• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åldersavdrag 50% på markis

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Hadde på forrige bil tilsvarende markise, og der røk det en del inne i veksellådan. Hadde flaks og verkstaden hadde just demontert en markis som hadde blitt tatt av vinden og knekt armene og fått skade på front og kasse - men lådan var ok så jeg fikk lådan mot å pille ned hele vraket, tror duken gikk som reservdel til en annen :cool:. Det var noen få deler til som og var ok.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Jag är inte helt säker på att du har rätt, med största sannolikhet har han någon form av ansvarsförsäkring (Hemförsäkring tex). Men om du tycker det är ok att betala så undrar jag varför du beklagar dej genom att skapa den här tråden.

//Tommy

Som jag skrev, han har tyvärr ingen försäkring som täcker min självrisk. Vi har försökt.

Tror du Tommy att det är någon ide att starta en civilrättslig process? Dvs tror du på vinst i detta ärendet?

Om man är tveksam anser du då att man bör dra igång en sådan apparat?


Jag tror inte det ger tillräckligt mycket tillbaks, i förhållande till insatsen.

Nej, jag tycker inte det är ok att behöva betala 4800kr för något jag inte haft möjlighet att ta ställning till. Tycker du att det är ok?

Slutligen ställer jag också ett antal frågor löpande i tråden som har med ärendet att göra, du kanske har missat det? Och vem vet, det KANSKE finns någon läsare som är betjänt av informationen. Så förhoppningsvis finns fler syften med att skapa trådar i forum än att försöka få tillbaks pengar, kanske!?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Hade inte din granne en drulleförsäkring i sin hemförsäkring. Kanske en möjlighet. Det är nog han och hans försäkringar som borde ersätta dina kostnader.

jyrki
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Rent spontant tycker jag att du skall omvärdera din vänskap med ”gärningsmannen”.

En god vän hade givetvis tagit sitt ansvar och sett till att du hade gått ur detta helt utan kostnader. Dels hade han betalat hela självrisken utan knot och dels hade han ersatt dig för dina merkostnader vid markisbytet.
En snål god vän hade kanske gnällt lite för att du fått en helt ny markis delvis på hans bekostnad.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Råkade ut för en liknande skada medan vi hade husvagn. Grannens tält blåste över hans husvagn och landade på mitt biltak. Pinnarna slog långa bucklor i biltaket.
Inga problem, hans hemförsäkring tog hela skadan. Fast jag vet ju inte vilka delar han hade i sin försäkring.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Advokater brukar ha vett att ta betalt.
I min fd firma blev vi stämda av en konkurrent som kände sig trampad på tårna av ett brev vi skickade ut.
Vårt fall var solklart - vi kunde visa att var enda mening var sann och "vann" tvisten innan den hamnade i rätten - uppgörelse där konkurrenten backade från sina skadeståndskrav, och där båda parter skulle stå för sina kostnader - något vi accepterade efter råd från vår bolagsjurist från Mannheimer....
Det var bara det att våra advokatarvoden redan då uppgick till nära 25.000 SEK.
Om vi skulle gått till rätten hade våra advokatkostnader mångdubblats - och visst - om vi vunnit även där kanske vi fått tillbaka våra utlägg.
Men hur många småföretagare kan ligga ute med massor av pengar under flera år i förhoppning om en vunnen process. Ibland kan det vara lika dyrt att ha rätt som att ha fel!

Ps Vet att det ovan beskrivna handlar om företag - som privatperson finns rättshjälpsinstitutionen och hemförsäkringar, som mildrar de ekonomiska konsekvenserna för den enskilde.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Åldersavdrag 50% på markis

Om jag skulle "välja om karriär" skulle jag nog skippat ekonomlinjen och valt juristlinjen isället.....:D
 
Toppen