• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3000 vattenburen värme

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
En fråga, hur vet man att allt vatten har runnit ur V.V beredaren i pannan.
Burstner i685 med dubbelgolv, öppnade två vipp-kranar en röd en blå, det rann ur några liter ur den blå inget ur den röda. Har sugit ur vatten ur kranar med grovdammsugare ca. 3 lit. räcker det så eller finns det mer trix? Har hur att det skulle sitta någon backventil på pannan eller nåt som man skulle hålla koll på vid tömning.
 

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Det är dom som sitter vid laddarn Jag har en lika bil som du låter som du gjort helt rätt:) å låt kranarna stå uppna
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

En fråga, hur vet man att allt vatten har runnit ur V.V beredaren i pannan.
Burstner i685 med dubbelgolv, öppnade två vipp-kranar en röd en blå, det rann ur några liter ur den blå inget ur den röda. Har sugit ur vatten ur kranar med grovdammsugare ca. 3 lit. räcker det så eller finns det mer trix? Har hur att det skulle sitta någon backventil på pannan eller nåt som man skulle hålla koll på vid tömning.
----------------------------------------------------------------------------------------
Hej, vill inte göra dig orolig men det borde nog komma mera vatten ut ur v.v. beredaren.
Jag vet inte riktigt hur slangarna är kopplade på din bil. Men om det sitter en backventil innan v.v. beredaren och om den inte öppnar för att släppa in luft i v.v. beredaren, och luft ev. inte kan komma in genom öppna v.v. kranar vartefter vattnet rinner ut så kan det bli vakuum som håller vattnet kvar.
Lite beroende på om du har dränkpump eller tryckpump, men lite blåsning i slangen från vattentanken kan ge ev. vatten i v.v. beredaren ork att rinna ut.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

............. öppnade två vipp-kranar en röd en blå, det rann ur några liter ur den blå inget ur den röda.

Tyvärr har backventilen i T-kopplingen (37) tendens att "hänga" sig så att den inte öppnar och kan släppa in luft i varmvattenberedaren. Enklaste sättet är då att lossa anslutning vid pannan (29). Kan det inte komma in luft så blir inte beredaren tömd.

Samma procedur får man göra c:a en gång i månaden, när man använder husbilen, så att det bildas en luftkudde inne i beredaren. Denna luftkudde fungerar då som en tryckutjämnare/expansionskärl och ger ett jämnare flöde då man öppnar någon kran. Se bruksanvisningen.

alde 3000.jpg
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Gunnar, tack för tippset ,det ska jag prova. Är det bara att lossa kopplingen från röret på pannan? Du menar den som ser ut som en sexkantmutter?

MVH Göran
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Ja det stämmer det är den muttern (34). Tänk på att sätta tillbaka O-ringen på röret som sticker ut från beredaren, den bruka följa med muttern av så peta ut den därifrån.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Hej Gunnar
Nu har jag lossat anslutningen ,men inget vatten rann ut, så jag förutsätter att nu är den tömd, har väl gjort så mycket man kan göra nu antar jag. Tippset var i alla fall kanon,Tack Gunnar.

MVH Göran
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Vid muttern rinner inget vatten ut, istället sugs det in luft där och vattnet rinner ut under bilen.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Hej Gunnar, jo jag hade en hink under bilen där det rinner ut men det kom inget, kan bero på att sugit rätt mycket ur kranarna med våtdammsugare.

// Göran
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Lyfter den här tråden.
Har råkat ut för problem likandne det som beskrivs ovan. I mitt fall fungerar inte backventilen alls.
Vattnet rinner ut genom den genomskinliga plastslangen istället för att det byggs upp ett tryck när pumpen går.
Tog isär enligt beskrivninen ovan, men fann inget "innandöme" som skulle kunna fungera som backspärr och styra vattnet in i den röda slangen och vidare till varmvattensystemet. Det enda som fanns var vita, halvhårda, avlagringar. Skruvade även ur metallninppeln som plastmuttern glider på men inte heller där fanns någon backventil. Har det korroderat bort helt och hållet eller vad är det som jag missat?
Tacksam för svar från någon som vet.

EssoJ
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Fick inget napp på min fråga. Den kanske inte hörde hemma i denna underavdelning "Sköt om husbilen" kanske skulle legat under "Vatten o Avlopp". Men jag hittade sprängskissen på backventilen här så jag lyfte tråden. Det kanske inte är läge att flytta den nu eftersom den hänger ihop med ovanstående.

Alltnog och medan som! (Ett citat som "Lindemankännare" hört förr) Jag ringde ALde och fick veta att den där "pluppen" som utgör backspärr kan ibland försvinna in i varmvattenslangen. Då får man byta hela backventilen.
Hoppas nu bara att den inte fastnat i slangen då blir det till att byta den också, eller blåsa ur den med tryckluft.

Jag noterade i något inlägg ovan att det var fler än jag som brukade tömma vattnet med våtdamsugare. Det slog mig att det kanske är detta som orsakat att backpluppen försvunnit. Om den genomskinliga slangen skall släppa in luft och man kopplar en rejäl sug till varmvatten kranen och om luftens närmaste väg är via luftslangen så skulle det kunna vara möjligt att pluppen smiter in med suget i varmvattenslangen, om den är lite till åren kommen. Min är 10 år och inte bytt sedan den var ny.

EssoJ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Det är nog ganska vanligt att den lilla röda spärren i backventilen försvinner, har man inte tillgång till en ny komplett backventil kan man tillfälligt klämma ihop evakueringsslangen så fungerar varmvattenberedaren som vanligt.

Kan även konstatera att samma spärr inte alltid öppnar när den skall och då är risken stor att vatten står kvar i varmvattenberedaren med risk för frostskador vid minusgrader.

I sammanhanget kan jag nämna att man bör tömma varmvattenberedaren minst en gång per månad för att det skall skapas en ny "luftkudde" som jämnar ut trycket och hindrar att vattenpumpen "hackar" när man spolar vatten. Detta blir också en test på att backventilen öppnar, minst 10-12 liter vatten skall rinna ut.

Se även inlägg #4
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Alde 3000 vattenburen värme

Tack Gunnar,nu har jag lärt mej att tömma en gång i månaden. Bra tips man får som kanske gör att allt funkar som det skall längre än om man inte gör något. Lite av en självservice.
 
Toppen