• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ta bilen till Danmark nästa år kan bli en kostsam historia

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Att ta bilen till Danmark nästa år kan bli en kostsam historia.

En extra vägavgift för samtliga utländska fordon väntas slå hårt mot bilister som bara är ute på en endagsutflykt.

– Det vore orimligt om de ska betala 250 kronor i extra avgift för att köra på danska vägar under bara en eller två dagar, säger Caroline Ullman-Hammer, vd för Öresundsbrokonsortiet till Sydsvenskan.

Ny betalsmäll hotar svenska bilister
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Då skippar vi Varberg - Grenå-färjan som vi brukar ta Det får bli Finnlines direkt till Tyskland istället.
Jag undrar hur det kommer att slå mot ovanstående färja, Rödby-Puttgarden, och även Helsingborg-Hälsingör?
Neddragningar på turer och personal??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Gissningsvis kommer priserna på Finnlines att stiga en hel del om detta blir verklighet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Även Tyskland planerar vägavgifter för oss nordbor. Det kanske är dags att köpa båt? Gratis "vägar" överallt, inga tömnings-problem :wideeyed:, inga bränslekostnader, inga CO2 & partikelutsläpp :spinny: (om man seglar), inga däckbyten och biltvätt, samt "fri-parkering" på många ställen :swoon:! Eller...?

upload_2019-5-19_19-42-15.png
...bara 450 miljoner €...
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Egentligen inget konstigt, vi borde kanske ha infört vinjetter för utländsk trafik med, för länge sedan. Österrikisk prissättning på vinjetter är ett föredöme. Blir det tokpris i Danmark så håller jag med om att det då hellre blir direktfärja.

Att ägna fritiden i segelbåt framöver är ingen dum idé, pendeln slår tillbaka.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag tar min HB från Stockholm till Tallin i oktober. Därefter söderut till Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och sen mot Medelhavet för vintern. Blir Travemunde - Malmö tillbaka till Sverige.

Alltså inget mer Danmark.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Haha...
Jösses va roliga ni är,
ni har husbilar för hundratusentals kronor, som värdeminskar minst 10% per år.

Ni tankar bränsle för tusentals kronor i månaden.

Ni flänger runt som bisvärmar i hela Europa.

Och ni upprörs så kraftigt av ett förslag på 250kr i vägavgift i Danmark, så ni överväger bojkott. :D:D:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Beträffande vägavgiften i Danmark som de diskuterar just nu så har de kanske gjort en del mätningar av utländsk trafik och kanske kommit fram till att det är en väldigt stor andel som bara har Danmark som genomfartsland och följaktligen inte bidrar till landets ekonomi. Hur många är det inte som bara kör Öresundsbron - Rödby utan att stanna till exempel?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag kom hem från en tripp i Europa i fredags enda vägavgiftler, broavgifter att betala kommer från Sverige.,
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tung husbil har samma fartgräns som alla andra,detta förekommer inte i övriga Europa, lastbilstrafik är förbjuden på söndagar i många länder.
Visst broavgift finns tex.Motala, Sundsvall 8kr.
Gratis för utländska lastbilar att nyttja vägnätet,eller har jag missat något.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vad jag vet så har utländska och svensk lastbilar samma regler i Sverige. Men utländska betalar ingen fordonsskatt i Sverige. Svenska lastbilar betalar ingen fordonsskatt i andra länder.

Nu pågår ett utredningsarbete i riksdagen om en vägslitageavgift för lastbilar i Sverige.
 
Toppen