• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att beskära bilder

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Nyligen skaffade en ganska invecklad digital kamera och är en novis att bearbeta bilder (beskära) .Har en program Photoshop 5.0 men det tar sin lilla tid att lära sig nya funktioner.Läste nyligen om den proceduren här på forumet troligen skriven av Zubac men ej kan hitta den.
Kan Du upprepa det Mr Zubac .
Tacksam .
Mvh.
Perrovski
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Att beskära bilder

Hej Perrovski!
Photoshop är ett ruskigt avancerat program. Jag jobbar själv med cs2 versionen, men inte utan instruktionsbok, det finn böcker till alla versioner. 2-3 hundra kronor kostar dom men det är det värt för då kan man ytnyttja programmet till fullo. Det är en väldigt massa steg för att beskära bilder så det kan vara lite jobbigt att beskriva det. Men gå in på följande adress så kanske det klarnar en del. Lycka till
http://www.hel2.fi/arbis/HUVUD/IT/KOMPENDIER/Photoshop/Photoshopgrunder.pdf

Mvh Stiffe
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Att beskära bilder

Tack farbror Claes och Stiffe för hjälpen.
Har laddat och sparat Din sida på datorn så att vid varje tillfälle
ska lära mig all konst om bilder.
Mvh.
Perrovski
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Att beskära bilder

Lycka till! Det är kul när man börjar fatta hur man skall göra.
mvh Stiffe
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Att beskära bilder

Tack Lasse F. och Kalle för snabb svar.
Efter närmare granskning av båda fastnade jag för Picasa .
Det verkar enkel och smidigt precis för en nybörjare.
Mvh

Perrovski.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Att beskära bilder

Saknade just ett sådant program efter en reperation av PCn. Mycket bra och dessutom på svenska. Tack !
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Att beskära bilder

Gokväll alla foto o video intresserade.

Jag använder Adobes program, Photoshop Elements 5.0 / Premiere Elements 3.0 vid bearbetning av bild- och video filer. I senaste projektet 'filmade' jag av alla smalfilmer (ca. 750 meter) med DV kameran. Lite justerande/experimenterande vid uppstart men resultatet blev oväntat bra. Hjälpte sedan en kompis (53 rullar) att dels filma över till DV tape och dels bränna en DVD skiva.

Någon annan i klubben som 'pillar' med detta? ... vore intessant att utbyta erfarenheter.

//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Att beskära bilder

Jag har skippat PSP och alla andra "proffsprogram" och kör nu uteslutande med Picasa som täcker mina behov både här hemma och på firman.

Ett enkelt och utmärkt program.

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Att beskära bilder

Nyligen skaffade en ganska invecklad digital kamera och är en novis att bearbeta bilder (beskära) .Har en program Photoshop 5.0 men det tar sin lilla tid att lära sig nya funktioner.Läste nyligen om den proceduren här på forumet troligen skriven av Zubac men ej kan hitta den.
Kan Du upprepa det Mr Zubac .
Tacksam .
Mvh.
Perrovski
Jag skulle gärna hjälpa dig,men jag använder inget program för mina bilder..tycker att dom blir bra ändå..så är tydligen inte jag som har skrivit..
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Att beskära bilder

Det här ju en gammal tråd som fått nytt liv, men att beskära bilder är sällan komplicerat alls. I regel finns ett "Markera"-verktyg (ser ofta ut som en streckad ram). Med detta kan man dra runt det område man vill ha kvar. Så kan man titta efter "crop" i någon meny. Jag pratat inte om något speciellt program nu, utan generellt, men svårare än så brukar det inte vara i det 5-10 program jag testat.

(Fotar man djur, och för all del barn också, får man ofta beskära, för det gäller att knappa direkt när tillf'älle ges, och att hålla på och zooma och komponera bild på plats gör ofta att tillfället försvinner!)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Att beskära bilder

Esse-Bo
Håller på med videoredigering som amatör och tycker det är helt otroligt. Som grafiker och fritidsmusiker är det Mac som gäller för min del, men har även en PC. Programet som jag kör är FinalCut och är egentligen ett proffsprogram men dock inte så svårt att lära sig. För bilder använder jag Photoshop CS3. Har även gjort om gamla VHS till DVD med överraskande bra resultat. Skulle kanske starta en tråd för oss nördar som gillar att leka med videoredigering. Är det någon som är intresserad?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Att beskära bilder

JanneEkan

Här är en till som är intresserad av bild/film. Är en glad amatör som håller på med att samla våra bilder och filmer på datorn. Jag har mycke bilder som skall scannas in och en hel del film från 60-talet och framåt att hantera.

Tänkte försöka få tid till allt detta när jag minskar på "ordinarie" arbetet.

På bildsidan använder jag Corel Photo och när det gäller filmhanteringen är det Pinnacle Studio som gäller.

Försöker lära och suga åt mej av det jag kommer över.

Jag vill gärna vara med och leka med dom "stora pojkarna", men är som sagt amatör med stort intresse för detta. Det är kanske det som får betecknas som nörd, eller..........

Kåre
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Att beskära bilder

Eftersom rubriken i denna tråd är "Att beskära bilder" vore det kanske bättre om ni startade en ny tråd med videodiskussionen, eller fortsatte i Pannacletråden.
 
Toppen