• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android 2-DIN bilstereo för navigering.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tänkte byta ut Pioneer bilstereon i husbilen mot någon Android 2-Din med 4G eller Wifi som jag kan köra Navigon och lite andra appar på.

När jag kollar på Ebay o Aliexpress så är ju utbudet enormt och därför undrar jag om någon nyligen köpt någon enhet som känns bra och kan dela med sig av vilken typ o Androidversion som är att föredra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nyeste Android er 8, men mange slike enheter kjører med 4.4. Det finnes endel apper som krever nyere versjoner av Android. Tror selv at grunnen til 4.4 er at det var den første som hadde støtte for de fleste skjermformat og var enkel å porte inn på ny hardware. Fra 6 er det blitt øket krav til drivere for egen hardware, og bedre støtte for mangekjerner CPU.

Android TV lever og på 4.4 versjonen hovedsaklig, svært få helt nye modeller har nyere OS.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag la ner en hel del krut i våras på att hitta en vettig modell. Det finns en himla massa skit att köpa därute.
Framför allt ville jag ha en med stor ljusstark skärm, bra upplösning, hyffsat med minne och som även var uppgraderingsbar.
Det blev till slut en från Carjoying med 10,1" skärm och Intelprocessor. Carjoying verkar helt klart tillhöra dom seriösare och det har redan kommit flera uppgraderingar.
Länk
Den blir riktigt maffig när den sitter på plats, passar perfekt i nyare Ducaton och den fungerar riktigt bra. Däremot är det mindre smidigt att den är fastmonterad i instrumentbrädan när man skall installera appar, lägga upp POI's, låtlistor mm.
Min tanke var att installera någon remoteapp för att kunna fjärrkonfa den från en laptop i soffan men det blev aldrig av. Hann aldrig med att preppa allt färdigt inför långresan i somras så dagen innan avresan åkte den ur och in åkte en vanlig stereo och en androidpadda :D

Nu ligger den i en kartong...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tänkte byta ut Pioneer bilstereon i husbilen mot någon Android 2-Din med 4G eller Wifi som jag kan köra Navigon och lite andra appar på.

När jag kollar på Ebay o Aliexpress så är ju utbudet enormt och därför undrar jag om någon nyligen köpt någon enhet som känns bra och kan dela med sig av vilken typ o Androidversion som är att föredra.
Misstänker att det gäller att se upp så att det finns appar till den CPU som sitter i radion också, Android är ett operativsystem som kan köras på flera olika CPU medans alla mobiler kör samma CPU och det är inte Intel :) Intel är en mycket ovanlig CPU för embedded system, den ska ha ARM "kompatibel" CPU för att kunna köra mobilappar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Då misstänker du helt fel.
Min tuggar i sig i alla appar utan problem. Mediaspelare, olika navigerings och POI program, OBD2 appar m.m. Allt direkt från Google Play utan problem. Precis som vilken mobil eller platta som helst.
Viktigast är att köpa en modell/märke där tillverkaren uppdaterar operativet och fixar olika buggar som kan finnas i deras "egna" release.
 
F

F.d. 53814

Guest
Då misstänker du helt fel.
Min tuggar i sig i alla appar utan problem. Mediaspelare, olika navigerings och POI program, OBD2 appar m.m. Allt direkt från Google Play utan problem. Precis som vilken mobil eller platta som helst.
Viktigast är att köpa en modell/märke där tillverkaren uppdaterar operativet och fixar olika buggar som kan finnas i deras "egna" release.
Vilken Androidversion är du uppe i i din radio?
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Jag la ner en hel del krut i våras på att hitta en vettig modell. Det finns en himla massa skit att köpa därute.
Framför allt ville jag ha en med stor ljusstark skärm, bra upplösning, hyffsat med minne och som även var uppgraderingsbar.
Det blev till slut en från Carjoying med 10,1" skärm och Intelprocessor. Carjoying verkar helt klart tillhöra dom seriösare och det har redan kommit flera uppgraderingar.
Länk
Den blir riktigt maffig när den sitter på plats, passar perfekt i nyare Ducaton och den fungerar riktigt bra. Däremot är det mindre smidigt att den är fastmonterad i instrumentbrädan när man skall installera appar, lägga upp POI's, låtlistor mm.
Min tanke var att installera någon remoteapp för att kunna fjärrkonfa den från en laptop i soffan men det blev aldrig av. Hann aldrig med att preppa allt färdigt inför långresan i somras så dagen innan avresan åkte den ur och in åkte en vanlig stereo och en androidpadda :D

Nu ligger den i en kartong...

Hej, passade en 10" rakt in I original uttaget ? Vi har en Ducato -17 och jag var inne på deras hemsida och tittade runt men det fanns ju massor av varianter att välja mellan.... Trodde att man bara kunde montera 7" modellen. Har du modell numret kvar på den du köpte ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den jag har heter JY-ULS02N2 och länk finns HÄR
Senaste Androidversionen till den är 6.0.1 Marshmallow.
Jag tror det har kommit 7-8 uppdateringar bara på ett år och den senaste så sent som i slutet på december.

Den passar rakt in i stereouttaget i en Ducato -13 så den bör passa precis lika bra i en -17. Skärmen är ju större än stereouttaget så den är byggd så att skärmen kommer utanför/framför stereouttaget men täcker ändå inte luftutblåsen på Ducaton. Man kan justera hur högt upp skärmen kommer och även ändra vinkeln en aning. Själva stereodelen är bara i 1-dinformat så om man bara har 1-dinram så passar den ändå. Det nätta formatet var även den en anledning till att jag valde just den modellen.

Aftermarket 2GB 10.1 Inch Single Din Android 5.1.1 Lollipop Car Stereo 10.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det följer med vanliga ISO kontakter så inkopplingen är inga problem. Om det finns en adapterkabel till waecon som ger en övergång till vanlig komposit så bör det inte vara några problem att koppla in även den.

Enkeldin eller dubbeldin på själva stereon spelar ingen roll. Gissar på att dom ibland bygger chassiet i dubbeldin mest bara för att det skall se bra ut och passa rakt in i just ett sådant uttag. Annars är det ju mest luft i stereon.
 
Toppen