• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

F

F.d. 29787

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Nu är det ju inte alla Fiats robotlådor som kommer att haverera efter ett antal tusen mil, så illa är det ju inte, men att det blir fler haverier är nog att vänta, de lättare bilarna med max 3500kg är ju mycket mindre riskbenägna för detta haveri, sedan ska man nog avstå från att montera effektbox och/eller montering av drag för tillkoppling av släp eller husvagn, då har man nog passerat marginalerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

En annen sak er at en måste endre litt på kjørestil med en robotlåda, noe som dreper koplingen er køkjøring hvor en regulerer hastighet med bromsen. Stopp helt, få en luke og kjør inn luken om farten er lavere enn laveste en klarer med endast gasspedalen, husk det er en tørrplatekoppling.

De problemer som SirMcLain skriver om for sin handikaptransportere stemmer bra med erfaringer på budbiler i bytrafikk, men enkelte førere har der aldri problemer og får lang levetid på lådan og andre knekker lådan i løpet av noen måneder.

På en taxi eller budbil med ansatte førere ville jeg ikke koste på en robotlåda, men på husbil eller en bil som hovedsaklig går på åpen landevei helt klart et godt valg.

En har noe av samme problemstilling med DSG lådor, men det er da snakk om lettere biler.
 

paj56262

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Läste om era problem med Fiats "automat" och är lite förvånad. Vi har själv bara positiva erfarenheter av vår låda (årsm 2009). Den är både bränslesnål och bekväm (särskilt om man kör den som du skulle kört en manuell bil och lättar på gasen inför växlingarna).

Att smyga igång och "slira på kopplingen" är inte något problem. man får dock inte hålla på bromsen samtidigt! Det verkar finnas någon signal till lådan att inte jobba när bromspedalen är nedtryckt. Kanske bromsljuskontekten är hyperaktiv i er bil?

Sen pratar ni om "klonket". Kan det uppstå när lådan ska lägga i friläge (om ni inte gjort detta själv) vi start. Om man är för snabb med startmotorn så hinner inte oljetrycket byggas upp i lådan. Oljepumpen i lådan startar när man vrider på tändningen eller öppnar förardörren (för att kliva in).

Hoppas era problem löser sig!
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Läste om era problem med Fiats "automat" och är lite förvånad. Vi har själv bara positiva erfarenheter av vår låda (årsm 2009). Den är både bränslesnål och bekväm (särskilt om man kör den som du skulle kört en manuell bil och lättar på gasen inför växlingarna).

Att smyga igång och "slira på kopplingen" är inte något problem. man får dock inte hålla på bromsen samtidigt! Det verkar finnas någon signal till lådan att inte jobba när bromspedalen är nedtryckt. Kanske bromsljuskontekten är hyperaktiv i er bil?

Sen pratar ni om "klonket". Kan det uppstå när lådan ska lägga i friläge (om ni inte gjort detta själv) vi start. Om man är för snabb med startmotorn så hinner inte oljetrycket byggas upp i lådan. Oljepumpen i lådan startar när man vrider på tändningen eller öppnar förardörren (för att kliva in).

Hoppas era problem löser sig!
Hämtar ut en ny hb med dylik växel i april. Har jag förstått rätt så finns det inget parkeringsläge som på en vanlig automat. Dvs, växeln ligger i. Då är det handbromsen som gäller? Eller..?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Man skall alltid stänga av motorn med växeln i fram- eller backläge. Fungerar ungefär som parkeringsläge. Ligger den i neutralläget får man en varningssignal.

Jag är också helnöjd med växellådan.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej. då du parkera så är det bara att stanna motorn utan att röra växelspaken då är växeln i. Då du sen startar så är det en liten puff på spaken o 1 växeln är på. Den protesterar med högt ljud om du gör nåt fel så man lär sig fort.

/Leif
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej.
Är också ny på denna växellåda och har läst de flesta trådar om den.
Som jag kan läsa mig till om lådan i instruktion boken ( engelsk) så
är knappen som finns att trycka in framför spaken till för att kunna växla ner manuellt i högre farter men här har den beskrivits som man har den intryckt för att köra i backiga partier ? jag får för mig att det måste vara bra att låta den vara inkopplad hela tiden då man som jag har tung bil ( 5 ton ) för i mitt tycke
så tycker jag den jobbar på för låga varv med hög växel i och då kan jag ju lätt växla ner så det passar mig.
Hur gör ni som har kört med denna lådan länge ?
Hej/Conny
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej.
jag får för mig att det måste vara bra att låta den vara inkopplad hela tiden då man som jag har tung bil ( 5 ton ) för i mitt tycke
så tycker jag den jobbar på för låga varv med hög växel i och då kan jag ju lätt växla ner så det passar mig.
Hur gör ni som har kört med denna lådan länge ?
Hej/Conny

Hej Har kört ca 14000 km sen Maj-12 med denna låda har också 5 tons bil, måste medge att jag inte märker någon skillnad om jag har intryckt knappen eller ej, men jag brukar trycka in den om vi kör i backit område
Ha de paffw
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Har också en -12:a, 5 ton med nya 3 lit och nya robotlådan, använder "den omtalade knappen" ytterst sparsamt, automatiken funkar i sig utmärkt (knappen eller liknande åtgärd bör dock användas i kraftigt kuperad terräng)!

Uppfattar att då "knappen aktiveras" så leder detta till något tidigarelagda nedväxlingar, etc. För min del fixar jag hellre växlingarna på "egen hand" via "kick downs" alt växlar ner manuellt, vilket i stort sett ger samma önskade effekt.

Tror att diskussionen betr Fiats Fiats aut-lådor bör delas upp lite eftersom både motorns- och robotlådans styrning radikalt förändrats/omarbetades från slutet 2011/början 2012. Detta "drivlineskifte" sammanfaller i stort sett med 2012 års HB-modeller och därefter (detta finns fö att läsa på nätet).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Ett mycket stort grattis till Kurt och Birgitta för att KABE äntligen har tagit sitt ansvar och löser detta på ett mycket bra sätt .

GRATTIS det är ni mycket väl värda .
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej Har kört ca 14000 km sen Maj-12 med denna låda har också 5 tons bil, måste medge att jag inte märker någon skillnad om jag har intryckt knappen eller ej, men jag brukar trycka in den om vi kör i backit område
Ha de paffw

I Alperna märks det tydligt både uppför o nedför fungerar helt prima, med vår lilla bil så behöver jag inte bromsa så ofta nedför heller. Har alltid kört på automat. Hade senaste vecka på 90000 km service (dyr) första servicen på växellådan ingick.

/Leif
 
Senast ändrad:

Pilutta

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
25369
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej här ser man hur viktigt det med en heltäckande Fiat Service
över detta land . Nu är det låg ses, vad händer när det blir sommar.
 
Toppen