• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det rätt det man tänker.. ??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Det är ju det jag undrar över.... men en sak till som är på min sida... här finns inga skyltar som förbjuder dig att parkera... Kommunen kan inte bara säga att här är förbjudet att parkera, det måste finnas ett beslut i fullmäktige, och sen en skylt som berättar för dig att parkering är förbjudet... I detta "system" som vi valt att leva i så fungerar det ungf. lika i många länder.... Sen har jag alltid varit den.... känner jag att jag har rätt.... så vill jag försöka att följa den linjen.... men som sakt den som har MAKTEN... kan ju alltid köra över andra.....

Hur smart är det att "kriga" med dem som har den formella makten att fatta parkeringsförbud?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Vi har liknande parkeringar även i Sverige, men det brukar sluta med att kommunen vinner. Men lycka till. Mister du en står det dig tusen åter.

asfaltsrazzia-arninge-jesper-hakansson.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Tack SirMcLain.. men på fotot ser det mer ut som Camping.... jag har aldrig stolar, bord eller annat ute så de kan säga att jag campar... Problemet här som i Sverige är att kanske ingen har tagit ett sådant parkering/camping ärende till en domstol.... så vi får en tydligt besked på vad lagen säger... Kanske HbK skulle driva ett ärende för det är säkert många som vill ha ett klart besked...


Vi har liknande parkeringar även i Sverige, men det brukar sluta med att kommunen vinner. Men lycka till. Mister du en står det dig tusen åter.

asfaltsrazzia-arninge-jesper-hakansson.jpg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Det har inte, vad jag vet, gått att driva ett parkering/camping-ärende till domstol och få ett lagligt rättesnöre. Rättsinstanserna har lagt ned ärendet i de fall de misstänkta inte har lämnat platsen, och därmed kunnat få ett rapporteftergift, eller nekat till brott.

Johan K.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Jag vill inte säga att jag "krigar".... däremot kan jag kämpa för mina mänskliga rättigheter... När där finns ingen lag som förbjuder dig att göra saker & ting.... då är det emot de mänskliga rättigheterna att straffa dig.... Och än har inte Grekland någon lag som förbjuder dig att sova i din bil.... och är där ingen parkering förbuds skylt då kan man parkera länge.... precis som i Sverige.... så enkelt är det.... :swoon:

Kram Peter & Wovi

Hur smart är det att "kriga" med dem som har den formella makten att fatta parkeringsförbud?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Parkera länge kan man inte. I Sverige råder 24 timmar eller 48 timmar på helgen som max parkeringstid.

Skulle inte förvåna mig om denna regel är internationell.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Parkera länge kan man inte. I Sverige råder 24 timmar eller 48 timmar på helgen som max parkeringstid.

Skulle inte förvåna mig om denna regel är internationell.

24tim parkering gäller enbart där P-skylt är uppsatt.
Fri parkering sön o helgdag.
Dvs från fredag 2400 till måndag 2400. Fredag 2400 - lördag 2400-söndag fritt-2400-måndag 2400.
Annan begränsning styrs av tilläggstavlor.

Om ingen P skylt finns, är det inte någon begränsning av parkering.

Kollat detta med polisen som säger att ALL begränsnig skall skyltas.


Hejs
Claes 105
 
J

Jarn

Guest
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Det finns något som heter Lokala trafikföreskrifter som reglerar bl.a. detta med parkering. T.ex i Malmö har vi 24 timmar inom hela kommunen utom över helgen.

"Till skillnad från de generella reglerna finns Lokala trafikföreskrifter (LTF) vilka är regler som bara gäller inom ett begränsat område eller på en särskild plats. Alla Malmös lokala trafikföreskrifter finns i den för landet gemensamma databasen Svensk Trafikföreskriftsamling som du finner i länken nedan.

I övervägande delen av de lokala regleringarna finns det vägmärken uppsatta som visar på trafikregeln, t ex där det råder förbud att parkera fordon. En liten del av de lokala trafikföreskrifterna är emellertid allmänna, d v s att de inte kan eller behöver märkas ut med vägmärken som exempelvis miljözonen. Som trafikant är du ändå skyldig att känna till och rätta dig efter dessa regler."
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är det rätt det man tänker.. ??

Tack för all givande information.... men jag ligger nog bra till... för här finns ingen skylt alls om parkering..... så jag kan nog bosätta mig här... :twitcy:

Kram Wovi & Peter
 
Toppen