• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Vi har en, fungerar kanon!

Pannan cirkulerar vattnet bara mellan den interna beredaren och Flow samtidigt som den går igång på 6000W (tror jag). Varmvattnet räcker så länge färskvatten-tanken kan leverera..

Värt varje krona, tror det gick på runt 8' installerat och klart...

/Tommy
 

eastwest

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
25334
Medlemskap
2023
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Tack för informationen!
Vad installerade du den i för bil och i vilken stad finns verkstaden som gjorde jobbet?

Har fått ett mångdubbelt högre pris av min återförsäljare!?!?!

Problemet är väl kanske att de ej installerat en sådan enhet tidigare och vill ta höjd för ev. strul och lärotid.

Har kikat igenom installationsanvisningen och det ser inte så komplicerat ut.
Har du ett extra expansionskärl installerat på inkommande ledningen före Alde Flow enheten?

Hur långt från pannan sitter enheten?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Monterade i samband med byte av panna, den sitter precis intill i vårt fall.

Har en Eura Mobil helintegrerad, allt monterat by the book med expansion. Fick vid närmare eftertanke ett tillägg på extra material.

Mångdubbelt låter mycket, 6-8000 i material + 10-15 timmar är nog att räkna med om dom inte monterat tidigare. Alde borde kunna tipsa om firmor som monterat tidigare, Autohallen i Karlstad monterade vår och svor en del över pysslet...

Jobbet blev mycket bra utfört och funktionen är toppen.

Hade lätt lagt 20.000 för att få detta.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Jösses såna priser... vi har en Alde 3020 och står i Moseldalen. I morse duschade vi båda två med varmvatten hela tiden, utan att ens välja ”extra varmt duschvatten”. Vi förstår inte problemet, varmvattnet räcker bra till oss, hälsar Björn o Lena
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Jösses såna priser... vi har en Alde 3020 och står i Moseldalen. I morse duschade vi båda två med varmvatten hela tiden, utan att ens välja ”extra varmt duschvatten”. Vi förstår inte problemet, varmvattnet räcker bra till oss, hälsar Björn o Lena

Tur att vi är olika, nästa steg är en större tankvolym :)

Vi vill inte kompromissa, lika bra eller bättre än hemma ska det vara..., ser inte heller problemet utan ser möjligheten. Att duscha som tvåa med avtagande varmvatten vill jag slippa och gumman vill kunna skölja ur både schampo och balsam ur sitt långa fina hår - Att duscha är en av mina (våra) njutningsfulla laster.

/Tommy
 

eastwest

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
25334
Medlemskap
2023
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Beslut taget! Bockar för en Alde Flow i utrustningslistan och ser fram emot en 150 liter lång härlig dush varje morgon!

Vi hade en Trumavärmare i vår gamla bil och drog lott om vem som skulle få nöjet att duscha först :)

Jag kan tänka mig att Alde pannan fungerar mycket bättre men så sant som det är sagt vi har alla olika syn på vad som menas med komfortabelt husbilsåkande, vilket är väl tur det...
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Alde Flow - omvandla allt vatten till varmt duschvatten

Finns det någon som har erfarenhet av denna tilläggsprodukt till Alde 3020 pannan?

Alde Flow Varmvattentank

http://www.alde.se/media/111081/v-302019-rev1636-installationsanvisning-alde-flow.pdf

Det verkar ju helt fantastiskt att kunna ta en lång varm dusch även i husbilen!

Om det funkar så känns detta lika revolutionerande som backkameran och GPS:ns intåg i husbilsvärlden :spinny:

Black friday pris idag:)
 
Toppen