• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre ljus utan extraljus?

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Om man vill få bättre ljus utan att montera extraljus. Hur gör man då?
Konvertera till Xenon känner jag till, men finns det effektiva LED-lampor som kan ersätta den befintliga glödlampan?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Du får tyvärr inte bygga om till led eller xeonljus, pga halvljus reflektorn ej bygg för såna lampor plus att såna starka ljus ska justera sig själv , halvljus . Men helljus får du sätta in både led o xeon lampa. Nackdelen med led är att det inte torka upp fukt på insidan i strålkastan , men då kan man ta av locket och köra utan tills det torkat upp. Ett litet tips som man kan göra med alla lampor om man har fukt på insidan.
Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns premium glödlampor som är godkända och passar i originalstrålkastarna.
Jag har provat Osram Night Breaker och dom ger märkbart bättre ljus (även halvljus) än en ny originalglödlampa, för att inte tala om skillnaden mot en gammal/trött glödlampa.
Värt varenda krona.

Billampa Osram Night Breaker Unlimited - OSRAM | Clas Ohlson
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen är helbilsgodkänd, vilket innebär att ingen modifiering får göras inkl. helljus.
Jag fick nedslag på mitt helljus ,men inspektören valde dock att inte skriva något i protokollet endast muntligt påpekande.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Helljus får vara bländande så det spelar ingen roll efter bilprovningen kontrollplan. Halvljus är en annan femma.
Ja en bil som är helbilsgodkänd får man inte göra någon ändring på egentligen. Dem prata om att genomföra det , de som prata om det är försäkringsbolag. Då är det allt på fordonet . Kan komma vid en försäkrings fråga.
Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att byta glödlampa från en av myndigheterna godkännd glödlampa (original) till en anna glödlampa med samma godkännande (tex Night breaker) är inte en förändring av fordonet.
Det är byte av reservdel, vilket naturligtvis är OK.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det finns godkända xenon och led lampor också som man inte får eftermontera på fordon , halvljus alltså.
Helljus spela ingen roll ännu.
Mats
 
Toppen