• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Hej !
Min bil är en Renault 2,3 150 hk 2012 och har totalvikt 3800 och 252 beräknat co och en skatt på
7379:- Jag ringde och frågade transportstyrelsen om det idag och dom säger att dom bara går på det värde som står på reg beviset, villman överklaga skall man kontakta skatteverket?.

Ja det är ju det jag skriver. Detta värde i reg beviset är ju det framräknade värdet som görs när bilen registreras första gången i Sverige. Som jag också skriver så är maxvärdet 252 hur tung bilen sen är eftersom reglerna säger att bilar över 3500 kg och upp till maxvikt för PBII betraktas som 3500 kg. Just därför har du fått skatten 7379:-. Förra året var den 7900:-. Hade däremot bilen varit lättare hade detta värde sänkts. Det går troligen aldrig att överklaga eftersom du då skall bevisa med intyg och mätningar att värdet är mindre. Blir säkert dyrare än merkostnaden är nu. Har talat DECRA om detta och det var i princip omöjligt att göra.
 
G

gigge

Guest
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Läs info, tråkigt men sant.

”Femårig skattebefrielse” beror på bugg i Transportstyrelsens system

Sedan årsskiftet kan även husbilar få en femårig skattebefrielse, under förutsättning att de uppfyller vissa kriterier. Bland annat måste husbilen ha en relativt hög tjänstevikt och ett (onormalt) lågt CO2-utsläpp – förutom att den givetvis måste uppfylla kraven i Euro 5 / Euro 6.

Det har nu visat sig att betydligt fler husbilar än förväntat fått denna skattebefrielse, och en undersökning som HRF gjort har visat att skattebefrielsen i de allra flesta fall är felaktig.

– Vi har upptäckt en bugg i systemet, säger Ulla-Britt Andersson på Transportstyrelsen till HRF, och vi håller som bäst på att rätta till felet manuellt. Hittills har vi hittat 64 sådana fall.
Alla som fått en felaktiga skattebefrielse kommer att få ett brev med information om detta.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Automatisk skattebefrielse i fem år på husbil

Där ser man, när jag ringde envisades man med att min skatt var rätt, sa bla. att eftersom mitt fordon var förregistrerat innan 31/12 så var den rätt, fastän den togs i bruk i februari för första gången.
 
Toppen