• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

assistansförsäkring

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Har köpt vårt livs första husbil, en bättre begagnad och ska ut i Europa. Vi har tecknat helförsäkring hos Folksam men vill ha lite mer än så. T ex hjälp med hyrbil, ev någon hotellnatt mm om olyckan är framme. Bärgning till närmaste vekstad i södra Europa räcker inte långt...
Har kollat Falck och Caravan Clubs försäkringar. verkar inte helt heltäckande. Alla tips är välkomna.
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: assistansförsäkring

Hej och grattis till nya husbilen.
Jag föreslår att du börjar med att läsa trådarna längst ner på denna sida.
Därefter använder du sökfunktionen "Sök" och då får du upp fler trådar på samma ämne.

Ska du sedan hitta ställplatser och ta del av massor av tips, råd och erfarenheter, då tycker jag att du ska ta steget fullt ut och bli medlem i denna klubb för husbilsentusiaster.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: assistansförsäkring

Hej när går resan till italien vi ska oxå dit v28 (bor i vårgårda):mcride:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Inte säker på vad du menar med heltäckande? Falck har vi själva använt oss av inom- och utomlands.

Mvh Marita
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Va kul att få så snabba svar. Blir nog medlem i HBK i sinom tid, men måste testa först... Tack V-backen, jag har kollat trådarna och upptäckt att assistansförsäkringsmarknaden är en djungel och att de respektive bolagen inte alltid är så generösa med att redovisa villkoren på sin hemsida. Just nu ligger Solid bra till att undersöka närmare. Men vill gärna ha era erfarenheter av de olika bolagen, om det finns mer sådana.
Resan söderut går redan vecka 24 och vi vet inte vilket håll näsan kommer peka åt, om vi hinner ända till Italien. Var där förra året med "vanlig" bil, det är lååångt att köra. Men Italien står högst på önskelistan för färdmål med husbilen i sinom tid. Om vi får till en vettig försäkring förstås.
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Vi vill ha en försäkring som kan hjälpa oss med mer än bärgning till närmaste verkstad utan självrisk. Med heltäckande menar vi just att få hjälp med hyrbil, hotellnatt, kanske till och med hemforsling av bil och resenärer. Låter som vi skaffat en riktig rishög med så negativ inställning, men vi har kamrater som har dåliga erfarenheter av försäkringsbolag under semesterresa. Bättre att tänka till före än efter, eller...?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Ex på hur det kan se ut.
I detta fall Falk Camper Assist 2010-03-01.
 

Bilagor

  • FALCK CAMPER ASSIST Försäkr.villkor 2010-03-01- v.1.pdf
    52,7 KB · Visningar: 129

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: assistansförsäkring

Hej Threefoot,
jag läste ett inlägg för ett tag sedan där det klart framgick att hemforsling av husbilen i samband med assistans finns det inget försäkringsbolag som åtar sig och har med i sina försäkringsvillkor.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26625

Guest
Sv: assistansförsäkring

Vi skulle vilja ha en försäkring som täcker transport hem av husbilen, någon som vet om något sådant. Att ha en husbil ståndes hos en verkstad i semester tider är ju ingen hitt.
Den bärgnings försäkring som normal ersätter transport är till närmaste verkstad.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: assistansförsäkring

Vi skulle vilja ha en försäkring som täcker transport hem av husbilen, någon som vet om något sådant. Att ha en husbil ståndes hos en verkstad i semester tider är ju ingen hitt.
Den bärgnings försäkring som normal ersätter transport är till närmaste verkstad.

Kan nog i alla fall vara en "vinst" i bedrövelsen om man skulle råka ut för ett haveri nere på kontinenten. Både delar och arbetskostnader ligger klart under svenska, och dessutom tror jag att verkstaden lägger lite mer energi på reparationen när kunderna finns i närheten, ja, kanske till och med i bilen under reparationstiden.:wink:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Assistansförsäkringen är ju till för de små problemen.Som man kan ha många om man har otur. Därför denna försäkring utan självrisk. Jag tänker på punktering ( vi som saknar reservhjul ) och andra mindre problem. Den stora smällen täcker ju räddningsförsäkringen. Men här är självrisken några tusen kronor.
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Har nu kollat lite mer med Falck och Solid. Det som den ena är sämre på kompenseras av något annat, kan man sammanfatta det med.

De senare kan ta hem husbilen till hemorten. Deras hake är maxbeloppet på 8000 kronor per händelse, dvs för hyrbil, hotell, hemforsling mm. Är ju en baggis att komma upp till. Bärgning och reparation skulle (nog) inte ingå i det maxbeloppet. De har också en begränsning med två händelse per år som ersätts.

Falck tar inte hem bilen åt dig, men de har inte heller något maxbelopp. De skulle skicka hem mer info, vilket vi tycker låter bra. Premien var ganska likvärdig mellan de båda. Försäkringsbolag som kräver någon form av medlemskap eller viss typ av bilmärke har vi inte kollat än.

Djungeln tätnar.... :confused: blir väl lottdragning som får avgöra...nä, så långt ska det inte gå..
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Mycket bra fortsätt att sätta dig in i problematiken! Ser fram emot ett välmotiverat beslut
sitter och funderar själv. Senaste beslutet var caravanclubs assistans.
Jag har valt bort M pga att två händelser per år är förlite. Nya däck är sin sak men när däcken är lite slitna är det lätt att råka ut för punktering. Sista biten för att nå en bra ställplats i södra europa brukar vara att köra på dålig grusväg. På många ställen finns även glaskross. Skulle oturen vara framme så skulle det kunna bli flera punkteringar på en dag.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: assistansförsäkring

Sharky;

Har du möjlighet att få din husbil servad av en verkstad knuten till Bosch car service så ingår vägassistans gratis. Den använde jag vid två tillfällen och bärgningen båda gångerna helt gratis. Reperationen fick jag klart betala.
 

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Kan vara värt att kolla upp verkstad med Bosch-anknytning, men lite tveksamt när du säger att du fick bärgningen ordnad och sedan betala reparationen själv. Billigt kan bli dyrt...

Sharky: hur villiga är föräkringsbolagen att bekosta assistans eller bärgning om du har för slitna däck. Låter lite vanskligt?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Slitna men lagliga , man kan ju inte köra med 8 mm jämt. Punktering som punktering.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Sharky;

Har du möjlighet att få din husbil servad av en verkstad knuten till Bosch car service så ingår vägassistans gratis. Den använde jag vid två tillfällen och bärgningen båda gångerna helt gratis. Reperationen fick jag klart betala.

Tack för tipset , men denna gången är det försent!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: assistansförsäkring

Svarar på tråden , assistans är väghjälp , hjälp att komma igång , låsöppning , hjälpstart
osv. Klarar de inte av saken på vägen så är det fri bärgning till någon som klarar av problemet och här får man betala själv. Men i detta läge så kan det ju vara den vanliga försäkringen som träder in.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: assistansförsäkring

.........men lite tveksamt när du säger att du fick bärgningen ordnad och sedan betala reparationen själv. Billigt kan bli dyrt...

Det finns nog inte många försäkringsbolag som betalar reperation av koppling, däck etc. i vart fall har det inte med assistansen att göra.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: assistansförsäkring

Kan vara värt att kolla upp verkstad med Bosch-anknytning, men lite tveksamt när du säger att du fick bärgningen ordnad och sedan betala reparationen själv. Billigt kan bli dyrt...

Sharky: hur villiga är föräkringsbolagen att bekosta assistans eller bärgning om du har för slitna däck. Låter lite vanskligt?
Reparationen får man nog vackert betala själv, vilken assistansförsäkring man än har, såvida inte man fortfarande har garanti.

Lasse
 
Toppen