• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterivård?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
För att startbatteriet/bodelsbatteriet inte skall bli urladdade under vinteruppställningen, vilken åtgärd är bäst/bättre? (Solcellerna på taket är täckta av carportstaket)

1. Lossa minuspolen, och hoppas att det är liv i batterierna i april -18?
2. ... som nr 1 men koppla batteriladdaren på underhållsladdning?
3. Ta ur batterierna, förvaras inomhus i pannrummet (ca +15), underhållsladda?
4. Annan åtgärd?

Är lite nyfiken på hur Ni andra, som ställer bilen under vinter, gör.
Tidigare år har jag kopplat in en elkabel i bilens elintag (240V) utan att
göra något år minuspoler m.m. En gång/mån, två dygn/tillfälle.

mvh Per
4069
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batterivård?

För att startbatteriet/bodelsbatteriet inte skall bli urladdade under vinteruppställningen, vilken åtgärd är bäst/bättre? (Solcellerna på taket är täckta av carportstaket)

1. Lossa minuspolen, och hoppas att det är liv i batterierna i april -18?
2. ... som nr 1 men koppla batteriladdaren på underhållsladdning?
3. Ta ur batterierna, förvaras inomhus i pannrummet (ca +15), underhållsladda?
4. Annan åtgärd?

Är lite nyfiken på hur Ni andra, som ställer bilen under vinter, gör.
Tidigare år har jag kopplat in en elkabel i bilens elintag (240V) utan att
göra något år minuspoler m.m. En gång/mån, två dygn/tillfälle.

mvh Per
4069
1 eller 2, 1 funkar 100% säkert utan några risker.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Batterivård?

Vi har tänkt ha elen (220V) tillkopplad hela vintern och då med batteriladdaren på underhållsladdning. Solcellen påkopplad som vanligt. Bilen kommer att stå utomhus.

Är 220V-kabeln kopplad direkt till batteriladdaren eller till bilens intag, och vidare från ett 220V uttag inne i bilen till battladdaren?

//Per
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batterivård?


Rent allmänna råd och sådant man måste skriva som leverantör.

Kort kan man säga att ett batteri som inte klara ett halvår utan underhållsladdning är slut, laddar man batteriet i säg september, kopplar bort det eller i vart fall ej har förbrukare som drar ström så startar motorn i maj utan problem.

Kan som en parentes säga att jag aldrig någonsin varit med om att ovanstånde inte stämt och jag har rätt bra erfarenhet av detta, rent praktiskt runt 40 år samt jag jobbar en del med el...:D

Har även en sommarbil i stugan som parkeras i garaget i slutet på augusti och körs ut i maj juni utan att göra något alls och så har det varit i runt 25 år.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Batterivård?

Rent allmänna råd och sådant man måste skriva som leverantör.

Kort kan man säga att ett batteri som inte klara ett halvår utan underhållsladdning är slut, laddar man batteriet i säg september, kopplar bort det eller i vart fall ej har förbrukare som drar ström så startar motorn i maj utan problem.

Kan som en parentes säga att jag aldrig någonsin varit med om att ovanstånde inte stämt och jag har rätt bra erfarenhet av detta, rent praktiskt runt 40 år samt jag jobbar en del med el...:D

Har även en sommarbil i stugan som parkeras i garaget i slutet på augusti och körs ut i maj juni utan att göra något alls och så har det varit i runt 25 år.

Lite nyfiken bara, vad har du för sommarbil, Inte många 25 åriga bilar som klarar det utan nåt batteribyte
 
Toppen