• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Barf - Mush

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Barf och Mush - vad är det?

Lurven - katt, okänd ålder, kanske 15 år, har drabbats av inflammationer och kördes till veterinär. Dyrt, väldigt dyrt med undersökning och antiinflammatorisk medicin. Eftersom jag läst mycket om matens betydelse så vet jag att tillståndet är kroniskt och likadant är det för människor. Mitt enträgna sökande efter sanningen om matens betydelse har lärt mig att spannmål är onaturlig föda för både människor och djur och anses vara inflammationsdrivande.

Lurven har länge gått lite stelt och klarar numera inte ens små hopp. Vi har försökt ge katten nyttig mat men det är inte så lätt. Kattmatsbranschen är otroligt lönsam och kända firmor som Nestlé är givetvis inblandade! Billig skit säljs dyrt, även av veterinärerna, vilket alltid har förvånat mig. Vi har sökt och sökt lämplig kattmat och försökt köpa den bästa varianten men det är inte lätt! Många kattmatstillverkare späckar kattmaten med i sammanhanget hemska spannmålsprodukter, säkert genmodifierade också, vilket rimmar illa med kattens naturliga föda.

Katten är carnivor, alltså köttätare och inget annat. Bästa födan erbjuder naturen! Möss, sorkar m.m. är bra kattmat! Vi har emellertid svårt att tillgodose hans längtan efter sådan mat. Lurven har dragit sig tillbaka till källaren och mår inte bra! Katter kan också bli deprimerade även om många beskäftiga människor förnekar det och kallar det apati i bästa fall.

Jag började googla på barf som är naturlig mat för katten men himla besvärligt att tillreda. Visserligen har vi en EKO-köttaffär i närheten men det är mycket krångel med sådan mat och kräver kunskap som vi inte besitter.

MUSH - en finsk firma dök upp på skärmen. Djupfryst kattmat utan spannmålsprodukter och andra olämpliga tillsatser. Rent kött - fågel, fisk, ren, nöt och gris. Äntligen tänkte jag, nu slipper vi en massa krångel. Hos GB är tanke och handling ett så hon for iväg till Djurmagazinet i Uddevalla för att handla.

Vi hoppas att detta kan lindra Lurvens besvär!

lu.jpg

Någon som känner till Mush?

Jappe
 
T

TonyR

Guest
Sv: Barf - Mush

Bland kattuppfödare och utställare är det vanligt att köpa hjärta och lever och dylikt från slaktare eller i ett vanligt varuhus.
Pälsen blir blankare och katten mår bra av det då det är naturligt för katten att äta, enligt uppfödare


Dogs have owners
cats have staff
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Katten lever ej av hjärta och lever allenast. Använder man Mush som huvudfoder så bör man komplettera med hjärta och kanske också lever för att katten ska få i sig taurin bl.a., enligt tillverkaren.

Jappe

PS. På senare tid när jag googlat runt i ämnena GMO och spannmål m.m. så har jag upptäckt någon sorts naturland i norra Europa, ett land som jag aldrig har besökt. Jag har inte ens varit på Åland.

I Finland tycks man värja sig framgångsrikt mot attackerna från den moderna livsmedelsindustrin som byter ut fullgoda råvaror mot modifierat skräp bara för att tjäna pengar. Jag vet i princip ingenting om Finland. Kanske dags, t.o.m. hög tid att åka dit innan åldern tar ut sin rätt på riktigt.

Men det är nog kallt där! :)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Det här måste vara finfina grejer! Kolla kilopriset!

roy.JPG

Snacka om lukrativ bransch. Kom att tänka på en sliten fras i sammanhanget:

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Innehållsförteckningen motsäger inte ovanstående:

Innehållsförteckning

Majsmjöl, Majs, Ris, Vetegluten, Torkat fågelprotein, Majsgluten, Animaliskt fett, Cellulosafiber, Hydrolyserat animaliskt protein, Fiskolja, Sojaolja, Cikoriamassa, Mineraler, Frukto-oligosackarider, Psylliumfrön/skal, pulver från Grönläppad mussla från Nya Zeeland (GLM 0,3%), jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin), tagetesextrakt (innehåller lutein)

Slutkläm:
Optimal effekt nås redan efter 6-8 veckors utfodring med Mobility.Fodret kan med fördel ges under resten av kattens liv.


Jag har kört förbi fabriken i Frankrike. Här kokas det jädrarimej ihop kattmat! Undrar var dom får råvarorna ifrån! Hade inte min franska varit så medioker så hade jag mejlat dom. Kan inte någon franskkunnig person här göra det i mitt ställe?

Mejladressen är dold men man kan ju alltid ringa och be att få prata med chefen!

Par Téléphone :
numero_vert_rc_medium.jpg
Du lundi au Vendredi de 9h00 à 19h00 (Appel gratuit depuis un poste fixe)
Par courrier :
Service Consommateurs Royal Canin
650 avenue de la petite Camargue
30470 AIMARGUES

Roya.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Barf - Mush

Merlin som vår katt heter är 12 år & kastrerad. Vi övertog honom från sonen för fyra år sedan med alla vanor & ovanor. Han får Friskies torrfoder uppblött i vatten + en rå äggula om dagen. Han har alltid fått detta & verkar må väldigt bra. Vi har försökt med rå, kokt,stekt köttfärs, kyckling & fisk som han vägrar att äta. Däremot äter han gärna ostbågar råa haricot verts, vindruvor & filmjölk. Helt obegripligt, han uppfattar nog sig själv som en gourmet. Vi har länge tänkt på vad han äter & har försökt att ge honom mat mer lämpad för en katt vilket har varit en omöjlighet. När jag frågade veterinären så ansåg han att Friskies var ett väl sammanställt foder & ett bra sådant. Nu har vi gett upp, han får äta det han tycker om eftersom han tycks må bra av detta.

Bennie
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Barf - Mush

Samma problem med hundmat, att hitta utan massor av spannmål. vissa kör tex med reklam vetefritt, men har desto mer andra spannmål i. det känns konstigt, men vi kör nu med Kanadensiskt foder till hundarna, kanadensarna har tydligen lite koll på saker och ting. Vi använder Taste of the Wild.. Taste of the wild | Hem
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Merlin som vår katt heter är 12 år & kastrerad. Vi övertog honom från sonen för fyra år sedan med alla vanor & ovanor. Han får Friskies torrfoder uppblött i vatten + en rå äggula om dagen. Han har alltid fått detta & verkar må väldigt bra. Vi har försökt med rå, kokt,stekt köttfärs, kyckling & fisk som han vägrar att äta. Däremot äter han gärna ostbågar råa haricot verts, vindruvor & filmjölk. Helt obegripligt, han uppfattar nog sig själv som en gourmet. Vi har länge tänkt på vad han äter & har försökt att ge honom mat mer lämpad för en katt vilket har varit en omöjlighet. När jag frågade veterinären så ansåg han att Friskies var ett väl sammanställt foder & ett bra sådant. Nu har vi gett upp, han får äta det han tycker om eftersom han tycks må bra av detta.

Bennie

Kul! Mycket ovanlig meny för katter! :D Äggula är bra kattmat och det är väldigt bra att katten accepterar torrfoder upplöst i vatten! Många katter som äter torrfoder får för lite vätska med njurproblem som följd, i synnerhet de som äter "reklammaten" med hög salthalt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Nu har jag undersökt kattmatsmarknaden i flera år och resultatet är nedslående. Riktig kattmat utan en massa spannmål, ofta i form av olika majsprodukter, finns i Kanada och i Finland. Resten tycks vara kommersiellt skräp som göder katterna och gör dem sjuka!

Orijen i Kanada har bra köttinnehåll och finska Mush säljer råfryst kött som även har ett visst inälvsinnehåll. Haken tycks vara taurininnehållet men det går ju att fixa med hjälp av hjärtan från EKO-kött här på Orust.

Finns det ingen bra kattmatsfabrikant mellan Kanada och Finland? Känner någon här till någon bra kattmatsfabrikant i Sverige?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Mycket bra och klargörande inlägg ur Kostdoktorn:

Cecilia
24 juli 2011 10:52

Min 14åriga hankatt fick diagnosen diabetes i januari i år. Hans blodsocker låg på skyhöga 38 (en frisk katt ligger runt 5). Eftersom jag visste att jag inte skulle ha möjlighet att ge honom insulin så regelbunden som det krävs, så började vi diskutera avlivning. Katten var dock ovanligt pigg och glad för att vara så sjuk, så veterinären tyckte inte att vi skulle göra något drastiskt utan jag fick åka hem och fundera istället och prova blodsockersänkande medicin. Jag råddes att leta på nätet om katter med diabetes också. Via nätet kom jag i kontakt med diabeteskatter och kost.

Båda katterna har alltid fått foder från Hills och Royal Canin som trots sitt höga pris innehåller mycket spannmål, såsom majs och ris. Fick tipset att börja med Mjau mjukmat på burk vilket jag gjorde. Efter en vecka var kattens socker nere på 17 och jag påbörjade den medicinska behandlingen. Jag gav dem också råa kycklingvingar och råa kycklinghjärtan. Nu är katten helt symtomfri och det kommer aldrig mer att serveras spannmålsrik föda i hans matskål. Nu får han och kattkompisen också lite Orijen torrfoder som komplement, vilket han svarar bra på. Känner mig verkligen lurad av kattmatsindustrin, men är ändå glad och tacksam över att det gått så bra.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Barf - Mush

Pinsamt dåligt inlägg som ska komma från Vetrinär förbundets informationschef på SVT länken. Hoppas det är en dålig journalist som missuppfattat för så illa kan han väl inte uttala sej.
 

Doghill

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Finland
HBK-Nr
12249
Medlemskap
2025
Sv: Barf - Mush

Hej jappe. Vi har två golden retrievers 10 och 12 år, som barfat nästan hela sitt liv. Dom senaste åren har dom ätit enbart MUSH. Innan dom började barfa så hade dom hudproblem (hotspots) och öronproblem. Nu mår dom bra, inga veterinärbesök på åratal. Vi bor nära Mushfabriken som är i Jakobstad och köper större partier åt gången (hundarna har ett eget frys). Om du har nånting du vill fråga angående Mush kan du ta kontakt med fabriken, dom talar även svenska.

mvh Kristian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Tack! Jag tycker denna mat verkar vara toppen både för hundar och katter. Det måste vara den bästa maten jag har stött på och jag har letat, var så säker!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Pinsamt dåligt inlägg som ska komma från Vetrinär förbundets informationschef på SVT länken. Hoppas det är en dålig journalist som missuppfattat för så illa kan han väl inte uttala sej.

Jag hittar inte det inlägget. Har du länken?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush

Efter åratal av studier av kattmatsmarknaden så vill jag påstå föjande:

1. Allt torrfoder är av ondo eftersom katten får för lite vätska i sig och njurskadorna kommer som ett brev på posten efter några år.

2. Den extremt dyra veterinärmaten är inte ett dugg bättre än dagligvaruhandelns billiga utbud.

Kattmaten innehåller för mycket spannmålsprodukter med stort kolhydratinnehåll vilket inte är bra kattmat men det är billigt för tillverkaren.

Reklamfenomenet Whiskas förtjänar speciell uppmärksamhet. Ett anslående namn (det ligger mycket huvudbry bakom) + massiva reklamkampanjer världen runt gör det till en stor kommersiell framgång. Tyvärr är foderinnehållet långtifrån bra - för katter. Trots åratal av kritik av för högt saltinnehåll så görs inget åt detta.

Torrfoder + högt saltinnehåll = njurskador enligt en enig expertis.

Misstankar om kopplingar mellan kattmatstillverkarna och veterinärvården verkar inte helt tagna ur luften!

Samma fenomen borde finnas i hundvärlden.

Pedigree tillverkas av samma bolag som Whiskas, amerikanska Mars som hör till sockerbolagssfären tillsammans med Coca-Cola och McDonalds m.fl.

Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att se kopplingen till "sockerindustrin" som jobbar hårt med att ersätta riktigt mat med olika kolhydratstinna substitut. "Hundar, katter, människor, skit samma bara vi tjänar pengar"! Och det gör sockerindustrin! Och läkemedelsindustrin!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Barf - Mush

Vad jag har hört så är det en helt annan lagstiftning i Kanada och det är därför som dom tillverkar bra mat...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Barf - Mush


Kolossalt intressant! Veterinärförbundet och Royal Canin förordar mat med lägre kaloriinnehåll och mer motion.

Utan att skämmas det minsta så säljer veterinärerna dyr mat med olämpligt innehåll (för mycket kolhydrater) och Royal Canin tillverkar denna mat, mat som gör djuren feta!

Dessa båda "storheter" har samma inställning som Socialstyrelsen och Livsmedelsverket! Det är hög tid att dessa instanser uppdaterar sina kunskaper och försöker förstå vad det handlar om. Människor liksom djur blir överviktiga av kolhydratinnehållet i industrimaten! Kan det vara så.... nä det kan det väl inte vara.... att dom är köpta av industrin .... nä, det kan det väl inte.... eller?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Barf - Mush

Nästan alla veterinärer vill sälja Hills djurmat. Royal Canin fodret anses som sämre. Men detta Hills vet jag inte om är så mycket bättre, finns till både katt och hund, vissa produkter får bara säljas av veterinärer enligt uppgift...

Kolla Sällskapsdjur, Hund, Katt, Kattunge - Hills Pet man blir inget gladare av de innehållsförteckningarna...
 
Senast ändrad:
Toppen