• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon alla här på Hbk...:spinny:

I går var det ca +36 ute och 31 i husbilen, lagom temperatur till att göra lite jobb..:swoon: Och eftersom jag nu är trött på att behöva bevaka mina lifepo4 celler mot överladdning, så tänkte jag att då kopplar jag in BMS123 smart som jag köpte i jan i år och inte fungerade efter instalation. Den gick på reklamatin tillbaka till GWL-power . och jag fick den för ca 14 dagara sedan, efter mycket besvär..:swoon: Även om jag kopplade första gång utan manual så tänkte jag att nu skall jag läsa manualen och göra steg efter steg (min första instalation var rätt) så jag startar... följer manualen till punkt och prick LED som skall lysa lyser denna gång så jag börja bli optimistic... Modul in kopplas på minussidan av packetet men på pluspolen av cellen... sen nästa modul o.s.v. när jag kopplar out modulen så hör jag också hur reläna klickar.... :spinny:... startar Android och får kontakt lägger in lösenoredet (Det från fabriken)... och så dycker fina iconer upp och en massa siffror...Siffror hoppar upp och ner utan att jag ser något samanhang ena stunden laddars det med 268A men i nästa sekund 0A och sen allt där imellan... Hmm jag får nog kalibrera parametrana tänker jag och börja ställa in utefter vad som gäller i min situation... spara allt... och då plötsligt försvinner bluetooth kontakten och ingen information syns längre på adroiden...:swoon:... provar restarta genom att trycka på den lille blåa bryttaren... men inget händer... Jag demontera och motera tillbaka out modulen med inget hjälper.. :swoon:... efter många försök ger jag upp och inser att felet här är är inget jag kan göra något åt...
Sen har jag funderat varför siffrorna hoppade så som de gjorde... kan det vara fel igen på modulen.... och om det är nu fel på den .... kan min enhet ha skadat modulen ??.... ja som ni säkert förstår så blir det många funderingar.. min sista är kan det vara så att min MPPT Vitronic 350 inte fungerar tillsamman med enheten?? eller han min inverter ha ställt till problemen ??... nu kan jag inte testa mig fram då jag inte får kontakt längre... jag känner just nu att det känns som att jag har kastat pengarna i sjön och inte var det lätt att få tillbaka BMS:en från GWL-power deras servic ger jag inte mycket för... kanske någon här på forumet har en vild tanke som kanske är värt att prova... (jag har provat att kontakta med två olika android enheter så felet ligger säkert i BMS:en)
Jo en sak till under instalationen så är systemet under drift D.v.s. att laddning och urladdning sker.....
I dag ser det också ut till att bli ett skit väder.... för varmt..:swoon::twitcy:

Kram Wovi & Peter

Här är en länk till min BMS123 smart... för den som vill se LED blinka..

https://youtu.be/V5EwlGuAUqk
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Jag fick kontakt med BMS123 smart i Holland nu :swoon:, de säger att de måste kontrollera den för antagligen är där något som inte fungera rätt... igen.... pphhuu detta känns inte bra... nu är det över 6 månader sedan jag fick den och än har jag inte kunnat använda den :( men jag hoppas nu att det skall fungera nästa gång.. :) så nu får vi vänta på fortsättningen...
Och det värsta av allt är att alla 4 enheter måste jag demonterar och skicka i retur.... har du väl stuckit in kablen i hålet så är det ett rent :wall: att ta ut kablen igen.....ur denna synpunkt kan jag lätt att BMS123 smart inte är installations vänlig :swoon:
Hur gör du när du ska koppla loss sladdarna, har du rätt verktyg för det eller behövs det
inget verktyg?

Ofta har man stor hjälp av tandläkar och kirurgverktyg ifall kan inte har de avsedda verktygen dvs. Se även Knuts kommentar.


Inga kommentarer på mitt förra inlägg?
 

Bilagor

  • foo.JPG
    foo.JPG
    820,6 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Tack för tippsen.... jag har en mycket liten skruvmaisel som jag försöker använda mig av men problemet är ju att ibland så sitter enheten tätt intill en vägg och då kommer jag inte åt med skruvmaisel... kablarna skall ju vara korta och monteras sist.... hur som helst så är alla enheter nu av och jag hoppas att jag kan få lift till posten i Palekastro i morgon så de kommer snabbt iväg....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Har precis skummat igenom userguiden för smart123, kan inte i detalj hjälpa dig men det finns några ljuspunkter och det är att in, samt de två mellan modulerna blinkar, det verkar bra efter vad jag förstår.

1. OUT modulen, är dess LED helt släckt? Isåfall verkar det betyda att den ej mottager data från sin närmaste "mellan" modul, det verkar som om denna LED betyder det på varje enhet, IN modulen betyder det säkert att den skickar data eftersom den är först i kedjan. Helt släckt men det klickar i ut och in reläna när jag resetar enheten....

2. Du skulle i brist på annat kunna prova att göra reset på OUT modulen, koppla bort out modulen från +, tryck in den blå Bluetooth knappen och anslut + igen(skruva fast), släpp knappen efter minst fem sekunder, du kan nog skruva fast + polen i lugn och ro bara håll knappen intryckt. Tack...Men jag har redan gjort detta och det blev inte bättre

3. Prova nu att koppla upp dig med Bluetooth igen... Jag har provat flera ggr. men ingen kontakt... :(

4. Har du kopplat in relä för att bryta laddning samt relä för att bryta förbrukning på OUT modulen, varför jag frågar är du du måste ha diodskyddade reläer annars går troligen OUT modulen sönder? Nej så långt kom jag inte....

5. IN modulen, switch 4-7 skall vara öppna(OFF) eftersom du har 4 celler. Hmm det finns två switchtabeller finns det två dipswitchar eller läser jag fel? Eftersom det står att man kan ändra switsarna efter montering så väntade jag med detta... men så långt kom jag ju inte

Finns säkert lite mer att läsa men tillsvidare...

Jo, dina mätningar med ström kan du parkera tills du fått fason på detta tycker jag
... Just nu tar jag det lugnt och njuter av dagen och lugnet....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

... Just nu tar jag det lugnt och njuter av dagen och lugnet....
Idag är det inte bara du som kan njuta av utmärkt väder, vi har det här uppe också:)

1 - Nu förstår jag inte, du skriver att det klickar i reläerna men sedan skriver du inte kommit så långt i inkopplingen?

2 - Ifall du har monterat reläer till BMS123, har dom skyddsdioder monterade?

3 - Jag har inte förstått dipswitcharna riktigt ännu men antalet celler måste tydligen konfigueras, är det gjort?
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Batterier av type lifepo4 har vel innebygget BMS.
Nja.

BMS kan betyda väldigt mycket, i dess "bästa" bemärkelse sköter den om hela batteriet inkl laddning sedan finns det en fallande skala ned till de som jag tror sitter i vissa batterier som enbart balanserar och då kräver en speciell laddare som förstår denna BMS.

Så nej.

I just detta fallet i denna tråd så används separata celler vilket möjligör att man installerar en BMS som gör den man själv vill att den ska göra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Idag är det inte bara du som kan njuta av utmärkt väder, vi har det här uppe också:) Ärligt talat så saknar jag den svenska sommaren... när jag var i sverige så var det 3 månder jag inte gillade Dec.Jan.Feb.... nu när jag är i Grekland så är det 3 månader jag inte gillar Jun. Juli. Aug...:twitcy: som du ser ingen större skillnad..

1 - Nu förstår jag inte, du skriver att det klickar i reläerna men sedan skriver du inte kommit så långt i inkopplingen? På out modulen sitter där två relä ett för load och ett för charg... signalen från dessa relän styr sen ett ralä på 100A (charge) och ett på 200A (load)

2 - Ifall du har monterat reläer till BMS123, har dom skyddsdioder monterade? Ja.! jag har själv löddat dit dem

3 - Jag har inte förstått dipswitcharna riktigt ännu men antalet celler måste tydligen konfigueras, är det gjort? Ja det är gjort ... det sker med antal moduler du kopplar in... sen används inte alla switcharna tror att det är 4 av 7 du konfigrera när allt fungerar...
.....
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

OKI.

1 - En fråga, när du kopplade in IN modulen så blinkade en LED, sedan den första i mitten samma visa, sedan nästa samma visa och sedan OUT, blinkade den också men nu är den död?

Om så är fallet så tror jag som du att något gått sönder alternativt blivit knäpp och behöver en superreset typ FACTORY default.

Men vänta nu, jag funderar på ... JORD:)

2 - Eftersom du styr CHARGE och LOAD relät direkt från OUT modulen eller hur, relät måste få jord varifrån kommer den? dvs hur se kopplingen till dessa reläer ut?

3 - Har du provat att koppla bort reläerna, kan vara klokt tills allt rullar som det ska, du vet KISS Keep It Simple Stupid:)
Jag menar, relät dras av +12 och jord, OUT har bara +4 volt( en cell) tillgängligt så varifrån kommer de andra 12 volten(3 cellerna)?

Beträffande vädret så japp, hur man en vänder och ändrar på saker så tenderar det att bli lika i slutändan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

OKI.

1 - En fråga, när du kopplade in IN modulen så blinkade en LED, sedan den första i mitten samma visa, sedan nästa samma visa och sedan OUT, blinkade den också men nu är den död?... mlaajanen jag tror du skall gå och lägga dig.... du har frågat detta tidigare och jag har svarat dig...

Om så är fallet så tror jag som du att något gått sönder alternativt blivit knäpp och behöver en superreset typ FACTORY default. Ja.!

Men vänta nu, jag funderar på ... JORD:)

2 - Eftersom du styr CHARGE och LOAD relät direkt från OUT modulen eller hur, relät måste få jord varifrån kommer den? dvs hur se kopplingen till dessa reläer ut?.. ?? GÅ NU OCH LÄGG DIG....

3 - Har du provat att koppla bort reläerna, kan vara klokt tills allt rullar som det ska, du vet KISS Keep It Simple Stupid:)...
Jag menar, relät dras av +12 och jord, OUT har bara +4 volt( en cell) tillgängligt så varifrån kommer de andra 12 volten(3 cellerna)?.... Det är en hemlighet...:twitcy:

Beträffande vädret så japp, hur man en vänder och ändrar på saker så tenderar det att bli lika i slutändan.
..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Om jeg har lest rett så sitter det i out modulen to små releer som er drivere for eksterne releer. Dette er og eneste fornuftige i denne arkitekturen som skal skalere fra 2 til 250 celler.

Fant på et forum en meget bra illustrasjon av montering av den eldre bms123, forskjellen til ny bms123smart er at kontrolleren nå sitter på ryggen av out modulen. Og in modulen kobler til current sensorer.

123BMS_schema.jpg

For den som vil lese mer så finnes komplett manual for bms123smart på 123SmartBMS documentation
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Tack Knut....Den du visar heter BMS Auto...
 

Bilagor

  • bms123sm-set_z1.jpg
    bms123sm-set_z1.jpg
    53 KB · Visningar: 3
  • 4493-bms123sm-set_dimension_z9.jpg
    4493-bms123sm-set_dimension_z9.jpg
    55 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Om jeg har lest rett så sitter det i out modulen to små releer som er drivere for eksterne releer. Dette er og eneste fornuftige i denne arkitekturen som skal skalere fra 2 til 250 celler.

Fant på et forum en meget bra illustrasjon av montering av den eldre bms123, forskjellen til ny bms123smart er at kontrolleren nå sitter på ryggen av out modulen. Og in modulen kobler til current sensorer.

Visa bilaga 125575

For den som vil lese mer så finnes komplett manual for bms123smart på 123SmartBMS documentation
Ja det är utmärkt om modulen har egna reläer men varför skriver dom på sidan 17 att man ska tillse att det finns dioder kan man undra? Därav min kommentar tidigare och muskattens kommentar om att han lött in dioder!!!

Fö lite konstigt om dom har reläer för hur ska tex underspänningsreläet bryta, det måste vara ett bistabilt relä(som bara kräver en puls) för hur ska den annars kunna öppna i syfte att bryta vid för låg spänning eller det omvända, ska man ha ett relä som drar ström hela tiden?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Ja det är utmärkt om modulen har egna reläer men varför skriver dom på sidan 17 att man ska tillse att det finns dioder kan man undra? Därav min kommentar tidigare och muskattens kommentar om att han lött in dioder!!!.mlaajanen.... Om du nu gick och la dig så verkar det som att du nog sovit dåligt.... för i manualen på sid 17 står ju inget om det du skriver om..:swoon: se bifogad sid 17

Fö lite konstigt om dom har reläer för hur ska tex underspänningsreläet bryta, det måste vara ett monostabilt relä(som bara kräver en puls) för hur ska den annars kunna öppna i syfte att bryta vid för låg spänning eller det omvända, ska man ha ett relä som drar ström hela tiden?Här får du som vi alla andra ha tillit till att tillverkaren har gjort rätt....
...
 

Bilagor

  • P1050054.JPG
    P1050054.JPG
    241,1 KB · Visningar: 10

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Nu har jag inte den tryckta manualen såklart det borde du förstå eller har du inte sovit:D

I usermanualen som jag hittade på nätet så är det sidan 17.

Din senare kommentar förstod jag inte riktigt, men det jag menade var att ev reläer som skall stänga av förbrukare vid låg spänning rimligen bör vara bistabila inte vanliga reläer.

Vid laddning kan man använda vilka reläer som helst såklart.

En annan fråga med anledning av problem med funktionen, jag antar att du hanterat dessa små kretskort enligt konstens alla regler speciellt map ESD?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Har sjekkeŧ datablad for releene og det latching signalreleer med 2 spoler, ene spolen lukker og andre åpner. Typenummer for dette Axicom P2 relleet er V23079-E1218-B301 - ville selv beskytte dette med diode når det skal trekke et effektrele eller kontaktor, det er små dimensjoner i disse.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Har sjekkeŧ datablad for releene og det latching signalreleer med 2 spoler, ene spolen lukker og andre åpner. Typenummer for dette Axicom P2 relleet er V23079-E1218-B301 - ville selv beskytte dette med diode når det skal trekke et effektrele eller kontaktor, det er små dimensjoner i disse.
Bra det är bi-stabila reläer alltså dvs dom drar bara ström vid till/frånslag, men mitt påstående gäller såklart även det externa frånkopplingsreläet att det har samma funktion eller är en FET konstruktion såklart, dock har detta inte med problembilden att göra utan är mera en notering.

Rättade texten i vissa inlägg ovan där jag tänkt rätt men skrivit fel, det ska vara bistabila reläer såklart, dvs sådana som reagerar på pulser.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

I dag ringde jag Albertronic i Holland angående BMS:en
De hittar inga fel på enheten.... Jag fick samma prolem som första gång så jag trodde att det var samma fel.... så nu är det bara att börja om från början igen...
Däremot fick jag tidigare ett mail från dem där det bl.a stod ....
Is it possible your charger/discharge devices are consuming high frequency fluctuating currents?....

I telesamtalet sa de att denna typ av hög frekvent ström kan fnnas i ur/laddnings enheter...???....
Nu är detta inget jag vet något om, så jag har skickat ett mail till Votronic om den solregulatorn som jag har (350 MMPT) arbetar med denna typ av ström... än har jag inte fått något svar... Så nu undrar jag om några av "snillen som spekulerar" här på forumet vet något om detta (gissar att Knut vet lite mer);).....

Så fort jag fått enheten och installerat allt så skriver jag lite mer om hur BMS:en fungerar..... hoppas nu att den fungerar...

Just nu är det 30.8 +.... och Wovi flåsar rejält där hon ligger....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

En MPPT jobber med en relativt høy frekvens for å slippe store tunge transformatorer. Et par kondensatorer like før utgangen skal stoppe denne frekvensen fra å komme ut på nettet. For å se denne rippel må en benytte et osiloskop. Det er to ting en kan gjøre for å redusere problemet, raskest er ferritring på kablene ut fra laderen. En kan og sette en stor og en lite kondensator like utenfor laderen, men det vil forstyrre laderens funksjon ved å forsinke endringer i spenning. For lithium batterier er ikke denne forsinkelsen kritisk.
 
Toppen