. Bilen är yngre än ett år, så fabriksgarantin påverkas säkert.

Tacksam för erfarenhetskunskaper, synpunkter, tips och råd.

// Åke

2. Pudel

Pudel HBK Intresserad

Kommun:
    Linköping
    Hör med HGs Skadeservice i Mantorp, har lång erfarenhet av skador på husbilar och husvagnar. Har sett när dom har hållit på att byta hela sidor på stora 3 axlade husbilar. Tel 0703053347

3. Langerstorm

Langerstorm HBK Intresserad

Kommun:
    Göteborg
    Jag rekommenderar att du tar kontakt med generalagenten i Sverige, kanske tom Dethleffs i Tyskland direkt, och ber om ett utlåtande. Kanske kan de rekommendera en specifik verkstad i Sverige.

Kanske säger Dethleffs att det enda rätta är att reparera i Tyskland, försöka då att komma överens med försäkringsbolaget. Det borde inte vara dyrare i Tyskland så då är det transportkostnaden som behöver hanteras. Går den att köra? Kan du köra själv, bo på hotell en vecka kanske? Om du vet att bilen då blir rätt lagad så kan det vara värt det.

Hälsa även försäkringsbolaget att 15 000 (?) HBK-medlemmar med stort intresse följer ärendet =)

Träsko, MiRe, Chippen och 1 annan gillar detta.
  4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om jeg ikke tar helt feil så er det sandwich vegger på den bilen. Et bytte av veggen er ikke noe stort problem, transporten av veggen fra fabrikk i Tyskland til Sverige er nesten det største problemet. Skulle tro at forsikringsbolaget ville spare penger på å sende bilen til fabrikken for den jobben - selv med bergingsbil begge veier. Kjøre bilen på egne hjul blir enda billigere. Skadeavdelingen på fabrikken gjør slike jobber regelmessig.

Tommy-59 gillar detta.
  5. Fumiko & Lasse

Fumiko & Lasse HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Skulle inte lämna in min bil dit mer( HG:s) De monterade ett cykelställ på min bil för två år sedan. När jag skulle hämta bilen hade de monterat en medföljande sänkning-sats, så bilen endast hade frigång på ca decimetern under cykel-stället. Fick stå på mig för att få den borttagen, vilket ändå kostade mig en halv dags extra väntan.
    Nu, lite senare, visar det sig att de även dragit kabeln till el-uttaget för cykel-stället för taight och över en plåtkant, som skavts sönder. Vilket orsakat kabelbrott och lång felsökning, då även delar av bakljusen slocknade.
    Rekommenderar de som inte vill ha mer problem att söka annan verkstad.

6. Åke Jonsson

Åke Jonsson HBK Medlem

Kommun:
    Strängnäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13596
    Var hittar jag kontakter till fabriken? Avdelning och gärna namn.
    Dels för att fråga om garantiansvar, dels för att ev. få bilen reparerad där.
    Nån som vet?

// Åke

7. Tommy-59

Tommy-59 HBK Medlem

Kommun:
    Nässjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2475
    Prata med en Dethleffsåterförsäljare (lämpligen där du köpt bilen) dom borde ha intresse i att bilen blir riktigt lagad och du fortfarande nöjd kund.

//Tommy

Håkan J gillar detta.
  8. Leffe M

Leffe M HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15414
    Dethleffs GmbH & Co. KG
    Arist-Dethleffs-Straße 12
    88316 Isny, Germany

Telefon: +49 7562 987-0
    Telefax: +49 7562 987-101
    E-Mail: info@dethleffs.de

Ring o fråga vad dom säger Är mycket bra att göra med ( går bra med engelska )
    Gjorde en garanti fukttest på deras verkstad för några år sedan som ligger vid sidan om fabriken där de hittade lite fukt i överkanten av lastluckan . Fick en ny på garantin men de hade ingen tid att byta den ( semestertider ) Fick ett intyg att byta den i Sverige Gjorde det sedan i Bromölla mycket smidigt

Leffe

Michael S gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.