Area på kablage från solpaneler?

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Ludde Kuddsson, 11 Juni 2019 kl 14:15.

1. Ludde Kuddsson

Ludde Kuddsson HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356
    Long time no see... Ludde här, still alive!

Är i byggartagen ... Har en fråga. Ska parallellkoppla tre solpaneler, två på 120 w och en på 60 w, alla 21 Volt. Det sitter förmonterat MC-4 kontakter på alla paneler. Jag har även lösa y-förgreningar, MC-4. Men dessa kan man montera max 6mm² kabel. Men är det inte lite väl klent? Är det inte bättre med 16mm²?

Är det i så fall bäst att klippa bort MC-4-kontakterna och skarva med något annat? Finns det Y-förgreningsskarvar som klarar 16mm²?
    Eller är det oversize?
    Känns dock väääldigt klent med 6mm² från dessa tre paneler på totalt 300w, 21 v ner till batteriet.

För information så behöver jag ingen MPPT-regulator då jag har ett EZA-batteri som jag bara behöver en mellankoppling till för att ansluta direkt till EZAn.

62255073_475749703195846_9050293474825338880_n.jpg

2. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Hur långa kablar har du?

Ludde Kuddsson gillar detta.
  3. Ludde Kuddsson

Ludde Kuddsson HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356
    På taket är det nog inte så långa kablar, men sen ska de ner i boet, 6 m kanske...

4. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Det finns MC4 Y-kopplingar sådana som du frågar efter.... du kan ju koppla med dessa till sista panelen där kan du gå över i 10mm två :confused: kablar ... tycker att 10:eek:r räcker mer än väl till 6M med tanke på förluster i kabeln...

Lycka till med kopplingen.. :)

5. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    6 meter säger du, om vi räknar 8 meter och både plus och minuskabel så är du uppe i 16 meter. Panelerna laddar som max ca 14 Ampere. Då behöver du 16 mm2 kablar ned till batteriet. men mellan panelerna kan du ha klenare kablar ex 4 mm2 mellan 50 wattaren och första 130 wattaren, sedan 6 mm3 tiill nästa panel.
    Sedan lär du aldrig få ut max från panelerna i praktiken.

6. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    6 meter kabel med 6 kvmm area och 14 Amp ström ger ett spänningsfall på 0.46 volt. Dvs. batteriet kommer att få 20.54 volt i stället för 21 volt. Hur, och om, det spelar roll får du fundera över.

Samma med 10 kvmm area ger 0.28 volt spänningsfall

Spänningsfallet = 0.0164 * längd * ström / area

Kom bara ihåg att du som längd måste använda hela längden fram och tillbaka. Så 6 meter en riktning blir då 12 meter.

MVH
    Hans

kenjon, Ludde Kuddsson och PeterK gillar detta.
  7. Nils o Gunnel

Nils o Gunnel HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22109
    Jag uppgraderade nyligen 2 st 100W med 2 nya 180W. Kopplade ihop alla på taket med nyklämda ringkabelskor och drog 16mm2 kabel ned till nya regulatorn vid batterierna, drygt 6 meter. Har fungerat perfekt. Grövre kabel är bättre men dyrare och svårare att dra. Jag köpte en rulle svetskabel, mjuk och klimattålig, från Conrad.

Ludde Kuddsson och inger47 gillar detta.
  8. par

par HBK Intresserad

Kommun:
    Borlänge
    Fins en mängd solcellskalkylatorer, testa och se vad du får för svar (ger en indikation kring diametern): Kabelkalkylator
    Dina uppgifter ovan ger 16mm2 kabel.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.