• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistans försäkring (för Husbil ?)

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Finns det nägon assistansförsäkring för 4500Kg och som även gäller i europa
 
J

Jarn

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Har du en sådan ny bil, då gäller väl fortfarande Fiat Camper Assistansförsäkringen ?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Assistansförsäkring

Är det bara helårspremie som gäller eller finns det någon assistans där man kan välja period ?
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Gäller Fiats assistansförsäkring även vid punktering om man är utan reservhjul ? Vad man kan läsa på deras hemsida så finns ingen information vad som gäller vid punktering. Någon som vet om det ingår i Fiat Camper Assistans?
Delteff ;)
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Assistansförsäkring

Det finns många s.k. assistansförsäkringar, kolla in vad dom gäller för (villkoren) och gör en bedömning vad du behöver. Jag har gjort den bedömningen att Falck täcker mest om något händer oss ute i europa och därför betalar vi en högre premie än vad andra assistansförsäkringslösningar erbjuder.


Sven-Åke
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring för Husbil ?

Kolla M:s Vägassistans noga! Om räddningsförsäkringen i er husbilsförsäkring endast omfattar Sverige, kommer M:s Vägassistans att hänvisa till SOS i Köpenhamn (via försäkringsbolaget, som bara kunde hjälpa till i Sverige). Hände oss i Norge i juli månad 2010. Tror att Folksams husbilsförsäkring har Norden som försäkringsområde och i det fallet hänvisar M till försäkringsbolaget om du är utanför Sverige men i Norden.
M kan alltså inte hjälpa dig utanför Sverige! Numret, som finns för samtal från utlandet har alltså ingen större funktion, mer än att de kopplar vidare till ditt försäkringsbolag.
Blev mycket krångligt för oss!

Fördelen med Falcks försäkring är att de har egen organisation i hela Europa (har noterat lovorden för Falcks i denna tråd!) vilket innebär att de kan hjälpa dig direkt. Du behöver bara ringa ett nummer! Vet inte viktgränsen, men 4 ton var inget problem.

Sist vill jag tipsa Bürstner-ägare med bilar med årgång 2009 eller senare!
Ni har en 3-årig assistansförsäkring via Falcks på köpet! Kolla med er säljare för säkerhets skull. Detta hade vi ingen aning om, men vi vet nu, så nu åker vi lugnt ut i Europa!

PS. Kommer att bli Falcks för oss även efter de 3 åren!

Kryssa lugnt!:spinny:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring (för Husbil ?)

Jag blir trött och förb.... , dessa försäkringsbolag , skulle folksam bara ha Norden för sin räddningsförsäkring????? Hur är det med Caravanklubb????? Allt när det gäller försäkringar och assistans är finstillt , telefonservice obefintlig.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Assistans försäkring (för Husbil ?)

Ni som har husbilar på Fiat chassi och är yngre än 24 månader efter registreringen, har ju en gratis försäkring oberoende av vikt och krav på t.ex räddningsförsäkring.
Det är Fiats Camper Service och den täcker samma eller mer som de andra olika assistasförsäkringarna.

Har talat med husbilsägare som utnyttjat den och vid motorskada fått både hyrbil o hotell,samt även hjälp vid trasigt däck.

Skall finnas information som ni fått med bilen vid köp, t.ex. service häftet.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Assistans försäkring (för Husbil ?)

I dag tecknade jag försäkring på min husbil som har en totalvikt på 5,200 kg. Jag gjorde ett tillägg för assistans. Det kostade mig ca 300:-. Detta var hos Folksam och försäkring med hänvisning till husbilsklubben.se.
Topp!!!!!!!!!!!
 
Toppen