• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bladfjäderfäste

C

chiva

Guest
Hej, jag har haft oljud från höger bladfjäder bak. Tror att det kommer från främre fästet i chassit men är inte säker. Gnissel som från torrt gummi mot metall, samt klonkljud som något går trögt. Hörs även vid små ojämnheter i vägen. Låter ganska högt inuti bilen. När det kom en regnskur så tystnade det plötsligt! Vad tror Ni om det?

Det finns tydligen en gummibussning vid främre fästet, kanske behöver byta den. Funderar på att göra det själv men men…
MIN FRÅGA:
Om jag hissar bilen med domkraften bör det väl komma till ett läge där bladfjädern är avlastad så man kan ta bort bulten vid främre fästet, eller finns det risk att det blir ett BOOIINNG och sedan får jag inte dit fjädern igen??? Och får skaffa löständer! Eller ska jag överlåta jobbet till vår eminenta verkstad Lindells i Finja?
Fast jag gillar att meka, bra att lära sig så mycket som möjligt på bilen, kommer kanske ett skarpt läge i nåt fjärran land...
Bilen är en Knaus 6.40 lång 2001 Fiat chassi.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Prova att spraya in siliconespray i bussningen. Kan hjälpa bra länge utan att du behöver demontera något. Annars är det bara att lyfta chassiet och avlasta fjädern och släppa bulten. Men risken är att du måste släppa hela bladfjädern för att få ur bussningen med ett lämpligt pressverktyg tex ett stort skruvstycke.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Inget problem alls att lossa bladfjädrarna, hissa upp bilen och ställ den på pallbockar under ramen så att hjulen är rejält fria från marken. Ha sedan en garagedomkraft under axeln så att den inte faller ner, ibland kan man behöva reglera lite upp/ner för att hänkena skall komma i rätt läge vid montage.
Behöver du sedan hjälp med fjädrarna t.ex byta bussningar eller få dem omsmidda så kan jag rekommendera Mölnlycke Bilfjäderservice.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Jag har dubbla bladfjädrar och där har jag konstaterat att gnisslet kommer från gummiklossen som ligger mellan fjädrarna, jag lyfter då upp bilen så att jag kan ta loss gummiklossen och smörja den med fett.
 
C

chiva

Guest
Tack för goda råd, Kanske jag ändå inte behöver byta bussningen, kan ju prova som Bäckis säger med silikon. Bilen har ju bara gått 11000 mil. Den går ju tyst när det regnar.....
Nilsson 127, jag har också dubbla fjädrar, men jag har inte sett någon gummikloss mellan dem. Ska kolla bättre när vädret är torrare, bilen står ute under ett julakapell.
 
C

chiva

Guest
Hej Nilsson, jag var ute och kollade under bilen, visst där sitter nåt gult, kan nog va 8 mm. Verkar fästa mot nån sorts tapp på understa fjädern. Det kan va de där oljudet kommer ifrån. Ska också hissa och ta loss och smörja när det blir väder. Ska inte köra förrän i början på mars. Om det är gummi kanske det är bäst med silikonfett. Det kan också va nylon.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Det ser ut exakt så på min också fast mina är svarta hårdgummi. Om dina är gula så kan det vara nylon eller nåt liknande.
Hälsningar /Nils
Ha ett gott slut på gamla året och ett bra nytt
 

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
Köpte förra våren vår första husbil (begagnad). Ganska snart hade vi också oljud liknande det du beskrev. Talade med försäljaren som sa att detta kan uppstå när det har varit torrt en längre period. Han rekommenderade att smörja mellan bladfjädrarna med silikon, det hjälpte. Men efter ett tag så återkom ljudet. Fick smörja vid flertalet tillfällen. När vi senare besökte försäljaren så tog dennes verkstadspersonal och bände isär bladfjädrarna så att dom kom åt att smörja dom plastklossar som ligger där. Efter detta var oljudet borta.
 
Toppen