• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glödlampa

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nån som vet hur man lossar dessa för att byta lampa? Provat vrida med lite lagom kraft, men inget hände. Lampan är alltså positionsljuset ovanför vindrutan, verkar vara nån 5 eller 10w lampa utifrån ljusstyrkan.
received_1845871808804674.jpeg
 
Senast ändrad:

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Det är nog en H3 lampa som ska bytas från baksidan. Sitter fast med en fjäder.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är nog en H3 lampa som ska bytas från baksidan. Sitter fast med en fjäder.

Tycker det ser ut som en högt placerad positionslykta, och då kan det knappast vara en H3-lampa.

Mitt tips till frågeställaren är, att först konsultera husbilens instruktionsbok. Vanligtvis brukar det stå där hur man byter byter lampa i "udda" armaturer.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Tycker det ser ut som en högt placerad positionslykta, och då kan det knappast vara en H3-lampa.

Mitt tips till frågeställaren är, att först konsultera husbilens instruktionsbok. Vanligtvis brukar det stå där hur man byter byter lampa i "udda" armaturer.
Kollat i instruktionsboken, och där finns instruktioner för div. lampbyten - men kan inte hitta någon för just denna lampa, därav mitt försök på detta forum :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett annat välbeprövat knep som ofta fungerar är, att fråga en återförsäljare för husbilsmärket ifråga.

Pålle
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ett annat välbeprövat knep som ofta fungerar är, att fråga en återförsäljare för husbilsmärket ifråga.

Pålle
Som är svåra att få tag på via telefon och ligger fem mil bort. Visst får man ställa frågan även här? Känns som att det finns många som besitter kunskap på detta forum, och gör man inte det behöver man ju kanske inte heller svara? ;-)
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
upload_2018-6-4_9-20-15.png


Kan vara denna lampa
har liknade på min HB där glaset hade ramlat ner på backen
kunde ej trycka dit lampan utan fick limma dit ( stod Hella på glaset )
( tror att du ska dra rakt ut för att den ska lossa såg inte ut som den skulle vridas
men jag kan ha fel ??
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Jo precis, det verkar stämma. Vad bra med ett artikelnr, då kan jag se att det är en w5w lampa som ska dit. Hade tänkt konverta till LED. Ska se om den går att dra rakt ut. Tack för tipset!
 
Toppen