• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ditt uttalande visar tyvärr bara hur lite du vet om stötdämpare, Monroe är ett stort och välkänt fabrikat för rena reservdelsstötdämpare, men representerar inte på något sätt den högre skolan i sammanhanget, utan där handlar det bara om volymförsäljning. Med sådant når man i bästa fall bara dit där bilen var från början, vill man ha förbättringar måste man titta åt annat håll.
I fallet Mercedes får man nog betrakta Monroe som ett nedköp i förhållande till vad som monterades som original.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men ifall de du har på nu inte är slut.
Då bör du uppgradera till kraftigare, annars blir det ju ingen skillnad.

Min har gått drygt 6000mil, ganska säker på att den är bestyckad med original stötdämpare.
Jag vill ju uppgradera, där kunde Karnag hjälpa mej.

Jag vet inte vad som sitter original på MB Sprinter.
Men en åkare här i stan har inte bytt på sin färdtjänst-Sprinter än, och sist jag talade med honom hade den gått över 68000mil!!

Så kolla skicket på dina nuvarande stötdämpare.

Den åkaren bör nog kalibrera om sin känsla för bilkörning, det existerar inga stötdämpare som med någotsånär full verkan fungerar ens en liten del av den körsträckan, men man vänjer sig vid allt och märker inte skillnaden förrän man byter dämpare, eller kör en motsvarande bil som är fullt o.k.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg må si meg enig med Montreal når det gjelder støtdempere. Den gang jeg jobbet på bilverksted for over 50 år siden så var det Monroe og Koni som var det vi brukte, men en måtte velge rett type for best virkning. Begge hadde fra biillige enkeltvirkende til dyre progresive dobbeltvirkende gassdempere. Noen bilmodeller fungerte best med det ene merket andre med det andre merket.

Om en ser på ALKO AMC chassi så er det en rad forskjellige dempere orginalt for å passe til de forskjellige påbyggene, hardheten i demperene må passe til vekten de skal dempe.

Levetiden på dempere varierer sterkt fra under 5000 mil til 15000 mil - tvilsomt om de lever mer en dette. Kontroll av virkningsgrad på dempere kan teoreisk sett utføres i benk, men det forutsetter demontering og montering. Svært få verksteder kan utføre en slik benketest da det kreves endel utstyr, i praksis er det rimeligere å bytte dempere på mistanke.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En Koni är väl nästan omöjlig att slita ut, de är ju ställbara.
När de börjar kännas sunkiga, så lossar man ena änden, trycker ihop dämpare helt, och skruvar 3 varv, vips så har man 10000 nya mil på dämparen igen, och denna justering kan göras många gånger,
Men smakar det, så kostar det.

Kvalitetsdämpare kostar.
Ifall inte minnet sviker mej helt Affe,
Så vill jag minnas att Karnag-dämpare bak skulle gå på 5000kr styck.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som til slutt drepte Koni dempere var når de begynte å lekke olje - men det tok lang tid. På en rallybil jeg var service for justerte vi opp hardheten igjen hvert år, husker ikke verdiene vi målte i benk men alle dempere ble satt til samme hardhet. Målte både den statiske hardhet (kreftene som skulle til for å trykke sammen og dra ut demperen) samt dynamisk (motstanden mot et kontrollert støt innover).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Oj vad jag ställt till det. Är helt rådvill som en lekman om detta och vet inte riktigt vad jag skall göra ?? Däremot lägger jag i nuläget inte ut 10000 till på en svajig bil.
Kanske senare ???
 
Senast ändrad:

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe!!
Sätt dit dom du beställt o testa, blir ungefär som när bilen var nyare, sämre blir det säkert inte!!!
Allt handlar om pengar o vilket behov man har, går inte att snacka bort att Koni, Bielstein,Spax osv är väldigt bra stötdämpare, men vad är dina krav/förväntningar, ekonomi??

Allt har ett pris, bor man i husbilen o kör flera tusen mil om året... annars så tror jag du kan klara dej m Monroes..
 
F

F.d. 22252

Guest
Ju fler kockar desto bättre soppa heter det eller var det tvärtom Affe? Men kunskap gör inte ont om man bara kan ta den med en nypa kritik. Jag tror på att nytt är nytt och det gäller nog väldigt mycket stötdämpare oavsett märke, jag tyckte ju att min bil hade börjat kännas lite svajig bak och besiktningen hittade orsaken en dämpare hade blivit av med fästbulten och hängde löst i övre fästet.
Blev ju bättre efter att fått dit en ny bult men inte riktigt bra så dämparna är nog ganska slut vilket jag inte tänkt på så mycket tidigare, den vill ju åla och kränga när vägen inte är bra. Blir att byta och det blir inga dyrare och finare måste ju matcha föraren när han är slut får gärna bilen vara det också. Men är inte alla dämpare dubbelverkande?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kan kun komme med meget gammel kunskap, det fantes dempere som kun virket ved sammentrykking. Tunge å trykke sammen, men nesten ikke motstand ut igjen. Men dette var for 50 år siden :D

Enkleste demper jeg har fiklet med satt i Citroen ID/DS, det var en ståldings som ble skrudd inn under gasskulen. Hele saken var holdt sammen av en bolt som også ble brukt som feste, resten var en tykk stålskive med noen skrå huller nærmest denne 2 tynne stålskiver og ytterst 2 mindre skiver. Hydraulikoljen ble presset gjennom de skrå hullene og ble bremset av de tynne skivene som dekket ene enden av hullene.

Mulig at demperen på eldre 2CV var enda enklere, et lodd inne i en cylinder festet ved hjulene.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror vi är jämngamla Knut, har åkt i en id19 eller ds 19 alla pratade om hur fina de var på vägen men det var inget jag värdesatte, min far hade en c5 med alla tillbehör som jag heller inte tyckte om eftersom den gungade och kändes ostabil det var bara 8000 mil på den så det var nog så de var. Det som var bra var ju att man kunde höja dom när man skulle parkera i snödrivan så man slapp skotta.
Det var väl friktionsdämpare 2cv hade som slets så man skulle lägga åt dom regelbundet har åkt i baksätet på en dyane och det var ingen höjdare det lutade hela tiden åt olika håll.
Så nog är det viktigt med stötdämpare men idag pratar inte folk om dåliga stötdämpare längre som man gjorde förr vet inte varför? Jag hade själv inte tänkt på att mina förmodiligen var slut om det inte var för Affes tråd som vi har kapat och tvingat honom köpa dämpare från monroe men då har han lite att pyssla med, fast lat som han och jag är så lämnar han nog in det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi er samme årgang. Familien hadde Citroen salg og service i noen år rundt 1970, samme med Nissan og Simca.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tror vi är jämngamla Knut, har åkt i en id19 eller ds 19 alla pratade om hur fina de var på vägen men det var inget jag värdesatte, min far hade en c5 med alla tillbehör som jag heller inte tyckte om eftersom den gungade och kändes ostabil det var bara 8000 mil på den så det var nog så de var. Det som var bra var ju att man kunde höja dom när man skulle parkera i snödrivan så man slapp skotta.
Det var väl friktionsdämpare 2cv hade som slets så man skulle lägga åt dom regelbundet har åkt i baksätet på en dyane och det var ingen höjdare det lutade hela tiden åt olika håll.
Så nog är det viktigt med stötdämpare men idag pratar inte folk om dåliga stötdämpare längre som man gjorde förr vet inte varför? Jag hade själv inte tänkt på att mina förmodiligen var slut om det inte var för Affes tråd som vi har kapat och tvingat honom köpa dämpare från monroe men då har han lite att pyssla med, fast lat som han och jag är så lämnar han nog in det.
Har bokat tid på verkstaden på fredag för att sätta på dom nya . Det tar ju bara en timma inte så dyrt för en fattig pensionär det är ju bara 1/12 av min månadslön från statenoch har ändå ingen plats att stå på.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
År 2000 köpte jag en ny Citroen Combi och var verkligen nljd med fjädringen. Brukade ta med kompisen och testa över vägbulorna och ju fortare man körde desto mjukare gick den över. Enda nackdelen var när vi åkte i Tyskland på Hitlers gamla cementmotorvägar då köndes varenda skarv med mer än min vanliga bil
Att kapa min tråd gör inget alls för det är jag som startat diskussionerna om diverse tankar o funderingar. Det har jag gaft en stor nytta av.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du måste skriva och berätta om det blev mycket bättre vad kostade dina stötdämpare?
Hade en bekant med som jag tror en holländsk volvo som skulle testa om det gick bättre att ta en vägbula med fart!
Vid 70km sprack rutan!!:applaus:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du måste skriva och berätta om det blev mycket bättre vad kostade dina stötdämpare?
Hade en bekant med som jag tror en holländsk volvo som skulle testa om det gick bättre att ta en vägbula med fart!
Vid 70km sprack rutan!!:applaus:
Volvo ja men det var en ny Citroen jag hade då. En kompis jobbade på Citroen i Uddevalla och han sa att man måste köra ordentligt fort över vägbulor för uppleva den fina vätskefjädringen
Vet inte vilken typ av dämpare jag köpte men det var dom bäste Monroe i deras urval dom hade och firman hette Mekster och dom kostade mig 1200 med frakt. Brutto skulle dom 1250 kr styck
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kom just nu från verkstaden för byte av stötdämpare bak. Dom sa att det var lätt att byta två cykelpumpar mot något riktigt :)
Ja stötdämparna bak var som cykelpumpar så det var en väldig skillnad på bilen när jag körde hem den. Nästan ingen gungning alls.
Nu är det äntligen dags för att åka till vårt mål på lördag
 
Toppen